Gå til innhold
Fiskersiden

Film: Fiske etter hvitskate - på dypet i Skagerrak


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Sist helg var jeg en tur ut i Skagerrak, kanskje sesongens siste tur. Målet for dagen var hvitskate, en art jeg ikke har klart å lure opp tidligere. Denne gangen ble det imidlertid full klaff, og hele turen er dokumentert på film. Ta gjerne en titt! :)

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, piscator skrev:

Fin film. gratulerer med hvitskate! satsning for spesielt interesserte dette. Må si det er dristig å dra langt ut i Skagerrak alene i småbåt! Har du nødpeiler på havfiskedressen i tilfelle du skulle falle overbord?

Hei! Takk for det. Ja, jeg har ikke for vane å dra alene, helt korrekt av sikkerhetsmessige årsaker. Her skal jeg være ydmyk og si at det ikke er noe jeg anbefaler. Jeg har imidlertid etter hvert hatt ganske mange turer utover i dette området og er nøye på valg av tidspunkt, både mtp. vær, vind og strøm. Jeg har ikke nødpeilesender, av praktiske og kostnadsmessige årsaker heller ikke redningnsflåte. Det jeg har er VHF med DSC og AIS sender, flyteplagg og tørrdrakt sammen med "grabbag" med nødbluss. Samtidig sørger jeg for at det er personer på land som vet hvor jeg skal og kan varsle om jeg ikke dukker opp tilbake til avtalt tid. Nødpeilesender er noe jeg har sett på og antakelig kommer til å investere i før neste sesong. 

Så vil jeg også si, en viss risiko er det knyttet til det meste man driver med som er knyttet til aktiviteter i vann. Sånn sett så tror jeg nok ikke dette er mer risikofylt enn hva man ser f.eks. laksefiskere utsetter seg for i strie lakseelver, uten at det skal bagatelliseres av den grunn. 

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig i dine betraktninger Atle. Alt er forbundet med større eller mindre risiko, og det handler om å møte denne på en god måte, og gjøre nødvendige grep i forkant. Tørrdrakt anser jeg for å være det aller viktigste under slike satsninger. Faller man overbord vil man raskt fryse ihjel dersom man ikke har tørrdrakt, og sannsynligvis lenge før noen rekker å komme ut og hente deg, selv om de vet hvor du er. Jeg har forsøkt å skaffe meg (GPS-basert) nødpeiler til å henge på tørrdrakta, slik at det bare er å trykke på SOS-knappen hvis man faller overbord. Da vet redningstjenesten øyeblikkelig hvor du er, og kan komme ut og hente deg i løpet av kort tid. Med tørrdrakt kan man holde ut i over fem timer i 10 graders vann. Det har imidlertid vært problem med leveranse av nødpeilere under Corona-pandemien. Garmins fabrikk i Kina har vært stengt så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, piscator skrev:

helt enig i dine betraktninger Atle. Alt er forbundet med større eller mindre risiko, og det handler om å møte denne på en god måte, og gjøre nødvendige grep i forkant. Tørrdrakt anser jeg for å være det aller viktigste under slike satsninger. Faller man overbord vil man raskt fryse ihjel dersom man ikke har tørrdrakt, og sannsynligvis lenge før noen rekker å komme ut og hente deg, selv om de vet hvor du er. Jeg har forsøkt å skaffe meg (GPS-basert) nødpeiler til å henge på tørrdrakta, slik at det bare er å trykke på SOS-knappen hvis man faller overbord. Da vet redningstjenesten øyeblikkelig hvor du er, og kan komme ut og hente deg i løpet av kort tid. Med tørrdrakt kan man holde ut i over fem timer i 10 graders vann. Det har imidlertid vært problem med leveranse av nødpeilere under Corona-pandemien. Garmins fabrikk i Kina har vært stengt så vidt jeg vet.

Enig med deg. Nødpeilesender og flåte står høyt på lista. Sistnevnte er litt upraktisk plassmessig og dyrt. Med ei god tørrdrakt med sender tror jeg man skal være ganske trygg utpå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.10.2021 at 18.11, cannonbang skrev:

Hei

du står på enda, ser jeg, Gratulerer med vel utført satsing.

jeg tok opp båten i dag, mye dårlig vær nå, og korte dager. Naboen har kranbil, og etter at jeg skaffa han 4 gode dekk til den så stilte han velvillig opp.

Hehe, takk! Gir meg aldri! Sesongen varer året rundt om været tillater det. ;) Hørtes ut som en god deal med kranbilsjåføren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.