Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin 7412xsv og valg av giver


LarsO
 Share

Recommended Posts

Hei! Helt fersk her inne og rimelig fersk generelt på marin elektronikk. Skal gå til innkjøp av båt for å drive diverse artsfiske i Trondheimsfjorden og områdene rundt Hitra. Den båten jeg nå driver å ser på kommer med en GPSMAP 7412xsv plotter og en GT51M-TM svinger montert. Ut i fra det jeg har lest virker 7412xsv plotteren som et rimelig high end produkt og har støtte for tokanals CHIRP, som hvis jeg har forstått riktig skal være ganske effektivt i kombinasjon med riktig svinger. Hva er deres mening om den kombinasjonen som allerede er montert? Hvilke fiskesituasjoner og dybder vil svingeren som allerede er montert fungere godt til? Siden jeg skal drive med artsfiske bør jeg vel ha utstyr som fungerer godt helt fra grunna til og på dypet, Trondheimsfjorden er jo ganske dyp. Hvor dypt kan jeg forvente at GT51M vil fungere godt? Og har dere noe tips til en svinger jeg kan kjøpe i tillegg når jeg går dypt? Regner vel med at jeg bør kjøpe en Chirp svinger med to element (hvis det er det det kalles?) for å dra nytte av tokanals-funksjonaliteten til plotteren, selv om prisen ofte nærmer seg det dobbelte? Eller får man tilnærmet samme ytelse ved en god 1kw svinger som ikke har to kanaler ved fiske på dypere vann? Er vel mere interessert i fiske nært bunn på dypt vann enn pelagisk fiske, så kanskje jeg bør gå for en svinger tiltenkt dette? Kan forresten GT51M fungere godt ved pelagisk fiske? 

Jeg har også tenkt å gå til innkjøp av en XI5 saltwater 105lb 72" Motorguide med pinpoint GPS. Slik jeg forstår så kan man ikke styre denne motoren med Garmin-plotter. Er vel bare Lowrance og nå ganske nylig Simrad som kan styre disse motorene. Er den funksjonaliteten ekstremt viktig? Bør jeg ved kjøp av båten bare legge ut 7412xsv plotteren og Garmin svingeren for salg å gå til innkjøp av tilsvarende Lowrance eller Simrad utstyr? Hvilke alternativer fra de produsentene er i tilsvarende prisklasse som 7412xsv og som dere vil anbefale? Jeg klarer meg helt sikkert ut sesongen med Garmin montert så kanskje et bytte til neste sesong blir aktuelt. Er det noen som vet om det er lett å omsette brukt utstyr som 7412xsv plotteren og GT51M-TM svinger? 

Ble mye tekst her og sikkert en del som er spurt om tidligere så det beklager jeg. Har søkt en del rundt og lest mange tråder men sitter likevel igjen med en del spørsmål. Er mye å sette seg inn i her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med (kommende) investering. :)

7412xsv er et meget bra ekkolodd med en særdeles god kartplotter. Som du skriver er dog valg av ekkoloddgiver avgjørende, og med det er også forståelse av hva du ender opp med å se på ekkoloddet viktig. Det skannende ekkoloddet (sidevü/ downvü) brukes primært på grunnere vann enn 30-ish meter, et meget godt verktøy ved artsfiske på slike dybder siden du relativt lett kan tolke bunntype (myk bunn, sandbunn, stein, vegetasjon etc) og dermed fiske på steder du vet passer med hva arten du leter etter pleier å trives med. Jeg har nettopp kommet hjem fra en tur til Geiranger, hvor vi nettopp brukte skannende ekkolodd en hel del på grunnere vann på leting etter spennende biotoper å fiske på. (Vi endte på 12 arter tror jeg, så vi lyktes ganske godt med det også.) For at skannende ekkolodd skal fungere optimalt, er det aller viktigste montering og justering av ekkoloddgiveren. Med det mener jeg at den må monteres der det er minst mulig turbulens fra båtens skrog, og vinkles så ekkoloddgiveren er i vater med vannoverflaten (ikke nødvendigvis båtens skrog). Her må man påregne en del prøving og feiling, jeg tror jeg hadde båten min av og på hengeren 5-6 ganger før jeg følte det ble optimalt på min egen båt.

På dypere vann er det 2D (det vanlige ekkoloddet) du primært bruker, både for å se fisk og for å identifisere biotoper. Her er konevinkelen på ekkoloddgiveren avgjørende, sammen med ekkoloddgiverens effekt og følsomhet. (Sistnevnte har blitt stadig mindre viktig på 0-100 ish meter, men på skikkelig dypt vann er det fortsatt viktig.) GT51 er en 600W ekkoloddgiver med konevinkel på 24-13 grader. Du justerer konevinkelen ved å endre frekvensen du bruker, desto høyere frekvens desto smalere konevinkel. Vid konevinkel er fint når man ser etter pelagisk fisk, feks sei/ sild/ tobis etc. Smal konevinkel er fint når man ser etter fisk tett på bunnen eller inntil skrenter.

Jeg har skrevet to artikler som kan være verdt å kikke på i den forbindelse:

https://teamcolibri.blogspot.com/2017/11/ekkoloddet-lyver-om-konevinkel-og-hva.html

https://teamcolibri.blogspot.com/2015/01/bruk-av-ekkolodd-for-se-bunntype.html

GT51 er en ekkoloddgiver designet for å gjøre det aller meste bra, men det betyr også at det er ting en mer spesialisert ekkoloddgiver vil gjøre bedre. Feks er ikke GT51 et optimalt valg for å se på bunnkomposisjon eller fisk på skikkelig dypt vann (120+  meter) nettopp på grunn av sin effekt og konevinkel. Der vil Airmar TM265LH være langt bedre, dog også med en helt annen prislapp. Men GT51 har skannende elementer, det har ikke TM265, så det er "pros and cons" med begge. GT51 er i mine øyne et veldig godt sted å begynne, Rom ble som kjent ikke bygget på en dag og brukerens opplevelse (og kunnskap) spiller inn her.

For meg er det viktig å kunne styre elmotoren fra plotteren min, fordi jeg bruker den funksjonaliteten ved trolling og ved spinnfiske. Ved ankring spiller det nada rolle om elmotoren er i nettverk med plotteren, for da bruker du uansett ingen funksjoner i plotteren som ikke er minst like raskt og enkelt å utføre med fjernkontrollen. Garmin har sin egen elmotor (Force) som er kompatibel med deres plottere, Force er dessuten børsteløs og teknisk et steg opp fra Motorguide. (Igjen med en prislapp som viser den forskjellen godt....) Jeg vet at Garmin har hatt en plan om en litt enklere utgave av Force, men hva som er status der kjenner jeg ikke til. Det meste av utrullingsplaner for nye produkter fikk seg en kraftig smell med pandemien.

Tilsvarende hos Lowrance er HDS Live og tilsvarende hos Simrad er NSS Evo3s (begge har bedre skjerm enn 7412, de har samme type skjerm som Garmins 8410-12xsv, dvs modellen over 7412). 

Min oppfatning er et det er svært lett å omsette brukt marin elektronikk, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mye folk er villig til å betale for brukt, utdatert elektronikk langt over garantier og reklamasjonsfrister i en båt. Prøv å selge en 5 år gammel smarttelefon eller PC, kontra en fem år gammel kartplotter, kartplotteren rives bort. Jeg skifter/ oppgraderer elektronikk i egen båt ganske ofte, annonsen ligger sjelden på Finn mer enn en times tid før ting er solgt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig godt og utfyllene svar Erik. Har sett igjennom utallige tråder her på forumet og det slår ikke feil at du med et par andre her inne er kilder til vanvittig mye god informasjon og villighet til å hjelpe! Det er uvurderlig for oss som er nye i gamet.

Hvis jeg tolker deg riktig så vil GT51M-TM fungere godt på grunnere vann, la oss si ned til 70m for å se både fisk og bunnstruktur i standard 2D mode? Vil jeg f.eks kunne se flyndre som ligger på bunn på 30m med dette utstyret, eller kreves det noe annet da? Kjører man forresten alltid CHIRP med denne svingeren når den brukes i 2D mode? Ser den jobber innefor 80-160 kHz med konevinkel fra 13-24 grader. Er det ikke mulig på denne svingeren å kjøre med fixed frekvens og konevinkel? Kanskje dette er et dumt spørsmål, siden man vil alltid foretrekke CHIRP hvis man har muligheten. Når det blir rundt 30m og grunnere så kan jeg i tillegg benytte meg av sidevü/downvü funksjonaliteten. Har aldri prøvd denne typen teknologi før så det blir spennende. Er det situasjoner hvor det er fordelaktig å fortsatt bruke 2D mode kontra sidevü/ downvü med denne giveren fra 0-30m?

Båten det er snakk om er en Askeladden P66 Pilothouse båt. Jeg har sett på Garmin motoren, men jeg er redd for at stammelengden på denne vil være for kort. Er jo et lite stykke fribord fra tuppen av båten og ned til sjøen på disse. Har til og med vært usikker på om 72" stammen til Motorguide vil bli for knapp hvis det er litt sjø? Ser Minn Kota sin Riptide Terranova kommer med 87" stamme. Men prisen på disse er jo en del over Motorguide sin og med Minn Kota er jeg vel tvunget til å benytte Humminbird plotter for å kunne styre den. For meg virker det som Humminbird ikke er helt på nivå med Lowrance og Simrad, og er mindre vanlige her på berget. Mulig jeg bommer totalt her altså :) Noen som har erfaring med motorguide 72" på P66 Pilothouse, vil dette være godt nok?

Jeg regner med jeg benytter meg av 7412xsv en stund iallefall. Jeg har forstått det slik at jeg kan alltids kjøre opp manuelle spor med Motorguiden hvis jeg f.eks finner en bra plass jeg ønsker å fiske over og komme tilbake til flere ganger. Litt mer styr er det helt sikkert enn å bare plugge det rett inn på plotteren, men sikkert noe jeg kan leve med en stund til jeg får litt mer dreisen på ting og kanskje bedre vet hva jeg ønsker meg i et nytt ekkolodd/plotter.

Ble mye spørsmål her nå så det beklager jeg! Det er som man sier, desto mer man leser seg opp på ting og finner ut av - desto mere vet man at man ikke vet:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv takk. :)

Jeg har ikke brukt GT51 selv, men jeg har brukt «broren» GT50 som har samme 2D-element (sammen med GPSMap 8410xsv). Min fader har den kombinasjonen på sin båt, så den er jeg godt kjent med. 2D-elementet viser pelagisk fisk godt ned til ca 100 meter. Fisk som ligger stille på bunnen ala flyndre er i praksis ikke mulig å se med et ekkolodd. (Uansett type.) Jeg har feks enda til gode å identifisere en kveite mens den ligger på bunnen, det er først når den stiger mot jiggen jeg ser den på ekkoloddet. Teoretisk er det mulig, men i praksis ikke. Mer «høyreist» fisk på bunnen klarer du å se med litt trening. Jeg vertikalfisker feks endel etter gjørs som står på bunnen og sturer, og da ser jeg toppen på «buen» skille seg fra bunnlinjen både vertikalt og i densitet (fargen på ekkoet).

2D sin store styrke er å vise fisk, og det har absolutt mye for seg også på grunnere vann. I starten er det lurt å kjøre med delt skjerm så man kan sammenlikne de ulike variantene, både for å forstå hva de er egnet til og fordi de utfyller hverandre. 
 

Jeg har aldri brukt P66 på vannet, bare myst på den fra avstand og på messer. Da jeg hadde båt med høy front monterte jeg baugspyd lavere enn relingslisten, og hadde motoren på baugspydet. Det var kanskje ikke en vakker løsning, men særdeles funksjonelt. Da var heller ikke motoren i veien for å bruke fremre luke. Man må nesten bare måle avstanden ned til vannet, og ta det derfra. 
 

Opptak av rute med fjernkontrollen fungerer helt OK. Siden jeg har nettverk med plotteren har jeg bare testet funksjonen en gang, jeg har mine ruter lagret på plotteren. En liten jukselapp med hvilken rute man programmerer til hvilken knapp hadde vært et must for min del…. En helt annen ting er at det er sjelden jeg bruker ruter, jeg bruker nesten alltid «heading-lock» når jeg troller, eller skal spinnfiske langs en strandlinje etc. Jeg opplevde en gang at elmotoren fikk fullstendig noia da jeg kjørte en rute. Den bommet på et punkt, men i steden for å gå til neste punkt snudde den nesten 180 grader for å «ta igjen» punktet den passerte. Det ente med åtte sener i et kjempevirvar og tre av de i propellen. Etter det bruker jeg ikke ruter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.