Gå til innhold
Fiskersiden

Motorguide R3-40 HT - erfaringer så langt.


erik
 Share

Recommended Posts

Min Motorguide R3-40 har nå fire år på nakken, her følger erfaringene så langt.

Motorguide R3 er en serie med aktermonterte elmotorer. Min variant er 12V med 40 punds skyvekraft og har 36 tommers skaft i ferskvanns-utgave. Etter å ha brukt den i snaue fire år og på fire ulike farkoster, mener jeg at jeg har grunnlag for å oppsummere litt. 

IMG_1905.JPG

 

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2021/07/motorguide-r3-40-ht-erfaringer-sa-langt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du deler disse erfaringene med oss Erik. Selv har jeg brukt den kraftigste standard aktermonterte motoren til Minn Kota (55) på en 12 fots jolle. Jeg synes selv dette blir nesten i svakeste laget! Ikke det at hastighet er så viktig (i mindre vann), det som betyr noe er evnen til å kjøre opp mot vind og strøm. En ting er retningsstabilitet, en annen ting er ren skyvkraft. Og det skal ikke rare vinden til før det blir "problemer". Og det drar utrolige mengder strøm. Blybatterier mister effekten typisk etter to-tre-fire timer. Slike batterier mister skyvkraften når halvparten av kapasiteten er brukt. Derfor skiftet jeg til Litium-batteri. Og det fungerer mye bedre, for slike batterier beholder skyvkraftene nesten til de er tomme. Og de kan kjøres tomme uten å skades. Men min erfaring er altså at elmotorer ikke kan bli kraftige nok. Siden disse motorene er helt stillegående er det merkelig at det har blitt satt begrensninger på motorstørrelse i lovverket. 

jeg var for øvrig ikke klar over dette med å sette propellen så høyt som mulig i vannsøylen. Åpenbart en fordel for å redusere risikoen for å kjøre på grunn, men hvis man er litt kjent er jo denne risikoen liten selv når propellen står en liten halvmeter under overflaten. Mulig mine erfaringer henger sammen med at jeg konsekvent har hatt propellen stående for dypt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden litium beholder relativt høy spenning til de er nesten tomme, så klarer de som du skriver også å levere mye strøm nesten hele veien. Særlig LiFePo4 er i mine øyne helt overlegent til denne bruken. 
 

Ellers enig i at overskudd av skyvekraft er et luksusproblem. Det med å holde skuta mot vind og strøm blir dog VELDIG mye enklere med en frontmontert elmotor. Jeg har hatt flere små bensinmotorer, den minste var på bare 2,3HK. Selv om den har mer krefter enn elmotoren så var det en svett oppgave å holde stø kurs mot vind og bølger med den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.