Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har noen spinnere å anbefale?


Torskemannen
 Share

Recommended Posts

Jeg har stort sett fisket med sluk hele livet, men tenkte å prøve ut noen spinnere på grunnere vann/områder i skogen og på fjellet. Er det noen som har noen gode tips? Er det samme fargevalg (rød/kobber) som gjelder her som på sluk? Har liten erfaring når det kommer til spinnere. Regner man bare sveiver med samme gange uten noe rykking? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Myrans agat, farge gull og svart, evt kobber med røde prikker. Så bytte ut treble kroka med enkel da den går ganske dyp, da får du fisket dypt uten at den setter seg.
Ganske effektivt når det er veldig varmt og fisken står dypt i fjellvann.

Elv: vibrax og mepps!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinnere er effektive, men ulempen er dårlige kasteegenskaper, og mye større risiko for tvinn på sena. Mange typer spinnere fungerer, men viktig at skjea roterer lett. Har best erfaring med kobberskje med røde prikker eller svart skje med gule eller gullfargede prikker, men det skyldes kanskje at jeg har fisket mest med slike? Alltid en fordel med fjær og/eller (rødt) garn på krokene, særlig til abbor. Ikke like viktig til ørret, men fungerer der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har egentlig gode erfaringer med alt av spinnere opp i gjennom årene, men det er uten tvil kopper og rød som har gitt mest resultater for min del. Men siden jeg konsekvent har gode resultater med denne så ender det jo også opp med at jeg konsekvent begynner med akkurat denne når jeg skal fiske, da får jeg naturligvis også mye fisk på den.

 

Når det kommer til gode spinnere så er det verdt i nevne Vibrax, Vibrax Blue Fox 8 gram er min favoritt uten tvil. Men jeg har også med meg Mepps Aglia og Black Fury i 4.5 gram i tilfelle jeg må fiske veldig grunne vann eller elver. Jeg har stort sett 4, 6 og 8 grams spinnere men har nå tenkt å utvide til å ha litt mer av de som kaster langt.

 

Mepps har forøvrig en veldig fin artikkel når det kommer til fargevalg: https://www.mepps.com/mepps-tactics/article/color-technology-what-you-see-is-not-what-you-get/77 - Det er viktig å huske på at det du ser over vann ikke blir det samme som fisken ser under vann. Og hva fisken ser varierer massivt avhengig av hvilke farge vannet har. Så feks en sølvfarget sluk med røde prikker blir mer eller mindre sølv med svarte hvis den er i blått vann og sølv med brune hvis den er i grønt vann.

Men min hovedregel er allikevel at man prøver det tror passer og bytter hvis det ikke funker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.