Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt havfiske utstyr.


Leotei
 Share

Recommended Posts

Eg fisker vanligvis fra land, men har lenge hatt lyst å starte med fiske til havs for de ordentlig store fangstene. Eg ser da etter nytt utstyr som kan gjøre opplevelsen enda bedre. Hovedfiske mitt kommer til å være fra liten båt rundt Bergen eller i sognefjorden. De kombinasjonene eg har sett for meg med snelle og stang er følgende: 

Prey light jigger V2 6'5" 150-260 haspel
Penn conflict
Penn slammer
Penn spinfisher 4500

Penn regiment II XT 7' 15 - 40lb
Penn fathom II 20 level wind

Prey light jigger V2 Trigg 6'5" 150-260
Penn fathom II 15

Noen som har noen kloke ord å komme med både på det eg har sett for meg eller eventuelt annet utstyr? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet! 

Det er andre som har mye mer peiling på havfiske enn meg, så jeg har bare en kommentar. 

Jeg har en Penn Conflict 5000. Den er en solid sak og er utstyrt med en absurd kraftig snellefot. Jeg har flere relativt kraftige stenger der snella rett og slett ikke passer skikkelig. Så om denne snella er aktuell, bør du prøve den på den aktuelle stanga før du kjøper den. Om dette gjelder andre haspelsneller fra Penn, vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berre skyte inn at om du vil starte med noke billig og er på jakt etter ein alt-i-ett pakke so har SportOutlet masse Kinetic pakker for salg. Snellene deira er ikkje allverden, men både stang og gøtt er helt innanfor til dei områda du tenker fiske i. Drog opp ein torsk på 10.3 kg utanfor Syltøy tidligere i ferien på ein kinect pakke som kosta 1200 kr. So stanga tåler bra med juling og det er rom for å oppgradere snella seinare om du skulle ønske det. Skal du først ha merkevare på alt kan det være greit og sjekke Sotranot og Fletteriet. Dei hadde greie priser på pakker og mangen av dei som jobber der er og irvrige fiskere og hadde gode tips til ein nybegynner. Campelen er og bra, men dei hadde langt mindre havfiskeutstyr.

Har forøvrig lest på fleire forum at på det billigere utstyret, spesielt om man fisker større fisker, er det greit og unngå sneller med snorfører då det gjerne er denne som ryker først. Med multifilament ville eg vel og merke kjøpt ein billig skinnhanske, a.l.a den typen du bruker i hagen og til anna gorvarbeid, og klipt av fingrene på alt bortsett frå tommelen. Då har du ein god og billig snorfører som aldri vil gi seg og heller ikkje blir kutta opp etter kver fisketur ;) 

Endret av anderstn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg har oppfattet kinetic som ræl. 

Men i og for seg, jeg har en biltemastang jeg har brukt de siste 15 årene, så av og til treffer billigtinga. 

Jeg har ikke allverdens kunnskap om det utstyret du snakker om, men jeg har brukt en penn regiment halibut de siste årene og liker den, men jeg elsker den ikke, sånn som jeg gjør med andre deler av fiskeutstyret. Snellemessig har jeg brukt okuma sin fishall som jeg ikke husker navnet på, men den likte jeg. 

Penn sine tilsvarende er ikke like gode. 

Hvis du bare skal ha noe som funker er lawson tld og shimano NSB, jeg husker ikke bokstavkombinasjonen, kaffekverner som det aldri er noe problem med, men du sneller deg ihjel på 400meter og mer, og de finner du på bruktmarkedet. 

Lightjiggerene er fantastiske stenger hvis du ønsker nærkontakt med fisken, og ikke så bra hvis du liker overkill i kontroll. 

Og som TT sier, du vil ikke ha snellefører, så styr unna alle modeller med det. 

Men, det du får fisk på er krok i vannet, så ikke grubl deg i hjel, kjøp noe og finn ut hva som passer deg etterpå 

Ser forresten at du tenker å fiske i byfjorden i Bergen, send meg en pm, så kan jeg fortelle deg de allmenn kjente spottene.

Og forøvrig, campelen er det beste stedet for fiskeutstyr og tips, men kaffen smaker tvilsomt 

 

 

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder haspel til sjøfiske (seifiske for eksempel) bruker jeg Penn Slammer (ny type)  i passende størrelse. Veldig solide saker. Kraftig slurebrems. Anbefales.

til kveitefiske har jeg en Penn Regiment travel 30lbs, som jeg synes fungerer alldeles utmerket. En kompis har samme stanga og tok ei 80kg+ kveite på den i sommer. Det gikk helt greit... har også Penn overseas i samme dimensjon som også er bra. 

har ikke prøvd Fathom-sneller, men på generelt grunnlag vil jeg si at det eneste som duger til kveite er sneller med spakbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega og ivrig fisker har skrytt veldig av personalet på Sport 1 Sportsdepotet på Engen i Bergen. Personalet på Campelen overbeviste også i sin formidling av erfaring. 

Når det gjelder steder å fiske ryktes det at fjorden mellom Osterøy, Hylkje og Breistein i Åsane finnes der laks. 

Endret av ØysteinRoksvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 18.8.2021 at 3.02, Ølgylt skrev:

...

Og som TT sier, du vil ikke ha snellefører, så styr unna alle modeller med det. 

...

 

 

Ja nå er det sånn at jeg har kjøpt meg en trommel snelle med snørefører, om den går istøkker ser jeg det ikke som noe problem, da får jeg jo en god unnskyldning til å kjøpe en ny snelle. Men mekanikken som driver snøreføreren er jo akkurat den samme som er innvendig i en haspelsnelle for å drive trommelen fram og tilbake - noe som burde utgjøre en minst like stor eller kanskje større belastning, og haspelsneller finnes jo i god kvalitet som holder vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er det med dette med fiske utstyr, man kjøper ei stang og snelle etter å ha undersøkt litt og man er fornøyet.

Men så finner man en stang som er litt stivere i tuppen og tåler litt mer vekt enn den stangen man allerede har og som er meget god, men kanskje det ville vært enda bedre i enkelte tilfeller, og så finner man ut at denne stangen finnes i en hel serie både for trommel og haspel sneller. Var det nå egentlig venstre sveiv som var det riktige for en båt stang på dypt vann hvor sveiven er viktigere enn stangen? Man må kanskje ha begge deler for å finne ut hva som var det riktige.

Man vet ikke før man har prøvd hva som var det riktige for meg, enten det var stang eller snelle, høyre eller venstre, mykere eller stivere - og sånn går no spare pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sjøsprøyt skrev:

Det er vel vært å sjekke at det er litt marine fett på tannhjulene inni der også da med hjevne mellomrom.

Jeg syns det er litt rart om alle disse snellene som lages av respektive produsenter med lang erfaring og som åpenbart er laget for å holde - ikke gjør det.

Hvis du er nøye med vedlikehold, så holder de garantiperioden, men hvis du vil ha noe som tåler å bli glemt med salt på, snublet i, brukt til utilsiktet forankring osv, så vil man ikke ha svake punkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, sjøsprøyt skrev:

Så hva er det med dette med fiske utstyr, man kjøper ei stang og snelle etter å ha undersøkt litt og man er fornøyet.

Men så finner man en stang som er litt stivere i tuppen og tåler litt mer vekt enn den stangen man allerede har og som er meget god, men kanskje det ville vært enda bedre i enkelte tilfeller, og så finner man ut at denne stangen finnes i en hel serie både for trommel og haspel sneller. Var det nå egentlig venstre sveiv som var det riktige for en båt stang på dypt vann hvor sveiven er viktigere enn stangen? Man må kanskje ha begge deler for å finne ut hva som var det riktige.

Man vet ikke før man har prøvd hva som var det riktige for meg, enten det var stang eller snelle, høyre eller venstre, mykere eller stivere - og sånn går no spare pengene.

Jepp, sånn er det, helt til du finner akkurat den komboen du liker, som da blir brukt til alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

Hvis du er nøye med vedlikehold, så holder de garantiperioden, men hvis du vil ha noe som tåler å bli glemt med salt på, snublet i, brukt til utilsiktet forankring osv, så vil man ikke ha svake punkt. 

Vi får no se hvor lenge det holder, jeg har troen enn så lenge.

Jeg har mistanke om at dere gamle sjøulker lider av konservatisme og gamle fordommer.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg tenkt litt på dette og det er vel det samme som med snørefører; unødvendig mekanikk som kan feile. Ellers så kan man jo da heller ikke snu stanga for å bytte svevehånd hvis man blir sliten.

Jeg har ikke sånt på min båtstang men på bilde av den når jeg bestilte den så så det ut som det var sånn rulletipp, så jeg ble litt skuffet. De har vel endret på modellen så det er et gammelt bilde, ellers så har jeg fått en overligger av en eldre modell de hadde på lager - ikke vet jeg.

Stangen er fin den og jeg er veldig fornøyet ellers, men så så jeg at det gikk an å få tak i sånne:

rulletipp_1.png.e2961d0b4fde829aa80b9bbdc54052ea.pngrulletipp_2.png.b192a0b10e3056322faa6aa1918937b3.pngrulletipp_3.png.04fb57c8a5b01c585a142c62980c696d.png

Nå har jeg en del håndtverks erfaring med støping av epoksy/karbon/glassfiber og kevlar så jeg skulle nok klart å skifte tippføringen på en ordentlig måte, spørsmålet er om det er en god ide å gjøre det eller kanskje ikke.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei, ett spørsmål som umiddelbart slår meg er kor lenge trur du egentlig billigsnella med snørefører held om du kjem bort i fisk som drar avgårde så inderlig at du må ha snøreruller for at ikkje snøret skal brenne av? 
 

og har du lov til å fiske desse? 

bare slik til ettertanke? 
 

mvh

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du sikter til her, "billigsnella med snørefører" og "snøreruller for at ikkje snøret skal brenne av".

Daiwa snellen min virker ganske solid og "tight" som de sier på nynorsk, men hvis referansen din er Penn med snørefører så sjønner jeg hva du sier - den var temmelig slarkete og billig, ihvertfall i kvaliteten. Jeg beholder den som reserve men håper jeg aldri får bruk for den, alternativet er bosspannet.

Når det gjelder tipp rullen så kan jeg nå si at den siste på bildene var ganske dyr, de andre var billige - i all forstand. For min del dreier det ikke seg om jeg har bruk for den, det dreier seg om en altoppslukende interesse som trenger utløp. Kansje det snøret til 500 norske pesetas varer litt lengre om det slipper den knekken på tippen de 500 meterne.

Jeg fisker etter brosme og lange som er relativt små, fin middagsstørrelse for en person - så det er ikke at fisken er så jævlig stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ølgylt skrev:

Jeg tror han sikter til makrellstørje. 

Såvidt jeg vet er ikke bunnmeite det mest effektive etter dem. 

Jepp, heilt riktig.
 

sjøsprøyt spør kvifor «nesten ingen båtfiskestenger som lages med rulletipp» og svaret er at du treng det ikkje på anna enn tunfisk. Skulle du derimot få lov til å fiske dette, og bestiller utstyr som passer, så er det kanskje med snøreruller i staden for ringer. Då kjem uttalelsen «billigsneller med snørefører» også inn i bildet, då dette blir storviltjakt med sprettert uavhengig om det er Penn, Daiwa, Shimano eller Okuma som leverer snella med snørefører. Sjå forrøvrig videoen til John Ivar, Endre og co frå team Seeberg på youtube om utstyret dei bruker på tunfisk. 
 

mvh

Jan Petter

Endret av JanPetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, billig eller ikke og for hvem får bli en annen diskusjon. Hehe... makrellstørje ja :D det blir jo en helt annen dimensjon enn den jeg befinner meg i kan man si.

Det skulle tatt seg ut i pioner-8 jolla...

Jeg har ihvertfall skrinlagt prosjekt "rulletipp", jeg var ikke helt overbevist av dem jeg fikk i posten. Jeg vet jo ikke hva resultatet blir om jeg skifter tippføringen og hvis jeg gjorde det er det heller ingen vei tilbake, kunne blitt bra... men det hadde vært veldig kjedelig hvis det ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.