Gå til innhold
Fiskersiden

Leter etter fiskestang-reparatør!


team toMira
 Share

Recommended Posts

Hei hei! 

Er det noen her inne som kjenner til noen som driver med fiskestang-reparasjoner i Oslo og omegn, også østlandet og resten av landet er interessant?!? 

For tiden dreier det seg mest om kapping av alt for lange bakstykker som vi ikke er helt fan av. 

Superkona og jeg er ute og fisker så ofte vi har anledning, og ut av dette blir det jo en hel del stenger og utstyr. Da vi fisker etter mye forskjellig så blir det jo også noen "favoritter", som man trenger små reparasjoner eller justeringer på også. 

Vi ønsker ikke å begynne med dette arbeidet selv, og leter derfor etter noen som er flinke på disse reparasjonene og custom-fiksinga. 

Håper sterkt på noen gode forslag som fører frem, da vi er over normalt interessert i "fiskeeventurene" våres! 

FishOn hilsen fra team toMira.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

DIY, eller "gjær det selv" er vel mest hvis du gjør akkurat det.

Hvis du tenker 500kr timen og at du bruker en hel kveld eller to, eller tre... på å modifisere stanga di så taler vel dette for seg selv eller ?`

Ikke noe problem å modifisere, har du noe spesifikt jeg kan gå ut ifra elle ?`

Jeg er ikke fiske stang ekspert men derimot "epoxy og fiber orientert".

Fortell mer spesifikt hva du ville ha gjort så er jeg sikker på at noen her inne vil kunne hjelpe deg på vei :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sjøsprøyt skrev:

DIY, eller "gjær det selv" er vel mest hvis du gjør akkurat det.

Hvis du tenker 500kr timen og at du bruker en hel kveld eller to, eller tre... på å modifisere stanga di så taler vel dette for seg selv eller ?`

Ikke noe problem å modifisere, har du noe spesifikt jeg kan gå ut ifra elle ?`

Jeg er ikke fiske stang ekspert men derimot "epoxy og fiber orientert".

Fortell mer spesifikt hva du ville ha gjort så er jeg sikker på at noen her inne vil kunne hjelpe deg på vei :thumbsup:

Hei, kult, takk for svar! 

Vi er nok flinke nok i mange praktiske ting og tang, men å begi oss ut på fiskestangsamlingen vår, som vi bruker ca. 8 mndr. i året - så har vi hverken tid, utstyr, eller kvalifikasjoner til å kappe stenger bak. Vi har for øyeblikket 7 forskjellige haspelstenger som skulle ha vært kutta ned/ kappa litt bak. Har 2-3 flinke folk som gjorde dette før for oss til akseptable priser, men nå har to av disse lagt utstyret på hylla, dvs. slutta. Det er forskjellige grunner til at vi ønsker å kappe ned lengden bak på håndtaket/grepet. Vi har gjort det før og det har alltid fungert veldig bra for oss. En person med litt kortere armer og en person i rullestol, da er alltid overdrevent lange bakstykker rett og slett i veien.  :D:lol: Så ja da må man vel velge å betale, så man får gjort det profft, - så det ligger som støpt i hånda når vi er i gang igjen i mars. Vinter for oss er full av alskens praktiske gjøremål, ting man ikke får tid til da ca. 90 turer gjøre fra april til oktober. Takk Sjøsprøyt, du er den første og eneste så langt som har svart/ kommentert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har du gitt klart uttrykk for at du ikke vil gjøre dette selv, og det skal jo respekteres, men når det er sagt, så tror jeg ikke det å kappe et bakstykke er særlig vanskelig. En baufil burde gjøre jobben. Så er det selvsagt et spm om hvor pent resultatet skal bli … 
 

Skal du gjenbruke endebuttene, eller ha nye? Det er vel enklest å få noen til å gjøre det om de ikke må skaffe noe. Jeg vil tro det er ganske mange håndverkere og «små-fiksere» som ville klart dette fint. Har du testa å legge det ut på mitt anbud eller noe slikt? 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg var nok litt stor i kjeften der... det var den ripssaften fra i fjor som hadde gjæret litt.

Jeg er ingen fiskestang reparatør eller ekspert forøvrig og bør nok ikke begi meg ut på å ta på meg oppdrag fra andre enn meg selv.

Men jeg mener at å korte inn bakstykket på en fiskestang kan jo ikke være så veldig vanskelig å gjøre selv.

 

Det er vel snakk om å kutte av en bit, det som er best å kutte glass/karbonfiber med er en diamant-kappeskive.

Dette kan være for eksempel en diamantskive på vinkelsliperen eller på en liten "Dremel" borremaskin.

Så snitter du bare opp stykket som har blitt kuttet av: på langs, og tar ut endepluggen - hva det enn er, og monterer denne på plass bak på stangen så den blir lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Ttt, ting tar tid, men her prøver jeg å legge inn noen bilder av fiskestengene som jeg ønsker å få kuttet i fremtiden. Jeg vet at det er flere som kan det her. Ingen ønsker selvfølgelig å betale skjorta for det, men arbeid i noruega koster, det vet man jo, - men vi ønsker enkle avsluttninger på stengene, enkle, solide og lette løsninger som ikke øker vekt, også må det jo seff. være en bra finnish. Glade Hjul..

20211219_141326.7.stenger.jpg

20211219_140832.7.stenger.jpg

20211219_140822.7.stenger.jpg

 

Endret av team toMira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 19.12.2021 at 16.43, team toMira skrev:

Hei hei! Ttt, ting tar tid, men her prøver jeg å legge inn noen bilder av fiskestengene som jeg ønsker å få kuttet i fremtiden. Jeg vet at det er flere som kan det her. Ingen ønsker selvfølgelig å betale skjorta for det, men arbeid i noruega koster, det vet man jo, - men vi ønsker enkle avsluttninger på stengene, enkle, solide og lette løsninger som ikke øker vekt, også må det jo seff. være en bra finnish. Glade Hjul..

20211219_141326.7.stenger.jpg

20211219_140832.7.stenger.jpg

20211219_140822.7.stenger.jpg

 

Vinkelsliper med diamantskive, kort prosess, veldig fort gjort. Ja, du kan gjøre det selv helt gratis :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.