Gå til innhold
Fiskersiden

Hva lærte jeg på fjorden i dag


sjøsprøyt
 Share

Recommended Posts

Jo, blant annet lærte jeg at agnfiske på dypere vann er mye mer enn hva jeg hadde forventet, fisk har faktisk veldig god luktesans og det må være ganske mangen av dem der nede.

Så lærte jeg at både Brosme og Lange har tenner, ikke så veldig lange men lange nok - og de er sylskarpe, det hjelper ikke nævneverdig at de sluker agnet så kroken blir sittende dypt inne i halsen og der er det mye beinplater og hardt vev.

Jeg lærte også at hvis man vil supplementere spenningen ved å fiske, så kan man gjøre det med å ro en Pioner 8 et par hundre meter ut på fjorden. Det å sitte i en båt litt ut på åpen fjord hvor man egentlig ikke har plass til bena og hvor fribordet er ca 20cm er en opplevelse i seg selv, men når det begynner å bli tungt på enden av fiske stangen som er langt utforbi rekka i tillegg så blir det helt spesielt.

Til slutt lærte jeg at agnbom ikke er en nødvendighet, jeg festet en 1,5m line til søkket med en hjemmelaget liten trekork tredd inn på linen, den var rund ca 1cm i diameter og ca 2-2,5cm lang - og det var akkurat nok til å holde kroken og agnet flytende opp fra søkket. Dette fungerte åpenbart utmerket, jeg fikk to langer og to brosmer og det var ikke spesielt lenge å vente.

Krok fra en Biltema blekksprut og noen reker fra Rema, nå er det ikke lenge før fiskestanga er inntjent...

RIMG0065.thumb.JPG.a0e69d4c2f8077cbbe358b0f82e3ed61.JPG

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TT skrev:


 

Dersom du faktisk går i «overskudd» ved fiskingen, er du i en meget liten og eksklusiv gruppe sportsfiskere. Problemet er at kjøpetrangen nok øker med interesse og erfaring …. 

True shit!

Og her er det sååååå mye å gå på når man starter med 8 fot plastbøtte. Båten blir snart oppgradert til noe stort, tungt og kjapt. Da må det en Svela-henger til, bilen må oppgraderes til million-SUV, garasjen må rives og bygges opp så den kan huse båt & bil - og så har vi ikke begynt på temaer som marin elektronikk.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Jo, blant annet lærte jeg at agnfiske på dypere vann er mye mer enn hva jeg hadde forventet, fisk har faktisk veldig god luktesans og det må være ganske mangen av dem der nede.

Så lærte jeg at både Brosme og Lange har tenner, ikke så veldig lange men lange nok - og de er sylskarpe, det hjelper ikke nævneverdig at de sluker agnet så kroken blir sittende dypt inne i halsen og der er det mye beinplater og hardt vev.

 

Artig takkel-løsning. 

Sirkelkrok eller semi-sirkel har blitt personlige favoritter ved meitefiske på litt dypere vann etter større arter. Kan være en ide å kikke på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig beretning. Å dra på fjorden i en liten plastbalje høres ut som kamikaze-sport på meg... ja, fisk har svært god luktesans, særlig fisk som lever dypt, i stummende mørke. Det siste snev av lys forsvinner på omtrent 100 meters dyp +/-, litt avhengig av hvor klart vannet er. Fiskearter som lever så dypt trenger derfor god luktesans. Som andre er inne på, å gå overskudd på fiskingen er en ren utopi, og bør uansett ikke være noe mål i seg selv. Målet er vel opplevelsene? Og så er det jo fint om man kan spe på med litt til matbudsjettet i samme slengen. Tør ikke tenke på kilosprisen på den fisken jeg har fått. Hvis man inkluderer bensin, overnatting, reise, i tillegg til alt utstyret, så er vi nok nærmere et firesifret kronebeløp per kilo vil jeg tro. Artig takkelløsning. Her har du jo gjort en oppdagelse mange bruker mye lenger tid på; at det ofte lønner seg å få løftet agnet litt opp fra bunnen. Det samme konseptet har blant annet benyttet av karpefiskere for å løfte agnet klar av bunnvegetasjon (som det gjerne er mye av i vann hvor man fisker karpe), og de som har skrevet om dette har gjerne geniforklart seg selv, på tross av at ideen tross alt er ganske nærliggende? ;)

EDIT: for øvrig synes jeg du viser en sunn innstilling allerede i overskriften; "hva lærte jeg på fjorden i dag?" for meg er faktisk dette essensen med fiskingen, at jeg lærer noe nytt på hver eneste tur, og gjør nye erfaringer som kan tas med videre. Fiskingen bør ikke måles ut fra resultater der og da alene, men vel så mye ut fra det at man er inne i en kontinuerlig læreprosess, stadig på vei mot bedre resultater. For hver bomtur er du en tur nærmere drømmefisken! :)

 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda akkurat det med "fiskestanga er inntjent" skulle i ettertid vært formulert: fiskestanga er innspart. Men det er jo selvfølgelig en utopi det også.

Det er naturopplevelsen ja, men jeg syns det er litt morsomt å kunne kombinere det med å skaffe middagen min selv også - uten å betale for den på butikken.

Jeg har da også bestilt meg en Øien 530, komplett med motor og tilhenger - ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere det i regnskapet...

Her er restene fra den ene Langen etter middagen i dag, dette kommer på brødskiven i morgen. Potetene er hentet fra hagen i dag.

RIMG0067.thumb.JPG.42d8d2218a24e4f58f86f15bc0b1ce9f.JPG

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sjøsprøyt skrev:

Jeg har da også bestilt meg en Øien 530, komplett med motor og tilhenger - ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere det i regnskapet...

Det skal inn i regnskapet sammen med internalisering av positive eksterne virkninger. Eller sagt med andre ord; det faktum at du har kjøpt den viser at den for deg er verdt mer enn kostnadene. 
 

Jeg omgås samfunnsøkonomer til daglig. Snåle, men trivelige folk ….;)

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos økonomi. Tidligere har jeg alltid hatt bensinbil, og senere år bensinbil pluss batteribil. I 2019 ble bensin byttet ut med diesel. En ting jeg ikke hadde tenkt på med det skiftet, er at det plutselig ble VELDIG tydelig i drivstoffregnskapet hvor mye penger som går til bensin for båten. Tror nesten jeg må bytte tilbake igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, erik skrev:

Apropos økonomi. Tidligere har jeg alltid hatt bensinbil, og senere år bensinbil pluss batteribil. I 2019 ble bensin byttet ut med diesel. En ting jeg ikke hadde tenkt på med det skiftet, er at det plutselig ble VELDIG tydelig i drivstoffregnskapet hvor mye penger som går til bensin for båten. Tror nesten jeg må bytte tilbake igjen....

Du må ha en bensindrevet motorsag og/eller gressklipper i tillegg, så tåkelegges forbruket tilstrekkelig til at du kan toe dine hender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg sitter med foran meg akkurat nå og grubler på:

RIMG0068.thumb.JPG.cae9480178b6e4825ac56a71acd3980a.JPGRIMG0069.thumb.JPG.b976d0916868c106832ef8d2314b69d2.JPG

Jeg har en sånn selvlysende gummi blekksprut, den er ganske stor. Jeg har tatt ut loddet fra den og tenkte å lage en trekloss å legge inn istedefor sånn at den flyter.

Så har jeg noen kroker og jeg vet ikke helt hvilken jeg burde bruke:

- Den lange er en Biltema krok, det jeg liker med den er at den er vridd så den skal hekte selv om den blir liggende flatt.

- Den korte er en rustfri Aliexpress krok som jeg tenkte å vri litt i skrustikken hvis jeg skulle bruke den, disse har jeg flere av.

- Treblekroken er tatt fra en Biltema stavpilk på 200g.

Ideen er at denne fristende selvlysende blekkspruten akkurat har fått tak i et nydelig stykke velsmakende makrell som den da selvfølgelig har i nebbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg ihvertfall styrt på med denne blekkspruten i hele kveld med forskjellige konfigurasjoner og det ble nok ikke helt som jeg hadde tenkt.

Jeg ente opp med kina krokene og da med en enkelt krok på undersiden som jeg tenkte å henge makrellbiten på, men selv om jeg har byttet ut blyloddet med en treplugg så blir det alt for tungt til å flyte. Jeg kan jo altids lage meg en agnbom av litt 2mm pianotråd og sølvlodding, men det blir nå uansett ikke helt som jeg hadde tenkt.

Jeg har også tenkt litt på hvordan det ville vært i den 8 fots baljen med 20cm fribord hvis det mot formodning faktisk skulle bite på en stor rugg, jeg vinner aldri på flakslodd og jeg har jo redningsvest men det er kaldt i fjorden nå og jeg vil ikke miste den nye fiskestangen min heller.

Nei, jeg tror jeg får nøye meg med å fiske makrell med kastestangen til jeg får meg båt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg lærte nå litt på fjorden i dag også jeg, det var så stille ute og regn og da skjer to ting: jollen synker ikke og Siggurd Hakekløft og Severin Suveren er ikke ute å råkjører med kabinkruserne sine så da har jeg fjorden helt for meg selv.

Jeg vet ikke helt om den selvlysende blekkspruten egentlig gjorde noe fra eller til, mitt inntrykk er at så lenge det er agn på kroken så biter fisken. Men Kina kroken som er rustfri og kraftig og ser mye bedre ut enn Biltema kroken fungerte allikevel mye dårligere, de to første fiskene jeg fikk glapp kroken. Jeg syns kanskje mothaken er veldig langt inne på kroken og når det er et stykke makrell innpå der i tillegg så kommer kanskje ikke den mothaken til sin rett, den siste Langen jeg fikk rykket jeg bevisst for å sette kroken når jeg merket at den var der og den fikk jeg opp.

Jeg la også merke til at kroken satt i leppa på fisken og ikke inne i halsen så det var tydelig noe som fungerte annerledes enn når jeg hadde flytende krok.

Langen fikk jeg på 150-200m, men jeg prøvde også å fiske på ganske nøyaktig 500m - jeg hadde hele linen ute og den gikk rett ned og var ved bunn av og til. Her skjedde det ikke så mye og jeg ventet ganske lenge, det var ikke før jeg hadde gitt opp og sveivet inn 50 meter eller så at jeg syns jeg merket at det var litt tyngre i stanga. Når jeg så hadde sveivet inn 50 meter til så merket jeg så vidt at det var noe som sparket litt, etter omlag 150-200m begynte den å kjempe.

Det var denne krabaten som lot seg friste av blekksprut med makrellsmak på 500m:

RIMG0076.thumb.JPG.3a86276c7687eb88704534838575074f.JPGRIMG0078.thumb.JPG.d89611f40f4d9ee2b508aac745d55fde.JPG

RIMG0079.thumb.JPG.3947122d7ea3d2eda7306633a68938e0.JPG

Utrolig nok svømte den avgårde når jeg slapp den ut igjen, litt medtatt men med buken riktige veien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke hva det var men jeg har funnet det ut nå, jeg håper den klarte seg - det så absolutt sånn ut. Det er nå alikevel i så fall imponerende for det er en enorm - ja nesten ubegribelig trykkforskjell. Jeg syns den var utrolig stilig og det var ikke nævneværdig mye kjøtt på den så det var ikke særlig fristende å slå den ihjel.

Den andre på bilde der er jo sikkert litt for lubben til å være Lange, det er sikkert en Brosme. Jeg la ikke merke til ryggfinnen men den så så veldig Lange ut i fjeset, de to foregående Brosmene jeg fikk i starten av tråden hadde et litt mere "bulldogg" aktig hode og Langene jeg fikk var nesten ål-lignende så dem var det lettere å se forskjell på.

Jeg har bestilt meg et sånn magebelte til å ha stangen i nå, jeg hadde ikke planer om det og jeg har jo ikke fisket noe stor fisk heller, men det er utrolig tungt å sveive inn flere hundre meter line når stangen vipper fra side til side uansett hvor hardt jeg holder i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hågjel har ikke svømmeblære så den overlever så lenge kroken ikke har ødelagt gjellene, men den liker det neppe. 

Jeg synes de er veldig kule, og har et utall ansiktsuttrykk, men er allikevel ikke det man ønsker når man sveiver inn 500 meter. 

Hvis du legger stanga på ripa og støtter snella mot låret slipper du vinglinga. 

Den i bakgrunnen ser veldig brosme ut. 

Småhaibestandene i Norge er såpass at det ikke gjør noe om du kakker noen, og ingen av dem smaker godt nok til at det er noen vits å drepe dem for mat, så det blir et spørsmål om holdninger. Ta med de du trenger for veiing på land, eller nysgjerrighet på smak, eller for å vise noen som ikke var med på turen, men la alle andre leve. 

Brosme og lange dør av trykkforskjell, men hvis du ikke skal spise dem selv eller gi til noe andre så er det bedre at biomassen blir på stedet. 

Hm. Ble jeg formanende her? 

Man kan jo virkelig lure på hvorfor sportsfiskere skal være så bevisste når det samtidig er lov å bunntråle enorme områder ihjel? Eller fylle de med slam, metaller og gift, eller la ferske reker til mindre enn tusen rikfolk veie mer enn rekreasjon for 1,5 millioner vanlige folk.

Åkkesom, gode holdninger er en bra ting og hai som svømmer avgårde er vakre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ølgylt skrev:

Hågjel har ikke svømmeblære så den overlever så lenge kroken ikke har ødelagt gjellene, men den liker det neppe. 

Jeg synes de er veldig kule, og har et utall ansiktsuttrykk, men er allikevel ikke det man ønsker når man sveiver inn 500 meter. 

Hvis du legger stanga på ripa og støtter snella mot låret slipper du vinglinga. 

Den i bakgrunnen ser veldig brosme ut. 

Småhaibestandene i Norge er såpass at det ikke gjør noe om du kakker noen, og ingen av dem smaker godt nok til at det er noen vits å drepe dem for mat, så det blir et spørsmål om holdninger. Ta med de du trenger for veiing på land, eller nysgjerrighet på smak, eller for å vise noen som ikke var med på turen, men la alle andre leve. 

Brosme og lange dør av trykkforskjell, men hvis du ikke skal spise dem selv eller gi til noe andre så er det bedre at biomassen blir på stedet. 

Hm. Ble jeg formanende her? 

Man kan jo virkelig lure på hvorfor sportsfiskere skal være så bevisste når det samtidig er lov å bunntråle enorme områder ihjel? Eller fylle de med slam, metaller og gift, eller la ferske reker til mindre enn tusen rikfolk veie mer enn rekreasjon for 1,5 millioner vanlige folk.

Åkkesom, gode holdninger er en bra ting og hai som svømmer avgårde er vakre. 

 

ikke formanende i det hele tatt! ;) 

som du selv skriver, gode holdninger er bra uansett hva andre måtte finne på. Og hvis vi skal kunne kritisere kommerse aktører, bør vi jo vise at vi er litt mer bevisste. Hva EN sportsfisker finner på har absolutt ingen betydning for bestandene, men hva alle gjør kan jo samlet sett ha noe å si. Dette er jo en variant av det kjente prinsippet om allmenningens tragedie. Selv om det er mye svarthå og hågjel i norske farvann, og disse artene neppe er truet, er det likevel slik at bruskfisk er en truet gruppe fisk, og derfor arter vi må passe litt ekstra på. Og siden disse artene vel er nærmest uspiselige, er det knapt noen grunn til å kakke dem, selv om det ikke spiller noen rolle om man kakker EN fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.9.2021 at 11.00, piscator skrev:

...

Artig takkelløsning. Her har du jo gjort en oppdagelse mange bruker mye lenger tid på; at det ofte lønner seg å få løftet agnet litt opp fra bunnen. Det samme konseptet har blant annet benyttet av karpefiskere for å løfte agnet klar av bunnvegetasjon (som det gjerne er mye av i vann hvor man fisker karpe), og de som har skrevet om dette har gjerne geniforklart seg selv, på tross av at ideen tross alt er ganske nærliggende? ;)

...

 

Ja aldså nå har jeg fått meg en agnbom og ser ikke lenger helt poenget med bruk av flytende krok. Grunnen til at jeg gjorde dette var opprinnelig med tanke på å fiske fra land, der jeg fisker fra land er det en bratt skråning ned til sjøen og den bratte skråningen fortsetter ned i fjorden. Så hvis jeg kaster langt så kan jeg komme ganske dypt, men det er også en hylle ca 15-30m ned så hvis jeg lar sluken/loddet synke helt til bunns så vil jeg slepe kroken over der og sitte fast eller dra med meg en bøtte sjøpølser. Så tanken er som du sier ganske nærliggende at hvis jeg sleper loddet langs skråningen så hekter jeg ikke noe, samtidig som kroken og agnet hele tiden ligger litt over bunn.

I båten er det jo selvfølgelig ikke noe poeng i dette, jeg sveiver jo inn noen meter etter at jeg har nådd bunn allikevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/8/2021 at 10:20 AM, sjøsprøyt said:

Jo, blant annet lærte jeg at agnfiske på dypere vann er mye mer enn hva jeg hadde forventet, fisk har faktisk veldig god luktesans og det må være ganske mangen av dem der nede.

Så lærte jeg at både Brosme og Lange har tenner, ikke så veldig lange men lange nok - og de er sylskarpe, det hjelper ikke nævneverdig at de sluker agnet så kroken blir sittende dypt inne i halsen og der er det mye beinplater og hardt vev.

Jeg lærte også at hvis man vil supplementere spenningen ved å fiske, så kan man gjøre det med å ro en Pioner 8 et par hundre meter ut på fjorden. Det å sitte i en båt litt ut på åpen fjord hvor man egentlig ikke har plass til bena og hvor fribordet er ca 20cm er en opplevelse i seg selv, men når det begynner å bli tungt på enden av fiske stangen som er langt utforbi rekka i tillegg så blir det helt spesielt.

Til slutt lærte jeg at agnbom ikke er en nødvendighet, jeg festet en 1,5m line til søkket med en hjemmelaget liten trekork tredd inn på linen, den var rund ca 1cm i diameter og ca 2-2,5cm lang - og det var akkurat nok til å holde kroken og agnet flytende opp fra søkket. Dette fungerte åpenbart utmerket, jeg fikk to langer og to brosmer og det var ikke spesielt lenge å vente.

Krok fra en Biltema blekksprut og noen reker fra Rema, nå er det ikke lenge før fiskestanga er inntjent...

RIMG0065.thumb.JPG.a0e69d4c2f8077cbbe358b0f82e3ed61.JPG

Jeg også. Jeg har brukt den samme kroken veldig lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.