Gå til innhold
Fiskersiden

Christines debút med ¨fluestang¨


Trollet
 Share

Recommended Posts

Vel etter mye om og men har jeg gått til anskaffelse av en rimelig kopi av noe som ligner en fluestang..... Je je dere vetreaner kan le dere skakke av meg som har fått et tilslag på Netthandelen....... Men fant ut at prisen dekker om ikke annet fluene, ja visst de var pene alle ti!!! [ :D ][ :D ][ :D ] Billig moro om ikke annet blir utfallet. jeg har bestemt meg for at det blir ikke noe dyrt fluesett før jeg VET om jeg kan håndtere dette mirakkeset!!

Vel ok nok om det, pakken ankom i dag, og med stor iver pakker jeg ut tuben med stang, ,snøre, backing og alt det derre. takk og lov for at jeg er alene når jeg skal feste alle delene sammenn Backing går greit, men fluesnøret lager jeg litt vas på[ :) ][ :o )][|)] men jeg lærte i yngre dager når jeg nøstet garn, ¨du må ikke begynne å smette¨ så etter 5 små minutter er snøret på plass på snellen, etter 2 forsøk med albrightnuten, hvor siste blir akseptabelt nok! Jeg hadde i mitt stille sinn planlagt å gå ned på jordet for å ha god plass, men etter noen prøvesving med stangen, konstaterer jeg at det er plass nok i massevis på vår 25m plen(ja eller hvor lang den nå er)!!!!!

Hehe hvor det går, trodde det var vanskelig å få sving på greiene i det hele tatt jeg.... har lest noen greier med klokken ett og klokken 11-10-9 alt etter hvor langt man ønsker å kaste. Etter 15 minutter eller så på plenen er jeg ør i skulder og vond i armen.... Underveis husker jeg å ha lest ¨stivt håndledd¨ ¨armen inntil kroppen¨ ¨små løkker¨ ja jeg fortsetter får mase snøre ut og opp i luften, men det lander i en krøll 7 meter foran meg........ hmm ikke så lett alikevel???? Tror jeg skal feste splithagel foran jeg[ :D ][ :D ]

Kommer vel til å kaste på meg musearm, tennisalbue, lyskbrokk og det som verre er... fange fisk tviler jeg på at jeg gjør med det første... I allefall ikke på plenen[ :P ]

Nå har jeg hatt en liten pause, og skal en tur ut og ¨svinge meg ¨igjen............

Fortsettelse følger (en annen gang....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe... bra skrevet. Send meg en e-post adresse på pm, så skal jeg sende deg vår 1-hånds kursdokumentasjon gratis. Dette fordi du bor på andre siden av Norge og litt fordi du er jente. Ekstraservice:-)

Mvh. Jan [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Hehe... bra skrevet. Send meg en e-post adresse på pm, så skal jeg sende deg vår 1-hånds kursdokumentasjon gratis. Dette fordi du bor på andre siden av Norge og litt fordi du er jente. Ekstraservice:-)

Mvh. Jan [ :) ]

Ekstraservice...eller flørting[?]

Veldig bra JanM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Morro og se Christine, nå må du være tolmodig og ikke tro at dette er gjort over natta, kan jo være det hvis du holder på i hele natt men ......

Lykke til, blir morro og se du får laks på flue i mandal ??[ :) ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kommer jeg ikke til å fange så mye annet buskas på plenen her så lenge.... Den lille blå ultråden lander lengre og lengre vekk, innimellom ser jeg noen fine buer!! Og jeg har sikkert ikke talt til 100 ennå!! Skal helt sikkert ikke kaste i hele natt!! men skal sette meg i godstolen og lese dokumentet fra Jan M!!! avbrutt av noen økte på plenen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå et døgn senere, etter å ha lest litt mer, går ting så meget bedre.....

innimelleom Får jeg strekt fortommen og ¨lagt¨den pent ned langt der fremme, tror jeg økte lengden i dag til 14 skritt (meter)fra 7 i går..... Men det viktigste er vel at jeg begynner å få dreisen på utstrekking av linen. Det blir en del ¨plentrening¨fremover. Og så må jeg finne ut av hva slags fluer jeg skel bruke.... Hva er liksom ¨bænkers¨ på denne tiden av året!!!! Vi snakker vel ørret i første runde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det kommer helt an på hvor du fisker. Fjellet, lavlandet, værforhold osv.. Hvis det er mye vak, prøv å se hva som blir tatt og fisk med noe som ligner. Ellers pleier nymfer å være enkelt og greit å få fisk på, og det krever ikke alltid så perfekte og forsiktige presentasjoner. Prøv gjerne en montana i str 10 el 12, og fisk rykkvis inn. En god allround nymfe! Lykke til!

PS: Det er gjerne enklere i starten å få fisk i strømmende vann enn stillestående.. fisken er ikke så lettskremt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av trollet38

he he sant nok, men det hjelper ikke å kaste kort heller nå alt lander i en røys [ :) ]

God dag Christine...

Bra skrevet det første der[ :D ] Trakk på smilebåndet for jeg har vært der du er nå, som de fleste andre her inne regner jeg med[ :D ] Men det er bare og stå på, mistet tellingen på hvor mange "fallskjermer" jeg fikk i begynnelsen også. Jeg var så sta at jeg skulle ikke ha noen kurs, så jeg lærte opp meg selv. I dag er jeg vel ingen verdensmester, men vil nå si at jeg skal være såpass at jeg skal få kastet ut[ :D ]

Stå på, og si fra når første fisk er sikret med fluestanga, det var en deilig dag for min del[ :P ]

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har gått til anskaffelse av flue stand Christine[ :) ]

Husk du får plenty av gode råd her på forumet om du spør. Ingenting er for dumt å spørre om, vi har alle vært nybegynner en gang.

Fordelen med damer og fluestang er at de ofte har mere tolmodighet, iallefall noen damer[ :P ], for det trengs absolutt.

Good Luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he!!!![8D]

I kveld fikk jeg altså min første fisk på flue!!!!Etter å ha dengt sluker og makk i noen timer, uten å se eller føle antydning til fisk.... Var jeg i grunn på vei til å pakke sammen og dra hjem, men så kom jeg på fluestangen.... Why not!!!!

Joda fant frem nyinnkjøpt intermediate fortom og en liten montana nymfe. Kulpen ¨min¨var i grunn et perfekt sted (for meg) å øve seg på. etter noen prøvekast, fikk jeg lagt flua i vannet sånn nesten der jeg ville, på dro litt inn og kastet igen, det var ikke mange kast jeg hadde fått gjort, før jeg så at det dro til i snøret, ventet litt og gjorde tilslag, og den satt gitt..... så var det å sveive for harde livet, for ikke hadde jeg strammet inn linen..... hehe hoven den lå i bilen...... så om noen så meg da jeg skulle lande fisken, så hadde de ledd GODT[ :P ][ :D ] den fisken skulle ikke for alt i verden slippe unna!!!!! Klatret ned steinrøysen mens jeg holdt snøret stramt, og fikk buksert den inn til land, skulle til å ta den da, jeg gled litt, og den kom ut igjen, så dro jeg den inn til meg og opp mot land, or rett oppe på stenene så slapp kroken... og jeg hoppet etter den og fanget den akkurat i vannkanten.......... hehe

Vel den var ikke så stor......... 34,5 cm og tett oppunder 300g, en slank ørret. hadde en bitteliten ørret på litt senere, da jeg skulle sveive inn snøret for å gi meg.... den hoppet av i luften, men det var ikke så farlig, for det var kredittkortformat på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tydeligvis hekta allerede, men anbefaler deg å prøve noen små tørrfluer hvis det er noe vaking i kulpen din. Black Gnat er ei grei allroundflue som hvertfall jeg tar brukbart med fisk på. Husk å ha tørrfluepulver (de gønne boksene!) med deg også hvis flua "drukner".

Kast i nærheten av noen vak, så skjer det nok noe ganske snart. Når du først får opplevd fisk på tørrflue, kommer du aldri til å fiske med noe annet..[ :) ] Det gjelder hvertfall meg.

Regner forresten med at du bruker briller når du fisker...[?] Det anbefales på det sterkeste, både som beskyttelse og for å lettere se fisk. Med litt sidevind på fjellet i helga kroka hvertfall jeg meg sjøl i albuen, men det gikk da bra [:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Wire

Du er tydeligvis hekta allerede, men anbefaler deg å prøve noen små tørrfluer hvis det er noe vaking i kulpen din. Black Gnat er ei grei allroundflue som hvertfall jeg tar brukbart med fisk på. Husk å ha tørrfluepulver (de gønne boksene!) med deg også hvis flua "drukner".

Kast i nærheten av noen vak, så skjer det nok noe ganske snart. Når du først får opplevd fisk på tørrflue, kommer du aldri til å fiske med noe annet..[ :P ] Det gjelder hvertfall meg.

Regner forresten med at du bruker briller når du fisker...[?] Det anbefales på det sterkeste, både som beskyttelse og for å lettere se fisk. Med litt sidevind på fjellet i helga kroka hvertfall jeg meg sjøl i albuen, men det gikk da bra [:I]

hehe, da her jeg kjøpt in noen sånne black gnat, og noen andre små tørre, og pulver :) Hekkta ja!!!

Forresten så var Black gnat supert!! måtte en tur for å handle noen greier, og tok veien om kulpen, sto der i 15-20 minutter(kl 15 i dag), og på den tiden fikk jeg en liten ørret på 15 cm, og en annen på kredittkortstr!! De store hadde gjemt seg, for da jeg kom så var det en gubbe som svømte der sammen med bikkja si!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle de som er ¨bekymret¨for at jeg skal gi opp fluefisket pga dårlig stang, snøre etc!![ :) ][8D]

Jeg har jo nå funnet ut at dette er GØY, så jeg skal kjøpe meg et ¨ånkli¨sett !!!!!

Fikk prøve 7´er stanga til en kar ved kulpen i går, han hadde på en skyteklump og du verden så moro det var!!!! Jeg blekte flua langt opp i trærne på den andre siden!!

Stangen var mye mykere , og klumpen tyngre, og det var jo mye letter å løfte snøret og å strekke det ut. Eetter å kastet litt med den stanga og fått litt veiledning, gikk det mye bedre med min ¨fille¨ stang også!!! Til den kulpen hvor jeg til nå har stått så er den helt ok!!! HMM ser jo at jeg må lære meg flere kastemåter også...... Prøvde meg ved et vann i går, men der var det ikke plass til noen baksleng å snakke om, og resultatet ble kun bjørkeris!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.