Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner 12 år floke mulig?


Henrikandresen
 Share

Recommended Posts

Hei igjen.

etter litt leting så fant jeg ei line til budsjettfris som du sansynligvis kan bruke til stanga di

https://nfisk.no/product/sa-air-cel/

skitt fiske hadde også et par, men til nesten tredobbel pris i forhold til denne. Men du bør kanskje ikke vente særlig lenge hvis du vil ha den.

Problemet med denne stanga er at de flste av dagens liner for denne stangtypen stopper på kl 7 eller 8

Alternativet er å sette opp en skyteklump selv, men det bør du få noen som kan litt om det til å hjelpe deg med, og det blir heller ikke billigere enn ei hel wf.line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

var som jeg mistenkte, ei eldre Hørgård stang, tipper det er ei cabon composittstang. Det positive er at den har fighterbutt, dvs at det er et lite korkhåndtak under snella. Dette vil være til stor hjelp for deg, du kan bruke den som tohåndsstang. ei 10 fots stang i såpass høy vektklasse vil by på utfordringer som enhånds, spesielt for en 12-åring.

Jeg lot en 9-åring låne ei 10-fots black ghost-stang av meg en gang, og han tok teknikken raskt og kasta som en drøm.

Men til snører

her er en annonse jeg fant på finn fra en oppe i meldal. drt er jo ikke så langt fra orkanger, og han har flere liner i din vektklasse til salgs for en rimelig penge.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225977610

hvis du ringer han, så kan det hende han har ærende på orkanger også, slik at du får lina levert på døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Hei igjen

var som jeg mistenkte, ei eldre Hørgård stang, tipper det er ei cabon composittstang. Det positive er at den har fighterbutt, dvs at det er et lite korkhåndtak under snella. Dette vil være til stor hjelp for deg, du kan bruke den som tohåndsstang. ei 10 fots stang i såpass høy vektklasse vil by på utfordringer som enhånds, spesielt for en 12-åring.

Jeg lot en 9-åring låne ei 10-fots black ghost-stang av meg en gang, og han tok teknikken raskt og kasta som en drøm.

Men til snører

her er en annonse jeg fant på finn fra en oppe i meldal. drt er jo ikke så langt fra orkanger, og han har flere liner i din vektklasse til salgs for en rimelig penge.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225977610

hvis du ringer han, så kan det hende han har ærende på orkanger også, slik at du får lina levert på døra

Men hvordan veg jeg at det er riktig snøre og jeg er kjempe takknemelig for at du hjelper meg det setter jeg veldig stor pris på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette med snører til fluestenger er oppgitt for hver stang, din er klasse AFTM 8/9. Han på finn selger liner i kl 9/10, noe som jeg tror passer bra til denne stanga. Tipper han er en noenlunde erfaren fluefisker også, så han kan hjelpe deg litt videre.  aftm-klassen tilsvarer kastevekta som oppgis for slukstenger, men er mere akkurat for fluestenger.

Kl 9 tilsvarer en kastevekt på 15.5 gram, og dette er vekta på se3lve kasteklumpen det er de forreste 10 metrene av lina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Dette med snører til fluestenger er oppgitt for hver stang, din er klasse AFTM 8/9. Han på finn selger liner i kl 9/10, noe som jeg tror passer bra til denne stanga. Tipper han er en noenlunde erfaren fluefisker også, så han kan hjelpe deg litt videre.  aftm-klassen tilsvarer kastevekta som oppgis for slukstenger, men er mere akkurat for fluestenger.

Kl 9 tilsvarer en kastevekt på 15.5 gram, og dette er vekta på se3lve kasteklumpen det er de forreste 10 metrene av lina

Men er det en bestemt lengde på fortommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Dette med snører til fluestenger er oppgitt for hver stang, din er klasse AFTM 8/9. Han på finn selger liner i kl 9/10, noe som jeg tror passer bra til denne stanga. Tipper han er en noenlunde erfaren fluefisker også, så han kan hjelpe deg litt videre.  aftm-klassen tilsvarer kastevekta som oppgis for slukstenger, men er mere akkurat for fluestenger.

Kl 9 tilsvarer en kastevekt på 15.5 gram, og dette er vekta på se3lve kasteklumpen det er de forreste 10 metrene av lina

Og hva står I/5/6 for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henrikandresen skrev:

Og hva står I/5/6 for?

Jeg tipper Driva 560 bare er modellen av stanga, og ikke betyr noe som du trenger å tenke på i forhold til snøre.

Snørene du har fått anbefalt ser bra ut. Når det gjelder fortom, så kjøper du en tapert fortom som er mellom 9 og 12 fot lang og 0,30-0,40 mm tykk. I denne bør du binde inn ca 1 til 1,5 meter med vanlig fiskesnøre (monofilament) som er litt tynnere enn det tynneste på den taperte fortommen. Det er det vi kaller en spiss, og i den knytes flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.