Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske etter Sik på Innlandet


FatCat
 Share

Recommended Posts

God kveld:)

Jeg sitter å gleder meg til isen legger seg på vannene rundt omkring på Innlandet, og det er en spesiell art som jeg tidligere aldri har fått, nemlig Sik. Så jeg lurer på om noen av dere har tips til hvordan man kan fange denne arten. 

Jeg vet at mange ikke har så lyst til å skrive om gode fiskeplasser til nye forummedlemmer, og det forstår jeg godt. Jeg er ikke ute etter å ta godplassene til folk, bare generelle tips til agn og dybder og slike ting. 

Jeg holder til på Hamar, og er ikke fremmed for å kjøre ett stykke. Så hvis noen vil nevne noen vann med Sik i tar jeg imot med takk^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormyshka, eller bare en agnet krok tynget med et lett søkke fungerer. Til agn fungerer både maggot og mygglarver. Eller små rekebiter. Ikke bruk for store kroker (str 10-14), fordi siken kan være ganske "picky". Samtidig bør du bruke solide kroker og ikke for tynn sene, da en stor sik på kort sene lett rett oppunder hullet, lett kan ta sena, eller rette ut svake kroker. Risikerer også å rive løs kroken fordi siken er litt løsmunnet. Foring fungerer ypperlig, enten frosne mygglarver, eller små rekebiter. Kan gjerne fiske oppover i vannsøylen, og ikke bare ved bunnen. Jarenvannet har både små og store sik. Ellers er vel fin sik i Glomma fra Rena og nordover, og i Trysilvassdraget. Oppsøk steder der det ikke er for hard strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sik er en undervurdert matfisk. Ypperlig både stekt og røkt. Mange steder tåler bestanden mye hardere beskatning enn hva tilfellet er i dag. Man burde faktisk tynne ut bestanden av små sik mange steder, hvis man ønsker større sik som er mer spennende å fiske etter. Det har nok heller ikke like stor negativ innvirkning om man tar ut et og annet større individ, som tilfellet er med mange andre arter. Men riktig store sik (1.5kg+) er gjerne ganske gamle, og ikke like bra som matfisk betraktet. De pleier jeg å sette ut igjen. I den grad det lar seg gjøre. For siken er ganske skjør, og det er slett ikke alltid mulig å sette de tilbake selv om de er kroket fint, og handtert pent. Men må de kakkes, havner de i gryta! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar fra P her, men tror jeg må korrigere info om Jarenvannet. Det finnes kanskje en og annen sik der fortsatt, men det går nok rundt 1000 mort per sik sånn cirkus. Jeg isfisker litt der, mye av det med myscha, og har ikke sett sik der på sikkert 10 år.

Ellers er små sik bortimot perfekt for meite etter feks ørret, stor sik er perfekt for meite etter gjedde. Jeg kombinerer gjerne fiske etter sik med noen meitestenger etter andre arter der dette er lov. Bare pass på reglene rundt agnfisk om du vil bruke det.

ABU-røken er fin til sik, røkt sik er en av mine favoritter. Her er undertegnede og en uheldig sik fra Drammensfjorden (2017):

IMG_4803.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for oppdatert informasjon om Jarenvannet Erik. Jeg har ikke fisket i Jarenvannet på mange år. Trist å høre at morten har tatt så fullstendig over der, men ikke så overraskende når arten først har kommet dit. Ja, sik i passende størrelse er utvilsomt en meget bra agnfisk til gjedde og ørret. Arten er viktig naturlig føde for disse rovfiskene der de forekommer sammen med sik. Sik er dessuten en slank fisk som er lettere å svelge for rovfiskene. Det eksisterer også en teori om at rovfiskene foretrekker sik som mat fremfor for eksempel mort fordi sik har mye fetere kjøtt (som sant er), uten at jeg vet hvor godt vitenskapelig underbygd denne teorien er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at det ble tatt en sik eller to på siste myscha-stevne på Jaren, så de er der. Dog ble det bøtta opp noen tusen mort og småabbor. 

Steinsfjorden er også fullstendig dominert av mort ja. De sprer seg nå som en pest utover i Tyrifjorden, som igjen gjør at jeg er spent på konsekvensene der om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

småfisken ved båthavna var trolig laue. Ja, det er mye sik i Mjøsa, men ikke så enkel å fiske målrettet etter. Jeg har fått sik noen ganger som bifangst under bunnmeite med mark etter brasme, og venner av meg tar titt og stadig sik som bifangst under ordinært isfiske med agnet pimpel når de fisker etter abbor. Vanlig størrelse i Mjøsa er 0.5kg+/-.

Storsjøen i Rendalen har også mye sik, og der har det vært populært å fiske sik fra isen. Der fikk man tidligere mye sik, både små og store, men jeg vet ikke hvordan ståa er etter at det ble satt ut krøkle der. Dette har utvilsomt gagnet den fiskespisende ørreten, men usikker på den totale effekten på økosystemet. 

I Øyeren er det også sik, og sik er muligens arten med størst biomasse i Øyeren, kanskje til overraskelse for mange. Men der går siken veldig dypt. Det er store planktonspisende stimer som holder seg nede på 30-60 meters dyp, dvs sør for Enebakkneset der det er slike dyp. Disse fiskene er nesten umulig å fiske målrettet etter med sportslige metoder. Men det er en tynn bestand med sik også i selve Glomma oppstrøms og nedstrøms Øyeren, og jeg har fått noen sik som tilfeldig bifangst i dette området.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.