Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskelykke på svaberget, det siste kastet.


sjøsprøyt
 Share

Recommended Posts

Ja så var jeg nede på neset da hvor det er langgrundt og mye tang og tare nærme land. Jeg hadde i forveien brukt et par timer å lage meg en flott hekle med tre langreiste gummireker fra Kina som jeg hadde ventet i tre-fire uker på, knyttet et utall uniknuter og selvfølgelig med en velkjent norsk sluk i enden og de er jo et smykke i seg selv - ihvertfall hvis en skal dømme etter prisen.

Første kastet ble miss så jeg skynte meg å sveive inn for å få til et skikkelig kast. Andre kastet satt jeg fast i taren, snøret røk og der forsvant hele sullamitten. Det kom noen lyder ut av kjeften min som ikke egner seg på trykk før jeg fort fikk festet en ny sluk og prøvde intenst å legge den svært så nærliggende fortiden bak meg og å fokusere på fremtiden, fangsten... og gleden.

Etter en stund ble det mørkt, ingen fisk og jeg begynte å øyne bomturen. Men jeg ville ta det siste kastet, og da... da skulle jeg kast langt ut, for det var nok der fisken var. Jeg satset som jeg aldri har satset før, en myk start som bare aksellererte i full kraft - jeg dro til så hardt jeg klarte.

I det øyblikket løsnet tippdelen på stanga, snøret røk, sluken forsvant og stangytterdelen ble kastet bortover svaberget som en sirkus akrobat som nettopp hadde fått vite at han hadde vunnet i lotto men bommet på trampolinen. Den fine nye kastestangen min som jeg har vært så inderlig forsiktig med for ikke å få merker i den, nå var den full av hakk og blitt flisete i skjøtenden. Akk ja... det siste kastet.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.