Gå til innhold
Fiskersiden

Besseggen


TT
 Share

Recommended Posts

Turrapport fra Besseggen på FS? Hva har den noe trivielle trasketuren med fisk å gjøre? 
 

Slapp av, det er en rosin i denne pølsa. Jeg er nemlig en av ytterst få tullinger som tar med fiskestang på Besseggen. 895F2C6B-0A90-4CBF-B9F8-9AD0B6CE23F7.thumb.jpeg.e108e1ca09a24cac98bf6ecfcd49588d.jpeg

 

Det startet med at min 14 årige datter i våres ville gå Besseggen. Når en fjortis ber om slikt må man ha gjort noe riktig, og det kan ikke avfeies. Men helt uten kamp slapp hun ikke. Jeg hadde nemlig Gabrielsens flotte rapport fra Leiråi friskt i minne, og forslo derfor at vi kunne gå Knutshø. Også kjent som Besseggens tøffe lillebror. I mitt hode la jeg i de planene inn en basecamp nede ved Leirungen med håp om noe fisketid.

Men all verdens salgstriks overbeviste ikke 14 åringen som ikke pokker skulle gå noen «fake-Besseggen» når hun hadde bedt om the real deal. 

Så da ble det altså Besseggen. Men litt forskning avdekket at fisking ikke var fullstendig umulig på den turen heller. Så opp i sekken lurte jeg et absolutt minimum av fiskesaker, dvs en kort stang med en snelle i str 1000 og så få sluker jeg turte. Alt for mange, selvsagt, men mindre enn jeg noen gang har båret med meg.

62673EE0-B496-43F6-8A42-A9D304D8A9A7.thumb.jpeg.9a8065017a0735fb74a89c01f6334611.jpeg

 

Vi overnatta på Beitostølen. Kom selvsagt alt for seint avgårde og oppdaget underveis at vi måtte parkere 2 km unna båten og ta buss resten. Da ble tidsskjemaet enda strammere, og jeg må innrømme at jeg nok bikka 120 km/t over Flya (noe som sterkt frarådes ….). Men vi takk både buss og båt. 
 

Av interesse i denne sammenheng, var at vi planla en skikkelig rast ved Bjønbøltjønne, dvs det første skikkelige vannet man passerer. Her skulle det varmes mat, men før jeg fyrte opp primusene, monterte jeg fiskestanga. Jeg gikk for det sikre, og satte på en 7 grams Spesial kobber og rød. Ikke tid til tull denne dagen. 
 

Der stien passerer vannet er det ganske grunt, så jeg fikk forhandlet meg fram til en 50 meters avstikker på motsatt bredd. 
 

Jeg var kokk, så barna måtte fiske. Dessuten hadde jeg ikke somlet meg til å kjøpe fiskekort, så barnefiske passet sånn sett fint. Men barna var slitne, så jeg måtte nærmest tigge noen om å ta noen kast. 14 åringen forbarmet seg, og tok plass på en stein i vannet, mens jeg fyrte primus. 36D3BAA5-3F90-4DF5-91DF-27C4CA10F7E4.thumb.jpeg.bd83562c2e69fdd729ea5513069d827a.jpeg

På andre kastet ropes det om fisk. Jøss, tenkte jeg, så er det faktisk fisk her oppe i steinura. Fisken var liten. Drøye 20 cm. Men en av de vakreste ørretene jeg har sett på lang tid. Feit og fin med nydelige tegninger. Den satt fint kroket, og fikk friheten tilbake. 
 

Guttene var fremdeles sløve etter timer med trasking, så 14 åringen fikk kaste videre, mens jeg returnerte til grytene. 
 

Noen få kast senere, ropes det igjen om fisk, og jeg må atter opp av lyngen. Denne gangen var det mer bøy i stanga. Nok en vakker ørret ble vippet på land. Denne gangen av brukbar størrelse, kanskje 300 gram. Sluken satt langt inne i gapet, så denne ble kakket. 
 

Nå våknet lillebror på 9 år, og ville ha stanga. Buksa mi rakk såvidt lyngen, før han roper «fisk». Nok en fin ørret ble vippet på land. Kanskje 400 gram nå. Denne hadde også slukt fullstendig, så tydelig at fisken var på hugget. 6CBF3F6F-A408-4356-B525-8133A5CEDB3B.thumb.jpeg.3c383b670089ce19f7ca34cf7b7809fb.jpeg
 

Minstemann på 6 år, fikk stanga til slutt. Men dessverre var moroa over nå. Han kaster ganske bra, men jeg la også inn et par lange kast som han fikk sveive inn, men uten hell. Men han taklet det greit, særlig når han fikk varm mat. 
 

Jeg skulle gjerne fiska vannet rundt, men turen er lang og vi måtte videre. Men 3 ørreter på land og to i sekken, i løpet av en matpause, er full suksess. 
 

Resten av turen? Vel, det tok 12 timer fra start til stopp. Det røyk med flere kilo godis, vi ble j … slitne, men vi kom i mål før mørket. At det faktisk sto en buss og ventet ved Gjendeosen, var rene lykken. Vi hadde sett for oss at en av de voksne måtte «løpe» for å hente bilen. 
 

3AC32FD8-A54D-4531-8BB4-8D5B13BA75E1.thumb.jpeg.bb1659d65045ad375112f4a281deeb08.jpeg

837BE76B-B082-47B5-A685-EF513721E4A2.thumb.jpeg.548822d5b95aa32b1eef33170f29b124.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

Fantastisk!

Frøkna har ikke gått Besseggen, så jeg tenker litt på en tur der neste sommer. Da blir sikkert båten med også så vi kan utforske Gjende litt i samme slengen.

Ja, da vet du hva du må ta med i sekken! Det er fisk i Bessevann også, men da vi passerte det måtte vi prioritere fremdrift. 
 

Ad båt i området, så har jeg hørt bra ting om Vinstre (Vinster-vatn). Men jeg tror det er maks 10 hk der, så det må bli blikkboksen din. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye «oppi høgget der» er tilrettelagt mest for garnfiske/ grunneier. Reglene for Gjende skulle en tro var skrevet på 1800-tallet, om de ikke hadde en mer moderne språkdrakt. Det er forsåvidt hovedgrunnen til at jeg ikke har hatt med båten dit før, men det kunne uansett vært fint å se området fra vannet. Det er tilfeldigvis en kompis av meg som driver Gjendesheim, så jeg bør få rotet meg opp dit igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Mye «oppi høgget der» er tilrettelagt mest for garnfiske/ grunneier. Reglene for Gjende skulle en tro var skrevet på 1800-tallet, om de ikke hadde en mer moderne språkdrakt. Det er forsåvidt hovedgrunnen til at jeg ikke har hatt med båten dit før, men det kunne uansett vært fint å se området fra vannet. Det er tilfeldigvis en kompis av meg som driver Gjendesheim, så jeg bør få rotet meg opp dit igjen. 

Så du ser ikke logikken i at du må slutte å dorge kl 17, men kan fiske med oter med inntil 30 kroker hele natta? :P (Og hva da med slukoter aka sideparavan?)

Båt på Gjende er uansett ikke helt rett fram, da vannet jo ligger i nasjonalparken, så vi vanlig dødelige ikke kan bruke motor. 
 

Jeg leste meg litt opp på Vinstre tidligere i sommer, da jeg vurderte en tur dit. Der kan man så vidt jeg husker bruke fire stenger om man er to i båten, og det kan brukes motor inntil 10 hk. Det åpner jo for litt «halvmoderne» dorging med sideparavan mv. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C/R blir aldri feil. Husker da jeg jobbet i Outdoor/fiskeavdelingen til XXL for flere år tilbake og en veteran fra Sølvkroken kom innom.

Etter å ha utvekslet div. erfaringer og skravlet litt shit nappet han meg i ermet og dro meg bort til slukveggen mens han hvisket: "Nå skal jeg vise deg en liten hemmelighet"; før han pekte på en C/R som hang på veggen - hvorpå jeg hvisket tilbake: "Jeg vet!"! ;) :D 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

som TT skriver er det fisk i Bessvatn også. Og Russvatn som man passerer før man kommer til Besseggen (når man går fra Memurubu), men som ligger litt lavere, er jo et legendarisk fiskevann fra gammelt av. Hvordan det er i dag vet jeg ikke. 

Russvatn har jeg også lest om, og det skal være meget bra. Så vidt jeg kan se etter noen søk på nettet, var vannet tidligere forbeholdt privat fiske, men det ble åpnet for salg av fiskekort til allmennheten rundt 2015. Jeg fant i alle fall en tillatelse fra nasjonalparkstyret til grunneier, der grunneier hadde søkt om å sette opp et par skilt og bokser for kortsalg. Hva som gjelder i dag, vites ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.