Gå til innhold
Fiskersiden

Finne og lure stor abbor


Recommended Posts

Jeg fisker mye gjedde (med flue, uten at det spiller noen rolle i utgangspunktet) i et par vann hvor det også er gode bestander med til dels stor abbor. Jeg har fått flere under gjeddefiske, men har veldig lyst til å prøve meg mer målrettet og systematisk mot den store abborren, med litt lettere utstyr. Men hvor begynner jeg å lete etter den. Jeg regner med at å finne den større abboren er mye av "jobben" med å lykkes. Så hva ser jeg etter, og hvor bør jeg begynne, og fortsette gjennom sesongen.,?

Håper på noen gode innspill, før jeg begynner dette prosjektet utpå vårparten når isen har gått.

Tusen takk for bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn byttefisken først, dvs byttefisken i passe størrelse for abbor. Det er ofte stor forskjell på hvor byttefisk i ulike størrelser oppholder seg, feks vil  små mort og digre brasmer sjelden henge sammen. Så vurderer du plassene med byttefisk opp mot hverandre og hva slags habitat stor abbor pleier å like. Det siste varierer endel fra vann til vann, men min erfaring er at det gjerne henger sammen med hva litt større gjedder IKKE liker. Dvs, er de større gjeddene glade i å henge rundt grunner, så er ikke de store abborene det. Liker de større gjeddene å oppholde seg på/ over grunnflater med 3-7 meters dybde, så vil ikke abboren være der. For meg virker det som stor abbor godt kan henge på samme lokasjon som små gjedder, men de skyr de store som pesten.

For å gjøre dette litt ekstra vrient så endrer det seg gjerne gjennom året. Jeg kan ikke si at jeg har funnet noe bestemt mønster på det som går på tvers heller, det virker som hvert vann har «sitt» mønster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.