Gå til innhold
Fiskersiden

Glidebom uten baitrunner?


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har prøvd meg litt på kystmeite etter å bli lei av å fiske med bare sluk. Og har fått både torsk og lange fra land og er sulten på mer! 

Har selvfølgelig tittet på en del av det som finnes av youtube-videoer og blogginnlegg osv.

Og det anbefales ofte å bruke glidebom for en del ting. Og ofte da med baitrunner og nappvarsler, som nesten legges til grunn for hvordan de forklarer. For nå fisker jeg på budsjett pga personlig økonomi, og kan ikke kjøpe ny snelle nå med det første.

Slik jeg forstår det er jo poenget at fisken ikke skal kjenne motstand. Hva er da best etter at jeg kjenner den er i bunn?

Skal jeg ha bøylen lukket og senke stanga litt lengre ned en der søkket treffer bunn?

Skal jeg ha bøylen åpen? Isåfall er jo linen løs, men kanskje litt for mye?

Og skal jeg ha av eller på den lille greia som gjør at man kan sveive begge veier? Eller gir den for mye motstand?

Har prøvd meg litt fram og ikke blitt klokere. For torskene og lange jeg tok tror jeg ikke det gjorde noe forskjell. Langen og den første torsken bet få sekunder etter jeg begynte å sveive alt opp til overflaten for nytt kast. Og den andre torsken bet på en opphenger som ikke var glidende. Vet det kanskje ikke er viktig for alle fisker med glidebom, men har ikke krysset av så mange arter fra lista så de fleste er nye og spennende.

Beklager manglende eller feilaktig bruk av begrep, er så mange nye ord når man begynner å fiske mer skikkelig. Eller om jeg misforstår noe helt her.

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FiskerStavanger skrev:

Hei!

Har prøvd meg litt på kystmeite etter å bli lei av å fiske med bare sluk. Og har fått både torsk og lange fra land og er sulten på mer! 

Har selvfølgelig tittet på en del av det som finnes av youtube-videoer og blogginnlegg osv.

Og det anbefales ofte å bruke glidebom for en del ting. Og ofte da med baitrunner og nappvarsler, som nesten legges til grunn for hvordan de forklarer. For nå fisker jeg på budsjett pga personlig økonomi, og kan ikke kjøpe ny snelle nå med det første.

Slik jeg forstår det er jo poenget at fisken ikke skal kjenne motstand. Hva er da best etter at jeg kjenner den er i bunn?

Skal jeg ha bøylen lukket og senke stanga litt lengre ned en der søkket treffer bunn?

Skal jeg ha bøylen åpen? Isåfall er jo linen løs, men kanskje litt for mye?

Og skal jeg ha av eller på den lille greia som gjør at man kan sveive begge veier? Eller gir den for mye motstand?

Har prøvd meg litt fram og ikke blitt klokere. For torskene og lange jeg tok tror jeg ikke det gjorde noe forskjell. Langen og den første torsken bet få sekunder etter jeg begynte å sveive alt opp til overflaten for nytt kast. Og den andre torsken bet på en opphenger som ikke var glidende. Vet det kanskje ikke er viktig for alle fisker med glidebom, men har ikke krysset av så mange arter fra lista så de fleste er nye og spennende.

Beklager manglende eller feilaktig bruk av begrep, er så mange nye ord når man begynner å fiske mer skikkelig. Eller om jeg misforstår noe helt her.

Du bør i alle fall ikke løsne baksperra slik at snella kan "sveives" begge veier. Et lite rykk mens den står slik, og du risikerer en skikkelig backlash. 

En mulig løsning er å ha bøyla åpen og så bruke en strikk enten rundt spolekanten eller rundt håndtaket på stanga. Og så tar du en liten flik av snøret under strikken. Da blåser ikke snøret av snella, samtidig som fisken vil løsne snøret med minimal motstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ofte jeg sier dette, men gjør som fiskemannen sier.

Mange arter tar forsiktig tak i agnet og piler avgårde, og enten svelger mens de svømmer eller stopper noen meter unna for å spise i ro. Derfor er glidende tackel vesentlig, men selve løsningen trenger ikke være komplisert. Du kan la snøret gå gjennom ringen på søkket, men det er bedre med glidebom. Bare husk å ha en gummiperle mellom søkket/bommen og tackelet, dette er for å beskytte knuten i kastet.

Før baitrunner ble oppfunnet brukte alle løsningen med å løsne bremsen, og det er tatt MYE bra fisk på den måten, men du kommer til å ønske baitrunnersnelle til jul.

Nappvarsler kan gjøres enkelt. Legg en liten flik av surgifix eller lett tøy over snøret (noe som tåler å bli vått) og da er det veldig synlig når det går snøre ut.

En lyskilde på tackelet øker ofte sjansen for fisk, det billigste er å bestille knekklys fra kina, men det finnes også mye forskjellig selvlysende dims å få tak i. Slange er greit å bruke siden det også beskytter knuten mot kroken fra fisketenner.

Lykke til, og vi vil gjerne se bilder og aller helst rapporter av fangsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fiskemannen skrev:

Du kan løsne slurebremsen akkurat så mye at vind og strøm ikke klarer å trekke ut snøre. Når du får et napp der fisken drar ut snøre kan du holde på spolen og gi tilslag og stramme bremsen etterpå når fisken er kroket. 

Takk for gode tips og svar fra flere! Mye info, så da er det bare å fiske mer for å prosessere det hele! :D

42 minutter siden, Ølgylt skrev:

Lykke til, og vi vil gjerne se bilder og aller helst rapporter av fangsten

Absolutt! Tenker du her på forumet ett sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info over her. Tenkte bare jeg skulle slenge inn enda en mulighet for "fattigmanns baitrunner" som jeg brukte flittig selv i hina hårda dager. En strikk rundt den delen av spolen det ikke er sene på, åpne bøylen og sena så vidt under strikken. Da vil sena "løse ut" når fisken tar og fisken kan gå med sena helt fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.