Gå til innhold
Fiskersiden

Eriks turrapport uke 31


erik
 Share

Recommended Posts

Ferien er over, men det betyr ikke at man skal slutte å fiske....

Uken som var bød på flere fisketurer. De to første var ettermiddagsturer på vestsiden av Oslofjorden. Bortsett fra en diskusjon med en lett forvirret eldre herremann som bestemt mente at man ikke kan fiske (fra land, ingen flytende farkost involvert) innenfor gule badebøyer ga den første turen null og niks. Tur nummer to ga en sjøørret rundt 25-ish centimeter som fikk friheten tilbake uten fotosesjon.

Så ble det tid til ferskvann, og ting gikk meget bedre....

IMG_1677.JPG

 

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2021/08/eriks-turrapport-uke-31.html

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport med «hverdagsfiske» alle kan bedrive. Tryvann er jo nærmarka til meg og sikkert 1000.000 andre. Jeg har passert der sikkert 20-30 ganger på ski og sykkel bare det siste året, men jeg kan faktisk ikke huske å ha fisket der. Jeg var ikke klar over at det var karuss der. Den fisken har stått på «to do-lista» mi helt siden jeg ble utfordret av @Ølgylt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det er karuss i mange av de bynære vannene rundt Oslo. Som du sikkert vet kom de med kristendommens innmarsj, godt hjulpet av munkene. Sånn sett en fisk med betydelig historisk sus. De finnes også i Øvresetertjern, for de som vil ha et vann i samme område men enda nærmere bilen.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvresetertjern har jeg fisket i. Jeg har fått ørret på rundt halvkiloen og abbor på over 300 gram der. Men var ikke klar over at det var Karuss der heller. Jeg har blinket meg ut nærvanna i Lillomarka for karuss-jakt. Trollvann og Kapteinsputten. Det er vel 6 minutter å kjøre dit (eller 20 min å sykle om fisking skal kombineres med trim …), så terskelen burde være lav …. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Det er karuss i mange av de bynære vannene rundt Oslo. Som du sikkert vet kom de med kristendommens innmarsj, godt hjulpet av munkene. Sånn sett en fisk med betydelig historisk sus. De finnes også i Øvresetertjern, for de som vil ha et vann i samme område men enda nærmere bilen.

 

karuss har kommet hit til landet via mange veier. Det er riktig at den historisk sett ble satt ut i mange dammer knyttet til klostere som mat i fastetiden. Senere har den blitt spredt av menneskets hjelp til mange andre lokaliteter, for eksempel som "vannrenser" i mange gårdsdammer. Tror også karussen i mange av de bynære vannene i Oslo er en slik sekundærutsetting i relativt sett nyere tid. For øvrig har genetiske undersøkelser vist at karussen i de større vassdragene, som Glomma (ja, det er en karussbestand i nedre Glomma, ikke spesielt enkelt å fiske etter...), etablerte seg der etter den siste istiden, da den vandret inn sammen med mange av de andre karpefiskene. Så karussen har vært en del av norsk fauna mye lenger enn gjennom utsetting gjort av munker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.