Gå til innhold
Fiskersiden

Mono-sene


Lar51986
 Share

Recommended Posts

Hei

Det er en jungle der ute av forskjellige typer monofilament, har prøvd og kikket en del rundt, og min konklusjon er at Sufix Advance gir best styrke i forhold til tykkelse.

Har noen erfaring med andre monofilament som gir bedre styrke i forhold til tykkelse enn Sufix Advance?
Og hvilken mono.sener er etter deres erfaring best i forhold til kasting av sluk?

Sufix Advance Clear 1000m 0,33 mm Slitesterk og glatt fiskesene med lang l - Skitt Fiske

 

Vet at multifilament og fluorcarbon har større styrke i forhold til tykkelse enn mono, men fint om man kan holde seg til mono i denne tråden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 3.9.2021 at 10.18, Lar51986 skrev:

Hei

Det er en jungle der ute av forskjellige typer monofilament, har prøvd og kikket en del rundt, og min konklusjon er at Sufix Advance gir best styrke i forhold til tykkelse.

Har noen erfaring med andre monofilament som gir bedre styrke i forhold til tykkelse enn Sufix Advance?
Og hvilken mono.sener er etter deres erfaring best i forhold til kasting av sluk?

Sufix Advance Clear 1000m 0,33 mm Slitesterk og glatt fiskesene med lang l - Skitt Fiske

 

Vet at multifilament og fluorcarbon har større styrke i forhold til tykkelse enn mono, men fint om man kan holde seg til mono i denne tråden;)

I motsetning til andre Sufix typer så har Advance hittil vært vesentlig tykkere enn angitt i alle tilfeller hvor jeg har målt det. Det er etter min erfaring godt utenfor "normale" avvik.

.30 målte .33-34,
.35 målte vanligvis .38, 
.40 målte alt fra .44 til .46 (forskjellige innkjøp) og
.45 målte vanligvis .49

Når sena er så mye overdimensjonert som mine målinger tyder på så stiller dette også spørsmål ved andre egenskaper som har sammenheng med dimensjon (som styrke og motstand imot strekk) - også i forhold til andre typer sene.

Dette handler om sene som ble kjøpt første sesong Advance var på markedet, jeg har av åpenbare grunner ikke kjøpt mer slik sene.  
Det hadde derfor vært av interesse å høre om andre har foretatt målinger, muligens på senere produksjonspartier?

 

Endret av dagniko
Redigering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt ikke prøvd alt på markedet, men om  jeg skal anbefale noe så blir det Trilene Sensation, med Sufix Super 21 som 2. valg.

For øvrig så er det ikke riktig at fluorcarbon er "sterkere" enn "vanlig" mono, bruddstyrken er vanligvis lavere (til dels vesentlig lavere). Hvis man vil bruke FC så er det på grunn av andre egenskaper, som slitasjemotstand og minimal strekk.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man må ikke se seg blind på relativ bruddstyrke. Som andre er inne på er det mye "juks" ute og går, når det gjelder hvilke diametere og bruddstyrker som oppgis, og det er ofte andre egenskaper som er viktigere. De fleste sener er sterke nok. Viktigere er slitestyrke, knutestyrke, glatthet (påvirker hvor sterke knutene blir, samt kastelengde), strekk, minne, holdbarhet, farge (synlighet i vann) osv. Her må man rett og slett prøve seg frem, og vurdere senas egenskaper sett opp mot det fisket man bedriver. Generelt bruker jeg fortsatt monosene til isfiske og meite (fordi nylon tåler slitasje mot bunn eller iskant bedre enn braid), mens til spinnfiske og havfiske bruker jeg primært braid. Bruker uansett fortom av fluorcarbon, da denne synes dårlig i vann, er tyngre enn nylon, er mer slitesterk, og har mindre strekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 2.11.2021 at 9.08, piscator skrev:

Man må ikke se seg blind på relativ bruddstyrke. Som andre er inne på er det mye "juks" ute og går, når det gjelder hvilke diametere og bruddstyrker som oppgis, og det er ofte andre egenskaper som er viktigere. De fleste sener er sterke nok. Viktigere er slitestyrke, knutestyrke, glatthet (påvirker hvor sterke knutene blir, samt kastelengde), strekk, minne, holdbarhet, farge (synlighet i vann) osv. Her må man rett og slett prøve seg frem, og vurdere senas egenskaper sett opp mot det fisket man bedriver. Generelt bruker jeg fortsatt monosene til isfiske og meite (fordi nylon tåler slitasje mot bunn eller iskant bedre enn braid), mens til spinnfiske og havfiske bruker jeg primært braid. Bruker uansett fortom av fluorcarbon, da denne synes dårlig i vann, er tyngre enn nylon, er mer slitesterk, og har mindre strekk. 

Egentlig så er det vel ikke i fortommen man ønsker lite strekk, men i hovedsnøret.

Poenget er at det meste blir et kompromiss, med fordeler og ulemper - og det avgjørende for prioriteringen av egenskaper må bli  den aktuelle fiske-situasjonen.
Markedsføringen er ofte mer villedende enn veiledende, og hvor nøyaktig oppgitt bruddstyrke og diameter er varierer mye, selv innenfor samme merke.

Det er lenge siden jeg var villig til å bruke braid til fiske fra land - den dårlige slitestyrken har vært et potensielt problem alle steder hvor jeg har fisket, så jeg er bare villig til å bruke det til fiske fra båt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, dagniko skrev:

Egentlig så er det vel ikke i fortommen man ønsker lite strekk, men i hovedsnøret.

Poenget er at det meste blir et kompromiss, med fordeler og ulemper - og det avgjørende for prioriteringen av egenskaper må bli  den aktuelle fiske-situasjonen.
Markedsføringen er ofte mer villedende enn veiledende, og hvor nøyaktig oppgitt bruddstyrke og diameter er varierer mye, selv innenfor samme merke.

Det er lenge siden jeg var villig til å bruke braid til fiske fra land - den dårlige slitestyrken har vært et potensielt problem alle steder hvor jeg har fisket, så jeg er bare villig til å bruke det til fiske fra båt.

 

i grunn enig i det du skriver. Ikke noe viktig poeng at fluorkarbonfortommen har lite strekk, dette kan heller ses som en ulempe. Men flurokarbonets slitestyrke gjør den likevel til et bedre alternativ som fortom enn vanlig nylon. Og ja, alt handler om kompromisser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 1.1.2022 at 13.24, piscator skrev:

i grunn enig i det du skriver. Ikke noe viktig poeng at fluorkarbonfortommen har lite strekk, dette kan heller ses som en ulempe. Men flurokarbonets slitestyrke gjør den likevel til et bedre alternativ som fortom enn vanlig nylon. Og ja, alt handler om kompromisser. 

Slitestyrken er selvsagt et poeng for en fortom. Man må bare passe på at FC fortom ikke er for tynn, da bruddstyrke ift. dimensjon er relativt lav (sammenlignet med "vanlig" mono av god kvalitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men man må ikke se seg blind på bruddstyrke. 0.25mm er jo vanlig diameter for ferskvannsfiske etter abbor og ørret for eksempel. Og 0.25mm fluorkarbon har mer enn høy nok bruddstyrke. Dens andre egenskaper, dvs slitestyrke er mye viktigere. Jeg bruker stort sett 0.25-0.30 fluorkarbon som fortom under abborfiske, og det blir jo da en del gjeddehugg på kjøpet. Men det er faktisk relativt sjelden at gjeddene kutter selv såpass tynn fluorkarbon. Har fått gjedder på 5kg+ som har slukt agnet, men fortommen har ikke røket. Tipper at under 1/5 av gjeddene kutter fortommen. Statistisk sett er det naturligvis umulig å unngå at noen kutter fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.