Gå til innhold
Fiskersiden

Kort stang til laksefiske?


Sørauren
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ikke fisket etter laks før, men i det håp om at tiden frem til juni skal gå fort har jeg i første omgang gått til innkjøp av en Piscifun Alijos 300 snelle og en Berkley lightning ht 15-55g, 10 fots stang.

Nå i løpet av høsten har jeg fisket etter gjedde og en del i sjøen med det overnevnte oppsettet + et oppsett med en stang på 6 fot (kastevekt på 10-50g). 

Erfaringene jeg sitter igjen med er at det er mye tyngre å sveive inn fisk på 10 fots stanga enn hva det er på stanga på 6 fot. På en tur jeg nylig var på fikk jeg opp mot 25 småsei (ca. lik størrelse på alle). På den korte stanga kjente jeg nesten ikke jeg hadde på fisk, men på den andre var det mye tyngre å få fisken opp. Jeg har også dratt opp en gjedde på 4 kg på den korte stanga uten å egentlig føle at fisken jeg hadde på var spesielt stor. 

Dette fikk meg til å lure på om noen har erfaringer med å bruke kortere stenger til laksefiske? Kanskje ikke så kort som 6 fot, men en stiv stang på 8-9 fot for eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiske skjer jo i strømmende vann. Ved elvefiske har lange stenger den fordelen at man får løftet mer snøre opp av vannet og da styrt agnet lettere dit man vil. Dette er særlig viktig ved markfiske (samt reke, flue og søkke osv). 
Også ved kjøring av fisk kan det være en fordel å få løftet snøret ut av bakevjer mv for å ha bedre kontakt og styring på fisken. 
 

Til (det lille) jeg fisker laks, bruker jeg en kraftig 12 foter og en letter 13 foter til mark, og en 13,7 fots fluestang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.11.2021 at 8.37, TT skrev:

Laksefiske skjer jo i strømmende vann. Ved elvefiske har lange stenger den fordelen at man får løftet mer snøre opp av vannet og da styrt agnet lettere dit man vil. Dette er særlig viktig ved markfiske (samt reke, flue og søkke osv). 
Også ved kjøring av fisk kan det være en fordel å få løftet snøret ut av bakevjer mv for å ha bedre kontakt og styring på fisken. 
 

Til (det lille) jeg fisker laks, bruker jeg en kraftig 12 foter og en letter 13 foter til mark, og en 13,7 fots fluestang. 

Takker for svar! Det gir mening og kan da skjønne at en kort stang kan fungere dårlig til laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.