Gå til innhold
Fiskersiden

Borgundfjordfisket


Den gule andungen
 Share

Recommended Posts

Borgundfjordfisket har jeg hørt en del om og planlegger å forsøke fiske etter gytetorsk utenfor Ålesund i år. Men jeg trenger litt råd og hjelp, og håper at noen på forumet vil dele kunnskaper og erfaring.

Jeg har forstått at dette fisket foregår fra februar til ut i april, og jeg er klar over at tidspunktene for innsig av torsk kan variere fra år til år, men hva er beste tid å satse på? Bør jeg være der fra 1. mars, da det blir forbudt med garn, eller lønner det seg å komme litt senere?

Jeg kommer til å ha med meg båten min på tralle. Hvor er det greit å sjøsette, og er det steder hvor en kan leie båtplass for en uke eller to?

Svenskepilk med rød gummimakk som opphenger, er det tradisjonelle å fiske torsk med, men er det andre favoritter i Ålesund? Fiske fra grålysningen til utpå formiddagen og fra sen ettermiddag til mørket kommer, er det som gir best resultater eller er det andre synspunkter på det? Er det ellers spesielle forhold ved fiske i Borgundfjorden og Aspevågen en bør vite om? Er det noen som har forslag til andre fiskeplasser utenfor Ålesund, og det trenger ikke bare være etter torsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 13.1.2022 at 18.02, Den gule andungen skrev:

Borgundfjordfisket har jeg hørt en del om og planlegger å forsøke fiske etter gytetorsk utenfor Ålesund i år. Men jeg trenger litt råd og hjelp, og håper at noen på forumet vil dele kunnskaper og erfaring.

Jeg har forstått at dette fisket foregår fra februar til ut i april, og jeg er klar over at tidspunktene for innsig av torsk kan variere fra år til år, men hva er beste tid å satse på? Bør jeg være der fra 1. mars, da det blir forbudt med garn, eller lønner det seg å komme litt senere?

Jeg kommer til å ha med meg båten min på tralle. Hvor er det greit å sjøsette, og er det steder hvor en kan leie båtplass for en uke eller to?

Svenskepilk med rød gummimakk som opphenger, er det tradisjonelle å fiske torsk med, men er det andre favoritter i Ålesund? Fiske fra grålysningen til utpå formiddagen og fra sen ettermiddag til mørket kommer, er det som gir best resultater eller er det andre synspunkter på det? Er det ellers spesielle forhold ved fiske i Borgundfjorden og Aspevågen en bør vite om? Er det noen som har forslag til andre fiskeplasser utenfor Ålesund, og det trenger ikke bare være etter torsk?

Det var ikke mye råd og hjelp å få her. Det virker som at de som har kunnskaper og erfaring, er redde for at fremmede skal komme og stjele fisken deres. Men opplysninger har jeg funnet på annet vis, og deler med andre som måtte tenke på å fiske i Borgundfjorden.

Borgundfjordfisket foregår i hele mars og ut i april. Innsiget av torsk kommer i puljer og hva som vil være beste tid, kan variere fra år til år. Jeg satser på å være i Ålesund fra begynnelsen av mars. Det skal være kjekt å fiske uten å risikere å hekte i garn.

Utsetting av båt er mulig i havnene til Ålesund motorbåtforening, https://www.aamf.no/ , der er det også mulig å få leie båtplass for kortere tid. Rampe er det også i havnen til Ålesund Seilforening, https://aasf.no/ . Det er sikkert mange andre steder hvor det også går an å sjøsette og ta opp båt. Ålesundregionens havnevesen har gjestehavn,se: https://alesund.havn.no/havna/gjestehavn/ .

Overnatting er det ikke vanskelig å finne på airbnb.no. Volsdalen camping er åpen hele året og det er bobilparkering flere steder.

Jeg har vært i kontakt med Jafi, https://jafi.no/ , jakt- og fiskebutikken i Ålesund og spurt om utstyret som brukes under torskefisket. Den pilken som de selger desidert mest av er Pilk O, rosa, https://jafi.no/produkt/pilker-havfiske/pilk-o/?farge=herring&storrelse=400g-173 . Vestlandspilken, https://jafi.no/produkt/pilker-havfiske/merks-vestlandspilken/?farge=blue-silver-1&vekt=200g-499 , og Søvik Røst, https://jafi.no/kategori/?kw=s%C3%B8vik+r%C3%B8st , selger de også mye av i tillegg til Svenskepilken i forskjellige varianter, også Svenskepilken Holograpic, https://jafi.no/produkt/pilker-havfiske/svenskepilk-40b-holographic-350g-s-g/?farge=bsy .
 
Ellers har jeg forstått at det er viktig å ikke slippe pilken til bunnen, da skremmes fisken. I stedet bør det fiskes over stimen, der er den bitevillige fisken. Lineteller er derfor kjøp inn.
 
Det er her tillatt å komme med supplerende opplysninger. Vi sees på Borgundfjorden!
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2022 at 12.57, Den gule andungen skrev:

Det var ikke mye råd og hjelp å få her. Det virker som at de som har kunnskaper og erfaring, er redde for at fremmede skal komme og stjele fisken deres. Men opplysninger har jeg funnet på annet vis, og deler med andre som måtte tenke på å fiske i Borgundfjorden.

Borgundfjordfisket foregår i hele mars og ut i april. Innsiget av torsk kommer i puljer og hva som vil være beste tid, kan variere fra år til år. Jeg satser på å være i Ålesund fra begynnelsen av mars. Det skal være kjekt å fiske uten å risikere å hekte i garn.

Utsetting av båt er mulig i havnene til Ålesund motorbåtforening, https://www.aamf.no/ , der er det også mulig å få leie båtplass for kortere tid. Rampe er det også i havnen til Ålesund Seilforening, https://aasf.no/ . Det er sikkert mange andre steder hvor det også går an å sjøsette og ta opp båt. Ålesundregionens havnevesen har gjestehavn,se: https://alesund.havn.no/havna/gjestehavn/ .

Overnatting er det ikke vanskelig å finne på airbnb.no. Volsdalen camping er åpen hele året og det er bobilparkering flere steder.

Jeg har vært i kontakt med Jafi, https://jafi.no/ , jakt- og fiskebutikken i Ålesund og spurt om utstyret som brukes under torskefisket. Den pilken som de selger desidert mest av er Pilk O, rosa, https://jafi.no/produkt/pilker-havfiske/pilk-o/?farge=herring&storrelse=400g-173 . Vestlandspilken, https://jafi.no/produkt/pilker-havfiske/merks-vestlandspilken/?farge=blue-silver-1&vekt=200g-499 , og Søvik Røst, https://jafi.no/kategori/?kw=s%C3%B8vik+r%C3%B8st , selger de også mye av i tillegg til Svenskepilken i forskjellige varianter, også Svenskepilken Holograpic, https://jafi.no/produkt/pilker-havfiske/svenskepilk-40b-holographic-350g-s-g/?farge=bsy .
 
Ellers har jeg forstått at det er viktig å ikke slippe pilken til bunnen, da skremmes fisken. I stedet bør det fiskes over stimen, der er den bitevillige fisken. Lineteller er derfor kjøp inn.
 
Det er her tillatt å komme med supplerende opplysninger. Vi sees på Borgundfjorden!
 
 
 
 

Seeberg har en fin video på borgundfjordfiske

, hadde skrivd et relativt langt svar som ikke gikk igjennom og orket ikke å skrive allt på nytt :D

har heller aldri fisket I borgundfjorden men i

Storfjorden  da med samme prinsipp

Tellerverk er omtrent et must

Fisker tidlig om morgenen eller kvelden 

Prøver som oftest å sette ut båten i mars

Bruker mye søvik røst/silda i blå og

Søvik Torsken  I rød/blå/grønn/Oliven og rosa. Med enten gummimakk eller en shad som opphenger i fargene nevnt over. 

Bruker rolige bevegelser for å ikke skremme fisken og for å slippe feilkroking noe svenskepilk og Søvik Torsken er ekspert på :thumbsup: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er litt i samme båt som deg - kan ikke så mye om dette! Men, jeg prøvde meg litt i fjor.

Jeg hadde ikke telleverk på stanga, og forstod etter hvert at dette må man ha. Ekkoloddet skrantet også, så til i år har jeg skaffet nytt ekkolodd og telleverk til stanga.

Jeg hadde alt for mange kroker over pilken. Det må være enkelt å ta hele greien inn i båten når man skal flytte seg, for det kan være mange båter og mye sene i sjøen. I år blir det én pilk med en gummimakk over. Her tar jeg gjerne imot tips til størrelse på gummimakk! Jeg fikk min eneste fisk på en 6/0 i fjor. Den var vel 4-5 kg. Kanskje finnes det noen tips til avstand mellom pilk og makk også?

Jeg kjøpte noen av pilkene det har blitt linket til her, men slet litt med at de hang seg opp på tur ned. Noen tips for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om Borgund, men akkurat det at pilken henger seg opp kan jeg komme med tips om. 

Jo stummere snøret er jo mere vil det henge seg opp. Bruk myk fortom og gjerne en del meter slik at det fjærer litt. 

Og for øvrig bør det være minst en meter mellom pilk og opphenger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snekkefiskeren skrev:

Jeg er litt i samme båt som deg - kan ikke så mye om dette! Men, jeg prøvde meg litt i fjor.

Jeg hadde ikke telleverk på stanga, og forstod etter hvert at dette må man ha. Ekkoloddet skrantet også, så til i år har jeg skaffet nytt ekkolodd og telleverk til stanga.

Jeg hadde alt for mange kroker over pilken. Det må være enkelt å ta hele greien inn i båten når man skal flytte seg, for det kan være mange båter og mye sene i sjøen. I år blir det én pilk med en gummimakk over. Her tar jeg gjerne imot tips til størrelse på gummimakk! Jeg fikk min eneste fisk på en 6/0 i fjor. Den var vel 4-5 kg. Kanskje finnes det noen tips til avstand mellom pilk og makk også?

Jeg kjøpte noen av pilkene det har blitt linket til her, men slet litt med at de hang seg opp på tur ned. Noen tips for å unngå det?

Takk til dere som har svart!

Du har selv noen spørsmål, og jeg vil forsøke å svare så godt jeg kan. Det som er vanlig, er å bruke en makk/opphenger over pilken. Dersom du har flere kroker, og er så heldig, eller uheldig, at du får store fisker på alle krokene samtidig, så klarer du ikke å hale opp snøret eller riskirerer at senen ryker. Størrelsen på makken er ikke så avgjørende, men den bør ikke være så liten at sei lett tar makken, selv bruker jeg 8/0. Avstanden mellom pilk og makk bør være så stor at du får ombord den første fisken, mens den som har tatt pilken, fortsatt ligger i vannet. Dersom avstanden er kortere, vil det være unødvendig tungt å få ombord den første fisken og du risikerer å miste fisken som henger etter pilken. Avstanden mellom pilk og makk avhenger derfor av avstanden mellom vannflaten og båtripa. Men avstanden bør heller ikke være større enn nødvendig, både pilk og makk bør være i det området hvor fisken er. En gummimakk kan også virke som en trigger for at fisk skal ta pilken, av den grunn bør heller ikke avstanden være for stor. Råd om å unngå at pilken henger seg opp, trenger jeg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

borgundfjordfisket vet jeg ikke så mye om, men generelt så er torsken ganske hissig på gul gummimakk også, den aller beste er kanskje rød med gul tipp. Den brukes mye av juksafiskere. Gjerne store, 8/0-10/0 er bra til torsk.

Pilken henger seg opp som regel pga for agressiv pilking. Hvis dere drar den rolig opp og så slipper den ned, så forsvinner problemet. Fisken tar uansett pilken i nedslippet, sjelden i draget oppover. Jeg har alltid sverget til hørgårds stingsilda til torsk, da denne skjener sidelengs som en skadet fisk under nedslippet. det er dette som trigger fisken til å hugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig er vi ved Borgundfjorden, den forgjettede fjorden som ligger sør for Ålesund. Selve Borgundfjorden strekker seg 3,5 km østover fra Slinningsodden. Fjorden er en del av en fjordarm som starter i Breisundet med Hessafjorden, fortsetter med Borgundfjorden og ender med Åsefjorden som går inn til Spjelkavika. Borgundsfjorden har fra gammelt av vært kjent for sitt rike torskefiske. For sportsfiskere er Borgundfjorden i dag interressant fordi det er forbudt med garn. Fra 1. mars er det forbudt med andre fiskeredskaper enn håndsnøre og stang øst for Slinningsodden.

For tilreisende sportsfiskere er det alltid vanskelig å finne relevant informasjon. Men Kystverket har en side med pålitelig og nyttig informasjon. Kystinfo viser en samling kartlag med data og informasjon om marine og maritime interesser, se: https://a3.kystverket.no/kystinfo Bakgrunnskart kan velges og ved å trykke på "temalag", så "fiskeri og havbruk" og "gyteområder", kan en få fram nedenforstående kart. Hele fjordarmen er et gytefelt for torsk, men de skraverte områdene viser hvor selve gyteaktiviteten foregår. Informasjon finnes for hele kysten og ved å trykke på det enkelte område, kan en få fram nærmere informasjon.

bilde.thumb.png.66de43a08e59c9131a9d60a899f40e1b.png

Vi kom til Borgundfjorden i går og rakk å ta en tur bort til Bygrunna om kvelden. Det var ikke mye fisk å se på ekkoloddet, men det var fire båter utpå og vi så også at en fikk fisk. Garnfiskerne skal ha fått bra fangster. Nå er det fritidsfiskerne sin tur til å lete etter torskestimer. Med kartet fra Kartverket vet vi litt mer om hvor vi skal begynne å lete, men i dag blir det landligge. Med kuling og vindkast omkring 20 m/s frister det ikke å gå ut å lete etter torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetene er på kok. I dag blir det fisk til middag. Vinden har løyet og sola skinner. Det ble ikke mye fisk, men vi fikk et par små torsker utfor meierikaien. Det var 5-6 båter der og jeg tror at alle sikret seg middag i dag.

Vi var også i Spjelkavika idag, der fant vi ingen fisk. Nå har jeg fortalt hvor det ikke er fisk, så nå håper jeg at det er andre som vil fortelle hvor torsken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag var det ikke mange båter på Bygrunna, omkring ti båter om kvelden og noen flere om formiddagen. Vi så ingen som fikk fisk om kvelden, om formiddagen var det noen få som ble tatt. Det er lite fisk å se på ekkoloddet, og den en ser vil ikke bite. Vi satser på bedre fiskelykke i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikkke mange båter utpå fra morgenen av, men flere kom til etter hvert. Vi så lite fisk på Bygrunna, men traff på en sildestim inne i Aspevågen. Torsk og sei jaktet under stimen, og fisken så ikke forskjell på sild og pilkene våre. Middagen ble sikret, og vi håper på mer fisk i kveld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Den gule andungen skrev:

Det var ikkke mange båter utpå fra morgenen av, men flere kom til etter hvert. Vi så lite fisk på Bygrunna, men traff på en sildestim inne i Aspevågen. Torsk og sei jaktet under stimen, og fisken så ikke forskjell på sild og pilkene våre. Middagen ble sikret, og vi håper på mer fisk i kveld.

 

Flotte greier! Du får slenge ut noen bilder om du har noen. Det er lenge siden oslo-folk har sett torsk …. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur ute med familien i går. Tenkte å få ut snøret utenfor meierikaia, men noen i båten syntes været var for dårlig :lol:
 

Da jeg kom dit i 6-7-tida, det det nesten ingen der. Jeg kjørte litt rolig rundt og sjekket loddet uten å finne noe, men jeg vet ikke om det nye loddet mitt virker som det skal heller enda. Jeg har mye støy i bildet, men mener jeg kunne se noen buer i bildet på bunnen noen ganger andre steder på turen.

 

Noen som vet om flo og fjære er en faktor i dette fisket? Det eneste jeg har hørt om er at tidlig morgen og kveldsskumringen ofte er bedre enn midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag fikk vi besøk av folk fra Havforskningsinstituttet. De driver med kartlegging av omfanget av fritidsfisket ved hjelp av intervju med fritidsfiskere. Vi fikk følgende informasjon:

1085083069_BorgundfjordenIV.thumb.jpg.225c08c9e75e01686c86e7942814f387.jpg

786862783_BorgundfjordenV.thumb.jpg.539ecf0accd03b652369b2eeb7055a6d.jpg

Det er med blandede følelser jeg sa ja til å delta. Selvsagt ønsker jeg at fiskebestandene blir forvaltet på en god måte, men slike undersøkelser fører som regel til mer reguleringer, mer oppsyn, mer byråkrati og mer konflikter mellom yrkesfiskere og fritidsfiskere. Fritidsfisket i Oslofjorden har også blitt kartlagt, https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-agder/dokument-agder/miljo-og-klima/fiskeforvaltning/2017-sjoorretseminar-fevik-23.-og-24.-mars-2017/dag-2/1-kirkemoen-fritidsfiske_oslofjord_nmbu_mars2017.pdf , resultatet ble forbud mot fritidsfiske etter torsk i Oslofjorden.

Nå er ikke vi en trussel mot torskebestanden i Borgundfjorden. Dagen da vi ble intervjuet, fikk vi kun en lange. Det er også usikkert når vi får fisket igjen. Vi fikk motorhavari lørdag ettermiddag. Båten ligger nå ved verksted i Ålesund og vi håper at den blir reparert mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag røyk girwiren og vi måtte taues til verksted. I dag ble både gass- og girwiren byttet på Ålesund motorverksted. Heldigvis hadde de rette lengder liggende, så nå er vi tilbake på Borgundfjorden.

Det har vært en kjekk kveld, vi fant en stim med torsk. Tidligere har vi bare sett enkle fiskebuer på ekkoloddet.

727203903_BorgundfjordenVI.thumb.jpg.bbe147202e2d0d87518a55990168f924.jpg

Det var ikke mange båter på Bygrunnea i kveld. Jeg vet ikke om de ble skremt vekk av Kystvakta som lå utenfor Bygrunna og passet på.

1059453160_BorgundfjordenVII.jpg.e06fdb37df2362855907a5d6dbd1ede6.jpg

Vi derimot fryktet ikke å bli bordet av Kystvakta, torskene vi fikk, var godt over minstemålet på 44 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet mer torsk inn på Bygrunna, og det var flere båter som var ute i dag for å prøve fiskelykken. Vi hadde hell og fikk noen fisker, selv om torsken ikke var særlig bitevillig.

1671022134_BorgundfjordenX.thumb.jpg.fed2ec41564e521996f4d470cff67dff.jpg

Vi fikk også en ølgylte. Kroken på svenskepilken traff tuten på en ølflaske og flasken ble med opp fra 50 meters dyp. Det er ikke mange som har ølgylte på artslisten sin.

1264008401_BorgrundfjordenIIX.thumb.jpg.c36f5386d69186ae851954e035827243.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.