Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskerapport Bergsjøen


FatCat
 Share

Recommended Posts

Hei folkens, jeg tenkte jeg skulle skrive en kort rapport om sesongens første isfisketur^_^

Jeg og en kamerat bestemte oss for å bruke søndagen på isfiske. Ingen av oss har fisket spesielt mye fra isen før, så vi er langt fra eksperter, men det er gøy å prøve seg litt frem. Jeg har lest at Bergsjøen i Stange Almenning huser Abbor, Ørret, Sik og Røye. Spesielt røye og sik har jeg veldig lyst til å fange (men det gikk ikke denne gangen)

Vi startet ved badeplassen, for der fant jeg et pilkehull med litt blod rundt, det lover vanligvis godt. For meg fungerte ikke det hullet, så jeg fant frem Deeperen for å prøve å lokalisere fisk, det lykkes jeg heller ikke med. Så etterhvert flyttet vi oss mot den andre siden av sjøen. Der traff vi et par andre isfiskere som heller ikke hadde fått stort den dagen, bare noen småabbor.  

Vi borret opp hull etter hull på forskjellige dybder og forsøkte med røyeblink med påmontert blinker og mormyshka med maggot under. Etter en stund klarte kameraten min å lure opp en liten abbor på ca 1,5 m dybde:) Da økte motivasjonen betraktelig og vi fisket en stund til. Dette førte imidlertid ikke til mer fangst, så vi pakket sammen sakene og dro hjem. 

Jeg endte ikke opp med fisk denne dagen, men kommer til å forsøke senere på Bergsjøen og på flere andre vann. Hvis forumet ønsker det kan jeg skrive flere slike korte rapporter utover vinteren:)

 

For øvrig er Bergsjøen en veldig fin plass både sommer og vinter. Frem til vegen vinterstenges er det veldig lett å komme dit med bil, og det er parkeringsplass nede ved vannet. Det er også veldig barnevennlig med lekeplass og toalettfasiliteter, det er til og med egen teltplass. Så jeg kan virkelig anbefale å dra dit, både sommer og vinter:D

 

20211205_102253.jpg

20211205_102240.jpg

20211205_124124.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Nå er vi vel der i store deler av landet, at man ikke kan skylde på isforholdene om kan ikke kommer seg på isfiske. Så da får jeg skylde på noe annet ...;)

Om målet ditt er sik, tror jeg jeg ville droppa røyeblinken, selv om det ser ut til at du brukte lang fortom. Røyeblink er først og fremt effektivt etter røye, og jeg synes det funker dårlig det det meste annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med røyeblink er at den kan lokke til seg fisk fra avstand.  Ulempen er at når fisken kommer nær nok blir reaksjonen den motsatte; den kan bli skremt. Også røye, men "nervøse" fisk som sik, og især ørret, er vanskelige ikke å skremme med blinken. Til sik fungerer foring bedre, med maggot, (frosne) mygglarver, pultost (av den smuldrete typen), små rekebiter eller liknende. Fungerer jo også så det suser på røye, og til og med på ørret. Til ørret og sik fungerer det bedre bare med et lett søkke og agnet enkeltkrok. Mark er jo et suverent agn til ørret, til sik er gjerne mygglarver eller maggot vel så bra, eller en liten rekebit hvis man har foret med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mormyshka er jo alltid bra, men krever jo gjerne tynn sene, noe som kan være et problem hvis fisken er stor. Blink fungerer til røye. Jeg har erfart at blink i kobber fungerer bedre enn de i sølv eller messing, kanskje fordi kobber gir en mer "nedtonet" refleks som ikke så lett skremmer fisken? Valg av blink må naturligvis også bestemmes av hvor klart vannet er, hvor dypt man fisker, hvorvidt det er sol, hvor tykk isen er, og hvor mye snø på isen; kort sagt lysforholdene under isen. Nå rundt juletider er det generelt sett dårlig med lys selv om isen er tynn og det er lite snø. Kanskje en blink i sølv er tingen nå, hva vet jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da, hvis fisken er sulten nok tar den det meste. Men det er mulig å trigge den selv om den ikke er sulten. Og fisk er lette å skremme, og jeg har kikkefisket nok etter både sik, røye, og ørret til å ha sett hvordan de har reagert på ulike ting. Det at man kan få fisk på "nesten alt", betyr ikke det samme som at alle typer agn er like effektive bestandig. Det at sånt varierer, og man må bruke hodet er jo noe av det mest fascinerende og spennende med hele aktiviteten. På den annen side er det også typisk oss fiskere at vi noen ganger overtolker ting, og gjør det mer komplisert enn nødvendig? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 hei

Hyggelig med en fangstrapport, de er ikke så vanlige lenger.

Røyeblink er litt tricky å fiske med, fisker du feil med de så skremmer de mer enn de lokker. Jeg har sett mange som står og rykker og pilker kontuerlig, og da får du lite på de, de skremmer fisken når den skal gå inn og ta agnet. Gjør et par kraftige rykk, og vent så et til to minutter til neste rykk, Da holder blinken seg i ro, og fisken får tid til å ta agnet. Røya er ofte litt forsiktig når den skal ta, og hvis du rykker det vekk foran nesa på den, så tar den ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.