Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd med dybdekart til isfiske/båt


Longbeach
 Share

Recommended Posts

Det typiske svaret der er Lowrance Hook Reveal med 83/200-HDI ekkoloddgiver. Hvis du vil ha skannende ekkolodd som ser til siden men er villig til å droppe kartplotter annet enn for kart du lager selv, er også Garmin Striker (med GT52HW) verdt en kikk. Begge disse kan du så kjøpe isfiskegiver til, eller kjøpe de i ferdige isfiske-kit og kjøpe giver for båten til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.1.2022 at 11.15, erik skrev:

Det typiske svaret der er Lowrance Hook Reveal med 83/200-HDI ekkoloddgiver. Hvis du vil ha skannende ekkolodd som ser til siden men er villig til å droppe kartplotter annet enn for kart du lager selv, er også Garmin Striker (med GT52HW) verdt en kikk. Begge disse kan du så kjøpe isfiskegiver til, eller kjøpe de i ferdige isfiske-kit og kjøpe giver for båten til.

Takk for svar!

Er kanskje bedre med et ordentlig kart å lete etter kanter og grunner, enn Sidescan... Hvilke merke/modeller har begge deler og mulighet for å styre el. motor? Blir sikkert en helt annen prisklasse også... 

Leser at du ikke anbefaler Lowrance tripleshot giveren. Vil 83/200 - HDI gi et bredt nok bilde ved leting etter fisk og bunnstrukturer i f.eks. ferskvannssjø hvor dybde for det meste ligger mellom 2-6m, med største dyp 30? 

Ser også at flere kommenterer dårlige plugger på strøm og giver kabel på rimelige modeller. Det er kanskje dumt å velge modell med dette, hvis en skal drive å koble til og fra hver gang en bruker loddet? 

Er Simrad Cruice et bra lodd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hook Reveal er bedre enn Simrad Cruise. Fra Navico må du opp på Lowrance Elite FS eller Simrad GO for å få skikkelige skrukonnektorer. 

83/200 HDI er ideell for bruket du beskriver i ferskvann. 200kHz eller High CHIRP gir detaljer, 83kHz eller Medium CHIRP gir stort dekningsområde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Longbeach skrev:

Takk for svar!

1. Er kanskje bedre med et ordentlig kart å lete etter kanter og grunner, enn Sidescan... Hvilke merke/modeller har begge deler og mulighet for å styre el. motor? Blir sikkert en helt annen prisklasse også... 

2. Leser at du ikke anbefaler Lowrance tripleshot giveren. Vil 83/200 - HDI gi et bredt nok bilde ved leting etter fisk og bunnstrukturer i f.eks. ferskvannssjø hvor dybde for det meste ligger mellom 2-6m, med største dyp 30? 

3. Ser også at flere kommenterer dårlige plugger på strøm og giver kabel på rimelige modeller. Det er kanskje dumt å velge modell med dette, hvis en skal drive å koble til og fra hver gang en bruker loddet? 

4. Er Simrad Cruice et bra lodd? 

1. Det kommer an på hvor godt kartet er. :) Men særlig kart basert på brukerdata begynner å bli veldig bra mange steder, alle de store merkene har sine egne varianter av det. Personlig bruker jeg primært SideScan til å se etter fisk, både pelagisk og i nærheten av struktur, men det kan absolutt brukes til å finne kanter og grunner etc også. Alle merkene har modeller som gjør begge deler (bra), feks Lowrance Elite FS, Humminbird Helix og Garmin EchoMap. Alle disse tre kan også styre elmotor (ikke de billigste Helix) bare vær obs på at merke på kartplotter og elmotor må «matche». Feks kan Lowrance styre sin egen elmotor Ghost pluss Motorguide, Garmin kan styre deres egen Force og Humminbird styrer Minn Kota. Kombimodeller med denne typen funksjonalitet begynner rundt 10 båtlapper.

2. Ja. 83/200-HDI er perfekt for den bruken.

3. Modeller med push-koblinger vil jeg bare anbefale der enheten står mer eller mindre permanent på samme sted. Skal du koble til og fra for hver tur er skrukoblinger definitivt en mer holdbar løsning.

4. Nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.1.2022 at 18.43, erik skrev:

1. Det kommer an på hvor godt kartet er. :) Men særlig kart basert på brukerdata begynner å bli veldig bra mange steder, alle de store merkene har sine egne varianter av det. Personlig bruker jeg primært SideScan til å se etter fisk, både pelagisk og i nærheten av struktur, men det kan absolutt brukes til å finne kanter og grunner etc også. Alle merkene har modeller som gjør begge deler (bra), feks Lowrance Elite FS, Humminbird Helix og Garmin EchoMap. Alle disse tre kan også styre elmotor (ikke de billigste Helix) bare vær obs på at merke på kartplotter og elmotor må «matche». Feks kan Lowrance styre sin egen elmotor Ghost pluss Motorguide, Garmin kan styre deres egen Force og Humminbird styrer Minn Kota. Kombimodeller med denne typen funksjonalitet begynner rundt 10 båtlapper.

2. Ja. 83/200-HDI er perfekt for den bruken.

3. Modeller med push-koblinger vil jeg bare anbefale der enheten står mer eller mindre permanent på samme sted. Skal du koble til og fra for hver tur er skrukoblinger definitivt en mer holdbar løsning.

4. Nei.

 

Er det noe forskjell på kvaliteten på Lowrance Genesis Live og Garmin Quickdraw? Hva koster gode kart til disse merkene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2022 at 18.05, erik skrev:

Nei, det er i praksis ingen forskjell på G Live og QuickDraw. Det er forskjell på delingstjenestene dog, der er C-Map Genesis som Lowrance bruker klart bedre enn Garmins Connect.

Kartbrikker koster fra ca 1400,- og oppover uansett merke. 

Ser at Lowrance Elite 7 Ti2 er på tilbud til 6000,- uten svinger. Er det et bra kjøp? Hvilken svinger anbefales til denne? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite Ti2 er helt klart et godt steg opp fra modeller som Hook Reveal og Striker, du går fra en innstegsmodell til en mellomklassemodell. Elite Ti2 er nå erstattet med Elite FS, men 6000 uten giver er i mine øyne 1000 for mye siden den typiske giveren (Active Imaging 3 in 1) koster ca 3500 løst og disse ble solgt som sett til rundt 10. Dvs du betaler tilnærmet full pris for en utgått modell innen du har kjøpt ekkoloddgiveren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.1.2022 at 21.18, erik skrev:

Elite Ti2 er helt klart et godt steg opp fra modeller som Hook Reveal og Striker, du går fra en innstegsmodell til en mellomklassemodell. Elite Ti2 er nå erstattet med Elite FS, men 6000 uten giver er i mine øyne 1000 for mye siden den typiske giveren (Active Imaging 3 in 1) koster ca 3500 løst og disse ble solgt som sett til rundt 10. Dvs du betaler tilnærmet full pris for en utgått modell innen du har kjøpt ekkoloddgiveren også.

Hei. 

Fant Lowrance Elite 7 Ti2 med 3 i 1 svinger til SEK 5.715,- eks.mva. 

Det er vel en bra pris? Men hvor lurt er det å handle fra Sverige? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5715+ ca 250 i porto+ gebyr fortolling ca 300 + mva av vare og porto= (5715+250)*1,25+300=7760 sånn røft regnet. Da begynner det å se bedre ut. :)

Svenskene har 3 års reklamasjonsrett mot 5 i Norge, ellers er det same-same. Jeg hadde begynt med å vise det tilbudet og regnestykket til den norske forhandleren og spørre om de kan nærme seg fornuft.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Longbeach skrev:

Ja, det samme tenkte jeg. Må bare finne noen som fortsatt har den på lager. Aktiv Marin i Lillestrøm hadde den ikke. Men kunne få Elite 7 FS med 3 i 1 svinger til 11.000, - 

Er den verdt de ekstra tusenlappene? 

Mener å ha lest et sted at kjøpekart for ferskvann innenlands i Norge ikke er noe særlig bra. Så hvis en må lage kartene selv uansett med Genesis Live/QuickDraw, så kan jeg kanskje klare meg med Hook Reveal eller Striker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kjøpekart i dag inneholder også data fra en av variantene som man kan laste opp data til så kjøpebrikkene har bedret seg betydelig de siste 3-4 årene. Men mange mindre vann er enten ikke dekket eller har dårlig datakvalitetet (kartet er basert på lite data). Samtidig er noen vann lite egnet for slik innsamling av data fordi vannstanden varierer mye og for at kartet skal bli bra må da alle data korrigeres etter et gitt nullpunkt, noe som ikke skjer i praksis. (Unntaket er kanskje Vansjø hvor undertegnede og noen andre nerder ble enige om et nullpunkt, lastet opp og justerte data fra noen tusen timer med logging så kartet til sammen ble veldig bra.) Så svaret på spørsmålet kommer litt an på hvilket vann man ser på, men i hovedsak er jeg enig i at kjøpekart har klare svakheter i ferskvann fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.1.2022 at 13.09, erik skrev:

5715+ ca 250 i porto+ gebyr fortolling ca 300 + mva av vare og porto= (5715+250)*1,25+300=7760 sånn røft regnet. Da begynner det å se bedre ut. :)

Svenskene har 3 års reklamasjonsrett mot 5 i Norge, ellers er det same-same. Jeg hadde begynt med å vise det tilbudet og regnestykket til den norske forhandleren og spørre om de kan nærme seg fornuft.

I.flg. Finn.no selger Høcom nå TI2 med 3-1 svinger for 7990, se https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137803150

Jeg fant det dog ikke igjen på hjemmesiden deres, så de kan være utsolgt. Men det går jo an å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

CT Marine på Blommenholm har gått i skifteretten, dukker nok kanskje opp noe brukbart via konkursboet der også etter hvert.

Der kjøpte jeg mitt første ekkolodd for noen år tilbake. Trodde da jeg skulle ha den i mange år, men den er solgt forlengst og det har blitt fire skjermer etter det … ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.