Gå til innhold
Fiskersiden

Teller arter som ikke biter?


Recommended Posts

Når jeg har fisket med myke agn har jeg opplevd at forskjellige arter av bittesmå fisker biter direkte på agnet, men ikke på kroken som er ment for større mål. De følger av og til med 1-2m før de slipper agnet og hopper ned. Snakk om 1-5cm størrelse.

Om jeg tar imot en som følger med opp som ikke har bitt på kroken, "teller" de da for artslister om de ikke har bitt på kroken? Eller er det juks?

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, FiskerStavanger skrev:

Når jeg har fisket med myke agn har jeg opplevd at forskjellige arter av bittesmå fisker biter direkte på agnet, men ikke på kroken som er ment for større mål. De følger av og til med 1-2m før de slipper agnet og hopper ned. Snakk om 1-5cm størrelse.

Om jeg tar imot en som følger med opp som ikke har bitt på kroken, "teller" de da for artslister om de ikke har bitt på kroken? Eller er det juks?

Barna fikk faktisk flere ål på denne måten under krabbefiske i sommer. De beit rett på reka vi brukte som krabbeagn, og et par av dem ble med helt opp. En ål fikk til og med et lite besøk i krabbebøtta, før den fikk svømme videre. 
 

Heldigvis har jeg ål på artslista, så jeg falt ikke for fristelsen å finne fram en krok … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, fisken må være kroket i munn eller svelg, og hvis fisken bare "henger" i agnet er ikke det godt nok. Men det fins jeg en slags tvilssituasjon her likevel. hvis du  håver en fisk som åpenbart har agn/krok i munnen, men som faller av når du får den i håven, noe som jo er rimelig vanlig, kan den godtas? og selv om den har agnet godt inne i munnen er det jo likevel ikke gitt at selve kroken har fått feste i lepper, munnhule eller svelg. Det kan jo rett og slett være vanskelig å avgjøre noen ganger. Uansett må man jo her stole på det fiskeren opplyser. Vedkommende kan jo uansett feste kroken i munnen til fisken etterpå og ta bilde om det så skulle være for å skaffe "bevis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.