Gå til innhold
Fiskersiden

MotorGuide baugmontert elmotor - Alt du trenger å vite


Recommended Posts

Dersom noen går med tanker om å skaffe seg baugmontert elmotor, jeg har laget et innlegg som dekker det meste du trenger å vite før du handler.

https://www.teamkrokodille.no/post/motorguide-baugmontert-elmotor-alt-du-trenger-å-vite

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel! 
 

En ting jeg har lurt på, men som jeg (i farta) ikke kan se er omtalt, er hvor fort man kan kjøre med hovedmotor mens elmotoren er nedsenket i vannet. 
 

Jeg ser for meg at om man fisker av en rekke plasser med kortere stopp, så Kan det være ønskelig å ikke dra opp motoren mellom hvert stopp. Hva tåler den da egentlig av fart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Fin artikkel! 
 

En ting jeg har lurt på, men som jeg (i farta) ikke kan se er omtalt, er hvor fort man kan kjøre med hovedmotor mens elmotoren er nedsenket i vannet. 
 

Jeg ser for meg at om man fisker av en rekke plasser med kortere stopp, så Kan det være ønskelig å ikke dra opp motoren mellom hvert stopp. Hva tåler den da egentlig av fart? 

Det er mer et spørsmål om hvor god monteringen er, enn om hva motoren tåler. Jeg har ofte motoren nede under transportkjøring i 4-5 knop. En gang glemte jeg å felle den opp og dro opp i plan, ingen problemer etter det heller. (Bortsett fra endel vann innenbords for det sprutet voldsomt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TT skrev:

Fin artikkel! 
 

En ting jeg har lurt på, men som jeg (i farta) ikke kan se er omtalt, er hvor fort man kan kjøre med hovedmotor mens elmotoren er nedsenket i vannet. 
 

Jeg ser for meg at om man fisker av en rekke plasser med kortere stopp, så Kan det være ønskelig å ikke dra opp motoren mellom hvert stopp. Hva tåler den da egentlig av fart? 

Hei! Jeg svarte opprinnelig på dette innlegget via mobil, men svaret ser ut til å ha forsvunnet. Enig med det Erik skriver, men personlig kjører jeg sjelden for hovedmotor med elmotoren nede uten at elmotoren har fremdrift. Når jeg gjør det så er det maks 3 knop eller så. Er det veldig korte forflytninger så bruker jeg heller bare elmotoren, som jeg fint får opp i 3 knops fart alene om jeg vil. I tiden før jeg fikk autopilot på hovedmotoren brukte jeg elmotoren mye som "autopilot" når jeg kjørte for hovedmotor dog. Da dorget jeg gjerne i 2-2.5 knop og aktiverte "heading lock" på elmotoren. Det fungerer veldig fint for å holde retningen på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.