Gå til innhold
Fiskersiden

Rydd opp etter deg!


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Dette burde ikke vært nødvendig og mange har sikkert sagt det før!

Hver gang det ligger metervis med liner og forpakninger fra sluker og hekler strødd på fiskeplassene blir jeg flau på fiskeres vegne.

Hvor skadelig sånt er for naturen og at det ikke forsvinner raskt vet jo de fleste. Og i tillegg så blir man flau når folk går tur forbi og ser det rotet.

I urbane områder er jo også retten til å fiske på bra steder ikke en selvfølge med konflikt med grunneiere. I Norge er det i tillegg veldig frie regler for fritidsfiske og veldig få folk som rett og slett er mot fisking. La det gjerne forbli slik! Men ta nå ansvar isåfall! Forsøpler vi der vi står har de jo gode argumenter mot det.

Også er jo fisken(og livet rundt) en bra resurs for mat, fritid og læring! Ikke kast det bort!

Skulle gjerne sagt mer ifra på plass, men tror folk gjør slikt oftere når ingen ser på dem. Så det blir med å plukke opp etter andre og kommentere det naturlig med de man småprater med på fiskestedene.

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra at det tas tak i dette. Aner ikke hvor mange bæreposer med søppel jeg har tatt med fra bredden opp gjennom årene. Med den kunnskapen vi har fått de senere årene om plast i naturen, vil jeg bare legge til en liten detalj jeg tror mange fiskere, inkludert meg selv, ikke har tenkt så mye på. Jeg har hatt en tendens til å bare kaste små senestumper der og da når jeg trimmer takkelet. De "forsvinner" jo bare likevel ikke sant!? Dette har jeg sluttet med. For det vi nå vet er jo at det nettopp er slike SMÅ plastfragmenter som tas opp i næringskjedene, og som kanskje representerer det største problemet på sikt? Jeg prøver nå å ta med ALL plast, og alt annet skrot bortsett fra matrester, som jo er organisk materiale og ikke representerer et problem. Og bare så det er sagt; det er fortsatt like viktig å ta med større senevaser også. Slike brytes like sakte ned, og er fortsatt en felle for fugl. Det er bare et drøyt år siden jeg reddet livet til en and som hadde rotet seg inn i sene ved et vann på Hardangervidda. En skam at noen legger igjen sene i det hele tatt, spesielt ille i en nasjonalpark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.