Gå til innhold
Fiskersiden

hei! svarteliste fisker.


-Burnii-
 Share

Recommended Posts

hvis man får en fisk som er svartelistet i norge bør man da drepe den? jeg fant ikke noe svar på dette selv så jeg spør her !

også god anledning til og nevne jeg fikk min første baitcaster snelle i julegave den IKE revo 4 så om dere har noen tips angående baitcasting så slår vi 2 fluer i en smekk :) god jul og skitt fiske

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

ja, det er viktig å vite hva man har fått hvor. Noen arter bør kakkes uansett hvor man får dem. Men det fins unntak. Det er jo arter som generelt sett ikke er ønsket, eller hvor man ihvertfall ikke ønsker noen spredning, men som lokalt ikke representerer noe problem økologisk sett, og som kan ha en betydelig kvalitet som sportsfisk. Gjedde er jo ikke generelt sett svartelistet, den er jo en norsk art, men som vi har sett i mange tilfeller, er den definitivt uønsket der den ikke forekommer naturlig. Karpe er svartelistet, og vi ønsker jo ikke å spre den heller, men de få bestandene som fins representerer ikke noe problem, den naturlige spredningsfaren er nesten lik null, og arten er en bra og viktig sportsfisk der den forekommer. Solabbor har en tendens til å danne tette bestander i små dammer, den er det bare å kvitte seg med uansett hvor man får den. Om det egentlig nytter er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.