Gå til innhold
Fiskersiden

Troubleshooting Lowrance Hook


Mortendur
 Share

Recommended Posts

Jeg har et Lowrance Hook Reveal 7 med en tripleshot svinger.

De siste turene har det dukket opp mer støy, og _ingen_ buer som indikerer fisk. Bunnen leses derimot fortsatt bra.

Jeg har ikke bytta på innstillinger eller plassering av giver. Men merker en markant endring.

Er det en sjanse for at det er dårlig signal på grunn av kabel e.l? Evt om givern har fått seg en trøkk?

Ville bunnen blitt lest godt, om noe var i veien med svingeren?

 

Takker for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripleshot er generelt sett en elendig ekkoloddgiver, men buer bør du få så lenge du er på dybder hvor denne giveren fungerer nogen lunde bra (10 meter og grunnere). Hvis den ga buer før, men ikke gjør det nå, er det første du bør kikke på ekkoloddgiverens vinkel. Hvis denne har forskjøvet seg kontra vannoverflaten så mister du buene dine. 

 

vinkel+p%25C3%25A5+giver.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen, Erik.

Tripleshot skal definitivt byttes ut neste sesong. Men har fungert bra til nå, på mindre dybder. Jeg er relativt sikker på at den står ganske rett, men den kan vel muligens ha falt litt under frakt. Skal dobbeltsjekke.

Men er det en mulighet for at den kan ha blitt ødelagt, at den ved dårlig kobling eller lignende. Ikke leser like godt av "myke" masser.

Beklager hvis spørsmålet er dumt, og takker ærbødigst for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at du kjører så høyt overflatefilter? I bildet ditt ser jeg noen små stimer med byttefisk, som for så vidt tegnes greit. Du har også veldig lav ping med tanke på at det er så grunt, ping rundt 18 er mer egnet på den dybden der. (Ellers pluss i margen for å ha redusert scroll/ bildehastighet når du kjører såpass sakte.)

Med Bullet/ Splitshot/ Tripleshot fikk jeg bedre resultater med fast frekvens 200 kHz enn jeg gjorde med chirp, det kan være verdt et forsøk å teste å endre fra chirp høy chirp til 200kHz.

 

Sånn alt i alt ser ikke dette hakkende galt ut med TripleShot på den dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet minnet meg om et bilde jeg tok i sommer, og jeg tillater meg å poste det her. CEEE4840-7943-4E16-BA82-D2FD29BBF5AF.thumb.jpeg.57f0c76236a00692829b0053e99b82e1.jpeg

Her dorger jeg relativt sakte etter makrell. Uten at jeg har rørt noe på loddet, går det plutselig fra en masse overflatestøy ned til 10 meter, til nesten ingen støy. Hva kan det skyldes? 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To potensielle svar TT.

Det kan være gleden ved ekkolodd i auto-modus som slår inn. I auto endrer ekkoloddet effekt basert på forholdene (typisk dybde) og mer effekt gir også mer (overflate-)støy og vice versa. I bildet ditt blir det dog dypere, så du burde typisk se at støyen øker.

Det kan være en naturlig årsak, altså en endring i vannet. Feks at du forlater et strømbelte, eller kjølevannet til en større båt, og dermed minsker overflatestøyen fordi det blir mindre turbulens i øvre vannlag.

Hva som egentlig er riktig vet jeg ikke, dette er rene spekulasjoner fra min side.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erik skrev:

Er det noen grunn til at du kjører så høyt overflatefilter? I bildet ditt ser jeg noen små stimer med byttefisk, som for så vidt tegnes greit. Du har også veldig lav ping med tanke på at det er så grunt, ping rundt 18 er mer egnet på den dybden der. (Ellers pluss i margen for å ha redusert scroll/ bildehastighet når du kjører såpass sakte.)

Med Bullet/ Splitshot/ Tripleshot fikk jeg bedre resultater med fast frekvens 200 kHz enn jeg gjorde med chirp, det kan være verdt et forsøk å teste å endre fra chirp høy chirp til 200kHz.

 

Sånn alt i alt ser ikke dette hakkende galt ut med TripleShot på den dybden.

Kjører vanligvis ikke høyt overflatefilter. Og stort sett liggi på 15+ i ping. Men restarta og prøvde litt forskjellig i helga da jeg syns det var rart med så manko på buer der jeg vet det er fisk. For tredje turen på rad. (Får fisk altså).

Så det funker jo forsåvidt til sitt bruk, bare kan irritere meg over at jeg tror noe ikke funker som det skal. 

Uansett takk for at du svarer såpass forståelig for oss som fortsatt er nybegynnere. Jeg får prøve igjen et par turer,  før jeg bytter giver til neste år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.