Gå til innhold
Fiskersiden

Teste kystmeite sentralt i Ålesund


Lazinko
 Share

Recommended Posts

Hei!

Kommer til å feire jul i Ålesund i år. Jeg tenkte prøve å fiske litt tæt på sentrum. På "fisk her"-appen så ser jeg at man kan fiske steinbit fra Molja fyr-piren. Men jeg tenker at det ikke er sesong i desember?

Hva tenker dere om å teste random kystmeite på piren? Bunnfiske med reke eller sild/makrell?

Jeg har bare to stenger som går inn i bagasjet, og de har kastvekt på 20-50 gram. Tror at de kan kaste sirka 70 gram hvis man ikke presser allt for hardt. Så det er en begrensning. 

Er det strømt, mye vind og bølger på piren? Vet noen hva for type bunn det er? 

Hvor mange meter er det fra pir ner til vann? Tenker at man må jo ha mulighet å løfte en fisk. 

 

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.12.2021 at 0.14, Lazinko skrev:

Hva tenker dere om å teste random kystmeite på piren? Bunnfiske med reke eller sild/makrell?

Jeg har ikke så god peiling på havfiske, men jeg vet at hvis man ikke prøver seg får man ikke fisk. Ta med en stang og et bunnmeite tackle. Ta med noen sluker. Prøv litt forskjellig og se hva som fungerer. Får du noe fisk kan du jo alltids prøve å tilberede og servere familien skikkelig fersk fisk, det er alltid gøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du tenker helt riktig, steinbiten trekker ned på dypere vann for å gyte på vinteren. Den kommer sigende opp på grunna igjen rundt påsketider.

Torsk, lyr og sei er det du kan regne med, pluss noen mindre arter av diverse, som skrubbe, sandflyndre, lomre osv, stedegene arter som holder seg i samme område hele året. Selv om det er vinter, så er ikke vanntemperaturen avskrekkende enda i jula, tempen i sjøen ligger som regel en måned etter den i lufta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første møte med steinbit var på hurtigrutekaia i Ålesund. Pr på rødspette er også tatt der. Dette er dog over 30 år siden.   Vi var der på skolekorps-stevne, og i den forbindelse ble det arrangert fiskekonkurranse på kaia. Jeg og broren min var de eneste som fisket med agn, og man kan trygt si vi gjorde rent bord. Fisking har for øvrig trumfa korps med stor margin i årene som kom … :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.