Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret i januar?


Varsko
 Share

Recommended Posts

  • 11 months later...

Jeg tok ørret nå 21 Desember, fisket på 1100 meters høyde og det var -10c i lufta. Jeg fisket i et lite område i en elv som hadde åpent vann på grunn av vannstrømmen.

 

Tok ikke fisket så veldig seriøst, men jeg hadde en stang i bilen som jeg ville prøve ut. Så jeg vasset ned gjennom snø som gikk meg over hoftene og kjørte på med en 7 grams sluk. Kastet inn mot kanten av isen og innen 10 kast så hadde jeg jaggu i meg fisk. En ørret på 1.4 kilo og 49 cm lengde. Det er med god margin den råeste ørreten jeg noensinne har tatt i det området hvor snittvekten ligger på ca 200 gram. 

 

Fiske er stort sett så enkelt som det, hvis du har åpent vann og du kaster ut en sluk så er det alltid gode muligheter for at du faktisk får fisk. :) 


Men på litt mer generelt grunnlag kan man si at ørreten fokuserer mer på lukt og mindre på bevegelse nå som det er is på vannet. Så det er en fordel å fiske etter ørret med agn. Eventuelt så kan man alltids prøve seg på sjøørret som gjerne er mye større og enklere å treffe på vinterstid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabriel skrev:

Jeg tok ørret nå 21 Desember, fisket på 1100 meters høyde og det var -10c i lufta. Jeg fisket i et lite område i en elv som hadde åpent vann på grunn av vannstrømmen.

 

Tok ikke fisket så veldig seriøst, men jeg hadde en stang i bilen som jeg ville prøve ut. Så jeg vasset ned gjennom snø som gikk meg over hoftene og kjørte på med en 7 grams sluk. Kastet inn mot kanten av isen og innen 10 kast så hadde jeg jaggu i meg fisk. En ørret på 1.4 kilo og 49 cm lengde. Det er med god margin den råeste ørreten jeg noensinne har tatt i det området hvor snittvekten ligger på ca 200 gram. 

 

Fiske er stort sett så enkelt som det, hvis du har åpent vann og du kaster ut en sluk så er det alltid gode muligheter for at du faktisk får fisk. :) 


Men på litt mer generelt grunnlag kan man si at ørreten fokuserer mer på lukt og mindre på bevegelse nå som det er is på vannet. Så det er en fordel å fiske etter ørret med agn. Eventuelt så kan man alltids prøve seg på sjøørret som gjerne er mye større og enklere å treffe på vinterstid.

 

Ut ifra beskrivelsen høres det ut som en vel fortjent fisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/3/2023 at 9:36 PM, FatCat said:

Jeg ser enkelte som trosser kulden fortsatt får fine ørreter fra land langs Mjøsa. Duo sin Instagram har en del bilder av det, men jeg har ikke fått forsøkt selv. 

 

Har lagt merke til dette selv, mange videoer fra ørretfiske i Mjøsa gjennom hele vinteren. Har aldri prøvd selv men planlegger et forsøk til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ørret på samvittigheten hele vinteren gjennom fra trolling på innsjøer som Tyrifjorden og Randsfjorden. Litt på siden, men min Tyri-tur med flest ørret i håven var i midten av januar en håndfull år tilbake. Jeg fikk tre ørret på en tur, noe jeg aldri har klart å gjenta på Tyrifjorden. Jeg dorger vanligvis saktere, rundt 1,5 knop, med agnfisk, om vinteren. Men på akkurat den turen var jeg tom for agnfisk og brukte ymse voblere som tåler litt lavere fart (2 knop-ish). All fisken tok ganske høyt i vannet. 

Oppsummert, kom deg ut og fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.