Gå til innhold
Fiskersiden

Catch 22


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Catch 22 er en bok av J Heller, som strengt tatt ikke er noe særlig, men begrepet er blitt hengende igjen og brukes ofte om byråkratisk håpløshet. 

I år passer det av litt andre årsaker, og jeg bruker det som målet for året. Skal man vurdere utfra hvor dårlig 2021 var som fiskeår, kunne målet nesten vært å få 22 fisk, men fullt så lite optimistisk er jeg ikke. 

Det å knytte det opp til konkurranser derimot gir mening. Jeg kunne satt som mål å klare 22 arter på en dag, helst på NM i sjøisfiskedagen, men det ville betydd altfor mange hvitting og sypiker. 

Derimot havfiskernkonkurransen passer bra. 24 tellende arter, og noen som er heller usannsynlig at jeg kommer borti, så målet for året blir enkelt nok 22 av artene, og som jeg husker å melde inn. 

Listen der er sålangt:

Lange 112cm (8,12kg)

Og kjører jeg pågående årsrapport kan jeg jo like godt telle fisk og arter og. 

Lange 2

Sypike 4 

Pigghå 1

Total 7

Arter 3

Årets første tur gikk av stabelen langt utpå nyåret, og ikke langt avgårde. 

Det vanlige er å starte med hvitting, sypike eller hågjel, så jeg syntes egentlig denne fatbiken var en god start. 

 

received_299001412188876.jpeg.2d60aea2b3e76e5812222065f90f91d5.jpeg

Årets første fangst derimot var litt mer spesiell. 

 

received_928530991104388.thumb.jpeg.073236a82495ee914153280b0e43659a.jpeg

2.16 kg. I matchende farger med ølboks, og stinn av rogn. Madammen krepserte ikke av besøket og krabber humrende videre. 

Og da kan jeg regne året som startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Når nettene blir lange ….»

Kult med rapport. Jeg noterer meg at du ikle tar utg.pkt. I «The hitchhiker’s guide to the Galaxy»? Der er som kjent svaret 42. 

42 er vel for øvrig totalt antall arter jeg har registrert på Artsfiske.com etter at du knuste meg uten reell konkurranse på førstemann til 50 fjor. Jeg skal ikke ta opp kampen om 22 i år …. Målet mitt der er 3. 

Godt nytt år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ølgylt skrev:

Nei, den sparer jeg til 2042.

I den sammenheng sparer jeg de polare artene til jeg uansett skal opp til solformørkelsen på Svalbard i 2063.

Nå kjenner ikke jeg alderen din, men ut ifra bildene ser den ut til å være "noe" over 25 år. Så i 2063 bør du ha "mormyska-skjelven" som det heter i isfiske-kretser, godt inne, og det kan jo passe på obskure mikroarter .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Nå kjenner ikke jeg alderen din, men ut ifra bildene ser den ut til å være "noe" over 25 år. Så i 2063 bør du ha "mormyska-skjelven" som det heter i isfiske-kretser, godt inne, og det kan jo passe på obskure mikroarter .... 

Nå lever jeg jo sunt, så jeg regner med å ha noen år til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lycka till med fisket 2022- det var en stadig Lange. Och hummer! Synd bara att hummern inte kom från mer vitala vatten. Antar det är bonten. Vet flera som fått där. Hummercentralen?

Min statistik är miserabel, lyr efter lyr, Lange bara upp till 3-4kg. Fiskat runt knarvik en del på sista. Hade en heldag på hellesøy med helt obrukbara strömförhållanden också.. mer havsörn än fisk.  spörsmål; vad gjorde du med den langen? Blir det någon mer tur i lag snart månntro? Gott nytt år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2022 at 5:25 PM, Ølgylt said:

Nå lever jeg jo sunt, så jeg regner med å ha noen år til 

Omega3 og rikelig med B-vitamin?

Ang polare mikroarter, jeg var med en tur på reketråling på isfjorden på svalbard en gang. Det var mere merkelige småfisk enn reker i sekken, så artslista di får nok en boost der. (hvis ikke demens og andre bagateller gjør at du ikke husker fra fisk til fisk da)

On 1/10/2022 at 7:29 PM, staalel5 said:

morsomt at de er så sta på vei opp at de holder fileten fast fra flere meters dybde og opp på land.

Hei

Den gjorde nok ikke det. Dette er en hunnkreps siden den hadde rogn under halen. I tillegg så ser du på blåfargen at den har skifta skall i høst, og er derfor ganske myk i skallet enda. Hummer kryper oppå agnet når den spiser, og bruker de små pinsettlignende klørne på frambeina. da kan kroken fort få feste i undersiden av den, og den blir med opp. De store klørne er for det meste til forsvar. Ikke så ofte det skjer, men det er absolutt mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cannonbang skrev:

Omega3 og rikelig med B-vitamin?

Ang polare mikroarter, jeg var med en tur på reketråling på isfjorden på svalbard en gang. Det var mere merkelige småfisk enn reker i sekken, så artslista di får nok en boost der. (hvis ikke demens og andre bagateller gjør at du ikke husker fra fisk til fisk da)

Hei

Den gjorde nok ikke det. Dette er en hunnkreps siden den hadde rogn under halen. I tillegg så ser du på blåfargen at den har skifta skall i høst, og er derfor ganske myk i skallet enda. Hummer kryper oppå agnet når den spiser, og bruker de små pinsettlignende klørne på frambeina. da kan kroken fort få feste i undersiden av den, og den blir med opp. De store klørne er for det meste til forsvar. Ikke så ofte det skjer, men det er absolutt mulig

Stemmer det. Både omega og måten kroken satt. 

Så vidt jeg kan skjønne bør denne være i tjueårene så selv om den hadde levd i vitalere vann ville jeg ikke hatt hjerte til å kverke den

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Henrik Bauduin skrev:

Lycka till med fisket 2022- det var en stadig Lange. Och hummer! Synd bara att hummern inte kom från mer vitala vatten. Antar det är bonten. Vet flera som fått där. Hummercentralen?

Min statistik är miserabel, lyr efter lyr, Lange bara upp till 3-4kg. Fiskat runt knarvik en del på sista. Hade en heldag på hellesøy med helt obrukbara strömförhållanden också.. mer havsörn än fisk.  spörsmål; vad gjorde du med den langen? Blir det någon mer tur i lag snart månntro? Gott nytt år. 

Godt nytt år. Langa svømmer videre den. 

Har absolutt lyst på en tur snart. Send en PM om datoer du kan, så får vi til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets andre tur var et mislykket forsøk på å finne noen arter. 

Med 22 fisk fordelt på 5 arter høres det ikke så ille ut, men ettersom jeg bare fant agntyver kan jeg nok firbigå dette i relativ stillhet. 

Litt telling:

Lange 2

Sypike 21

Pigghå 1

Bergnebb 2

Hvitting 1

Sei 1

Hågjel 1

Arter 7

Fisk 29

IMG_20220113_183350.thumb.jpg.14dd5d5bd8b0f8a65f7077690c15efec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var en riktig så vakker vinterdag, med lune varme grader ute og litt snøfjon i lufta, og da måtte jeg ut en tur.

Av årsaker jeg kanskje kommer tilbake til senere ble det sen start, og begrensninger på hvilket fiske som kunne utføres, så det ble en time eller så etter gylter.

Og de var sånn passe med på leken, selvom den største bare ble med opp halvveis.

 

IMG_20220115_144729.thumb.jpg.88b64a8e501426151227fdbef849793a.jpg

IMG_20220115_142921.thumb.jpg.b903669499057c61ca63707988cab700.jpg

så da ble det litt mer listefyll

Lange 2

Sypike 22

Pigghå 1

Bergnebb 2

Hvitting 1

Sei 1

Hågjel 2

Blåstål 1

Berggylt 3

Arter 9

Fisk 34

 

og på catch 22 lista:

Lange 112cm (8,12kg)

Blåstål 31cm

Berggylt 38cm

 

Og for de som eventuelt lurer, joa, jeg kommer til å skrive litt mer utfyllende rapporter etterhvert, men med at 2021 ble så labert på mange vis tar det litt tid å venne seg til det igjen.

 

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.