royefisker05 Posted July 30, 2021 Report Share Posted July 30, 2021 Hei. Jeg skal ha meg ny haspelsnelle til fjellfiske, og har sett meg ut to aktuelle kandidater: - Daiwa Ballistic LT 1000 - Shimano Stradic 1000 Disse snellene skal være svært like og gode, men om jeg forstått det riktig er en forskjell at spolen er større på Daiwa? Går ut i fra at det gir mer plass til snøre og at man kaster lenger? Eller er det ingen forskjell i kastelengde på snellene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted July 31, 2021 Report Share Posted July 31, 2021 Vil sannsynligvis kaste litt lenger og ha mindre plunder med snøret med større spolediameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagniko Posted March 12, 2022 Report Share Posted March 12, 2022 Er absolutt ingen ekspert på haspel, men jeg vil tro at størrelse av og avstand til nederste stangring er faktorer som påvirker hvilken spolediameter som fungerer best? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted March 13, 2022 Report Share Posted March 13, 2022 Det er hvordan snella passer til stanga som avgjør. Hvis det er kort til første stangring, og ringen er liten vil større spole gi mer friksjon. Men det utgjør svært liten forskjell, så ærlig talt kan du like godt bruke fargen på snella som argument Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted March 13, 2022 Report Share Posted March 13, 2022 Kjenner kun Shimanoen og den har en spole som er designet for å minske friksjon. Regner med Daiwa har lignende teknologi. Da vil friksjon mot stangringer utgjøre en betydelig del av totalfriksjonen. Ville nok valgt den snellen som var penest... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 16 Report Share Posted January 16 (edited) Så en video fra en kar som kaster langdistanse, altså ikke fisker i det hele tatt men bare kaster langt. Det han sa var at kvaliteten på snellen i praksis ikke utgjorde noen som helst forskjell på hvor langt man kaster men at sneller med større spole alltid kaster lengre. Har forøvrig to stykk stradic selv og er strålende fornøyd Edited February 5 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts