Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite


Leotei
 Share

Recommended Posts

Hei eg har akkruat fått opp øynene for dette med kystmeite og hadde satt pris på litt tips. Det første eg trenger litt hjelp med er utstyr. Hvilke utstyr e nødvendig? Holder det med en karpe/laksestang eller e det nødvendig med en surfcast stang. Hvilke lengder på stangen e det eg ser etter og hvor tungt er ønskelig kastevekt? E det noen som kanskje har tips til spesifikk stang og snelle?

Eg fisker for det beste i områdene i og rundt bergen og det er ønskelig å fiske alt fra stor fisk(trosk, sei og lyr) til flatfisk. Til slutt hadde det vært ønskelig med egnete steder til dette type fiske. Det e forståelig at man gjerne ikke vil gi bort sine beste steder, men setter pris på alt av tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystmeite er noe av det morsomste man kan gjøre med stang, ja. 

Du trenger ikke surfstang, men mange liker det best. 

Du trenger å kunne kaste minst 100 gram bly i tillegg til agnet, mange laksestenger takler det. Skal du i Sund med strøm bør du kunne gå opp til 150 gram. 

Jo lengre stang, jo bedre, men ikke et must. For å styre klar av tangbelter er det en klar fordel med 13 fot eller mer. 

Brygger er fine steder å øve på, slik som bontelabo, Salhus, steinestø osv, men naturopplevelsen er større på svaberg. Ormhilleren er kjent for lette forhold å fiske og til tider bra fiske. 

Lyr får du overalt, møkka fisk, torsk bør du ut mot havet for, der er de av bedre kvalitet, sei er det også mange steder. Kommer du ned på 70meter eller mer får du fort lange og brosme som blir litt fight pga størrelse. 

Ellers er det bare å si som vanlig, gå på campelen og slå av en prat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.10.2021 at 10.59, Leotei skrev:

Hei eg har akkruat fått opp øynene for dette med kystmeite og hadde satt pris på litt tips. Det første eg trenger litt hjelp med er utstyr. Hvilke utstyr e nødvendig? Holder det med en karpe/laksestang eller e det nødvendig med en surfcast stang. Hvilke lengder på stangen e det eg ser etter og hvor tungt er ønskelig kastevekt? E det noen som kanskje har tips til spesifikk stang og snelle?

Eg fisker for det beste i områdene i og rundt bergen og det er ønskelig å fiske alt fra stor fisk(trosk, sei og lyr) til flatfisk. Til slutt hadde det vært ønskelig med egnete steder til dette type fiske. Det e forståelig at man gjerne ikke vil gi bort sine beste steder, men setter pris på alt av tips :)

Instämmer på det mesta ölgylt säger- men vill lägga extra tyngd vid stang över 3,7 meter som kastar minimum 130 plus agn & stadig Baitrunner snelle, för förhold på vestlandet. det billigaste alternativen hittar du på skittfiske.no, är en del tillbud där nu med. Välj target art efter väderlek & säsong. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.