Gå til innhold
Fiskersiden

Havskilpadde ved Stadt


-morten-
 Share

Recommended Posts

Det er tegn som tyder på at noe er i endring. Om det er naturlig eller menneskeskapt vites ikke, men i år har det vært en del observasjoner av forskjellige arter som ikke er normalt så langt nord. bla. Glatthai. og enorme mengder med pukkellaks! Det kan jo i og for seg virke spennende med nye arter men problemet er jo at ingen vet hva som skjer med økosystemet når nye arter kommer.

Selve opservasjonen må jo ha vært enormt spennende! Har kun sett havskilpadder i Australia jeg

Endret av -morten-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ting er alltid i endring. I et system der det kun er avstand og temperatur som begrenser arters bevegelse, som i havet, er det en tendens til at ALLE arter over tid vil utvide sitt leveområde, UAVHENGIG av klimaendringer. Har de først svømt en kilometer mot nord, kan de like gjerne svømme en til. I løpet av noen generasjoner kan derfor arten utvide sitt utbredelsesområde mye. Dette er naturlige "diffusjonsprosesser". Og selv om det tar veldig lang tid for en art å etablere seg langt unna det opprinnelige utbredelsesområdet, kan alltids enkeltindivider legge ut på langtur, og "forville" seg til andre steder. Dette har alltid skjedd. Hvis man snoker i gamle nedtegnelser vil man endog se at innslaget av eksotiske arter tilsynelatende var høyere i gamledager, da klimaet var mye kaldere enn nå. Det tror jeg skyldes det enkle faktum at det var mye mer fisk enn nå, slik at dette kan forklares statistisk. Spørsmålet vi nå står overfor er om det tilsynelatende økte innslaget av fremmede arter skyldes klimaendringer, eller om det er mer tilfeldig. Jeg har ikke noen fasit her, men jeg tviler på om observasjonene til nå er nok til å konkludere. Det kan jo tenkes at en bestand har økt veldig den senere tiden i det egentlige utbredelsesområdet. I så fall er det helt naturlig at spredningen også øker; mange tvinges bort pga ressursmangel. Naturligvis kan slike lokale økninger skyldes klimaendringer, men de kan også skyldes andre faktorer. 

Jeg synes det er lite konstruktivt å kalle slik naturlig spredning for trist. Den er en del av naturens prosesser, og dette er egentlig økologiske kuriositeter, som neppe representerer noen stor risiko. Det som derimot er trist er at vi mennesker aktivt flytter arter langt bort fra deres opprinnelige utbredelsesområder. Utsetting av kongekrabbe og pukkellaks utenfor Kola-halvøya er eksempler på dette, arter som egentlig hører hjemme i Stillehavet. Begge deler har fått dramatiske konsekvenser for økosystemene i nord. Hadde de kommet for egen maskin (noe de teoretisk sett kunne ha gjort) hadde det egentlig ikke vært så mye å bli opprørt over, men siden det er oss mennesker som er synderen er det ille. Og det er påfallende hvor mye dobbeltmoral som er ute og går. Kongekrabbene har man tatt i mot med åpne armer fordi det genererer store inntekter, mens pukkellaksen skys som pesten. Vi vil naturligvis ikke ha pukkellaks, og det er rørende å se innsatsen for å fjerne den fra norske lakseelver. Men kongekrabbene setter et like sterkt økologisk fotavtrykk på havbunnen i nord, som det pukkellaksen gjør i elvene. Her savner jeg en mer konsekvent holdning, der man evner å skille økologi og økonomi på en bedre måte.

EDIT: havskilpadder utenfor norskekysten er i hvertfall eksotisk. Den eneste gangen jeg har sett en slik var utenfor Mosambique.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Piscator er inne på noe vesentlig her. Vi bør kanskje skille mellom menneskeskapte spredninger som utsetting og spredning med ballastvann fra båter, og de naturlige som har forekommet til alle tider. En faktor som dse fleste glemmer er at dagens kommunikasjonsteknikk gjør at slike observasjoner blir rapportert med lynets hastighet i forhold til før i tiden. da var det tidkrevende å rapportere slike ting, og de fleste som observerte slike sjeldne gjester i våre farvann var fiskere som hadde mer enn nok med seg selv og arbeidet ombord. De giddet sjelden å rapportere slike hendelser til forskere. Jeg har høre mange historier om slike ting, drivende blekkspruter, månefisk, og endog laksestørjer tatt på lakseline eller håbrannline den gang dette var tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.