Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor tykk line for x kilo fisk?


sjøsprøyt
 Share

Recommended Posts

dette er et spørsmål det er umulig å svare presist på. Som du selv er inne på løfter man jo aldri større fisk etter sena, slik at bruddstyrken kan være mye lavere enn vekta på fisken. En fisk nedsenket i vann veier svært lite, fordi fiskekroppens tetthet så vidt er over 1, og med fylt svømmeblære vil jo fisken i praksis flyte, eller ha samme tetthet som vann. Dersom man heiser for eksempel en brosme opp fra stort dyp vil magesekken som regel vrenges ut på grunn av trykkfallet, og fisken vil i praksis flyte opp, uansett hvor stor den er. Det som bestemmer hvor stor fisk man kan ta på en bestemt linetykkelse er derfor hvor hardt fisken kjemper, og hvilken slitasje sena eventuelt blir utsatt for. Et multisnøre som tåler 15 kilo ferskt har kanskje en diameter på 0.20-0.25 eller der omkring. Så lenge sena er intakt er det utrolig hvor stor fisk man kan taue inn på slik sene, spesielt med en god stang og en jevn og fin slurebrems som effektivt tretter ut fisken. Så kommer fiskerens rutine og evne til å holde hodet kaldt i tillegg. Det er nok tatt mange store kveiter på braid helt ned i 0.25mm tykkelse. Rent personlig har jeg pleid å bruke 0.40 braid til kveite, IKKE på grunn av bruddstyrken som sådan, men fordi jeg da har hatt mer å gå på med hensyn på slitasje. Nå har jeg gått ned til braid i diameter 0.30 eller der omkring, med en bruddstyrke på omkring 30kg. Det er mer enn bra nok, og det har kommet nye typer braid på markedet som er mer slitesterke. Tynnere braid blir i mindre grad tatt av strøm, slik at man ikke så lett mister bunnkontakten. 

EDIT: i tillegg til senas diameter og slitasjestyrke, og det øvrige utstyrets kvalitet er det også viktig å bruke riktige knuter, som i minst mulig grad reduserer bruddstyrken, og som tåler slitasje. En kjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet som kjent.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar.

Ja jeg ville jo tenkt å ha litt ekstra på linen for sikkerhetsskyld, spesielt ettersom jeg har lite erfaring. Men bare for ordensskyld så trenger man aldså ikke å tenke at styrken på linen skal samsvare med vekten på fisken man selfølgelig skal fange på kroken.. Jeg gjør ikke regning med noe 50kg kveite ihvertfall, mer hvis en mot formodning skulle få en en stor torsk eller (laks johooo) på 10kg+. En laks for eksempel skulle jo kunne sparke og rykke ganske kraftig, men det er vel her slurebremsen skal gjøre jobben.

Det blir vel rundt Osterøy og utover mot Fedje tenker jeg, når jeg bare har fått meg en båt. Har kjøpt meg Lerøyosen fiskestang fra Norsk Fletteri, håper den gjør nytten. Snellen er en Daiwa Sealine 30 med ganske høy utveksling, men den har stor og fin sveiv og jeg gjør som sagt ikke regning med noe monster fisk.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var nok ikke helt passende å legge ut om mitt nyinnkjøpte utstyr i denne tråden, jeg ville helst sett at jeg ikke gjorde det.

Men så hadde man tatt seg noen øller og jeg er jo selvfølgelig stolt av investeringen min - enten den var god eller mindre bra.

Jeg ente iallefall opp med et snøre (i min ungdom kalte vi det "gøtt" ref.mono) som heter "Daiwa J-Braid X8 500m - 0,28mm".

Det kostet en formue og jeg kunne sikkert klart meg rikelig med et tynnere snøre, men så er det hvis den "store" fisken skulle bite på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger ofte mye tanke, tid og penger bak innkjøp av utstyr, så vi har full forståelse for at du har lyst å fortelle om det, selvom det som er interessant er hva du får på det. 

Området du skal fiske i huser mye bra fisk, og det er nok mer enn ett monster som kommer til å være nært agnet ditt. 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.