Gå til innhold
Fiskersiden

En amatørs notater i forkant av innkjøp (sjøfiske fra land)


ØysteinRoksvåg
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ønsker en fiskestang som egner seg godt til fangst av pelagisk fisk. Den må også være god å kaste med fra land ettersom jeg verken har bil eller båt. Derfor oppsøker jeg gjerne sund, brygger og broer. Derfor ønsker jeg gjerne tilbakmeldinger på hva dere synes om hva jeg har undersøkt meg frem til nå.

De følgende karakteristikkene har jeg sett for meg på stang og snelle:

  • Snelle:
    • Hastighet 8:1 (Fordi noen av de pelagiske fiskene er raske, biter oftere på rask agn og ved fiske fra land er det ofte grunt flere titalls meter utover. Derfor vil det være lettere å holde en sluk i bevegelse før den synker og setter seg fast.)
    • 5 kuler i kulelageret som et minimum (men uten at jeg vet hvorfor)
    • Vanntett. Unngår at vann trenger inn og skader/ødelegger bremsemekanismen og snellen ellers.
    • Haspelsnelle vet ikke hvorfor. Er snellene kalt Bait & Surf, som ser lik ut, også lik i funksjon som haspel sneller?
    • Størrelse: Jeg behøver ikke mer enn 4500 eller 45 fordi 4500 er for fisk opp til 6 kg og makrellen som jeg liker best blir ikke større enn dette.
  • Stang:
    • Laget av kompositt, en blanding av fiberglass og karbon. Jeg forstår at stenger lages av enten glassfiber, karbon eller blandingen "kompositt". Derfor får man fordelene av fiberglass og karbon i en kompositt stang.
    • Aksjon. Her er jeg usikker. Jeg forstår at fullaksjon (fullbøy?) er trøblete for nybegynnere fordi vansker med å kjenne når fisken biter. For meg som skal fiske fisk mellom 1-3 kg betyr dette at jeg bør legge meg på noe i midten. På en annen side har jeg sett at toppaksjon (avstivet) er godt for fiske med sluk uten at dette var grunngitt. Er det vanskelig å kjøre fisken med en avstivet stang også?
    • Kastevekt: I mellom 10 og 30 gram. Jeg ser nemlig for meg at sluker i denne vektklassen passer best med mitt tenkte bruk og størrelsen på fisken jeg antar å få.
    • Lengde: Jeg ønsker å kaste langt. Derfor vil jeg ha en stang over 3 meter. Hvor enkel den er å transportere er eneste ulempen med en slik lengde. Den kan deles, men da vil man få "svake punkter" på stangen har jeg lest, uten at jeg forstår på hvilken måte leddene er "svak".

Kommenter gjerne på hva jeg har skrevet i dette innlegget med egne tanker og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i utstyrsjungelen. 

Ser ut som du har gjort godt forarbeid, men litt kan jeg utfylle. 

Baitrunner har du bare bruk for til agnfisk, men da er det også genialt. 

4000 er passe størrelse, den veier ikke så mye, og du får en del snøre på den. 

11 fot er perfekt lengde til det bruk du beskriver, da kan du ha lange hekler på om du ønsker og unngår at fisken kjører seg fast i tangen ved landing. 

10 til 30 gram er litt spinkelt, og du ønsker ihvertfall ikke helaksjon. 

Kort transportlengde er ganske vesentlig, så gå for 3 eller 4delt stang, de såkalte svake punktene er ikke noe å bry seg om. 

Ikke les deg blind på spesifikasjoner 

Det beste er å gå innom en god fiskesjappe og kjenne på utstyret. Styr unna xxl. 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Ølgylt said:

Lykke til i utstyrsjungelen. 

Ser ut som du har gjort godt forarbeid, men litt kan jeg utfylle. 

Baitrunner har du bare bruk for til agnfisk, men da er det også genialt. 

4000 er passe størrelse, den veier ikke så mye, og du får en del snøre på den. 

11 fot er perfekt lengde til det bruk du beskriver, da kan du ha lange hekler på om du ønsker og unngår at fisken kjører seg fast i tangen ved landing. 

10 til 30 gram er litt spinkelt, og du ønsker ihvertfall ikke helaksjon. 

Kort transportlengde er ganske vesentlig, så gå for 3 eller 4delt stang, de såkalte svake punktene er ikke noe å bry seg om. 

Ikke les deg blind på spesifikasjoner 

Det beste er å gå innom en god fiskesjappe og kjenne på utstyret. Styr unna xxl. 

Lykke til 

Jeg regner med at du bedømmer 10 til 30 gram som spinkelt fordi man like gjerne kan feste en 10 gram sluk på en 30-70 gram stang og fiske nærmest like godt? Da vil jeg legge meg litt lengre opp når jeg drar i butikken.

Har du erfaring fra XXL som er hensiktsmessig å dele? Altså at det går på utstyret og ikke kundeservice, for eksempel.

Når det gjelder spesifikasjoner skal jeg love å ikke få totalt oppheng på dem, men i blant blir jeg dypt engasjert i forskjellige emner :-)

Takk for svar. Jeg setter stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.