Gå til innhold
Fiskersiden

Borgundfjordfisket


Den gule andungen
 Share

Recommended Posts

Tirsdag ettermiddag ble Borgundfjorden og Aspevågen pepret med krepseteiner og blåser. Det var en protest fra yrkesfiskere som blir utestengte fra fjorden, se: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/202203/DKMR99030822/avspiller

Vi forstod til å begynne med ikke hvorfor det var kommet en mengde blåser i fjorden. Vi hadde hørt at Fiskeridirektoratet hadde gitt tillatelse til å sette ut krepseteiner i fjorden i år, og vi har også sett lenker med teiner i Åsefjorden. Men på Bygrunna og i Aspevågen er det ikke mye kreps å få fordi det er for grunt der. Svaret fikk vi da vi hørte kveldsnyhetene. Dette var altså en aksjon fra yrkesfiskere for å hindre fritids- og turistfisket i Borgundfjorden.

Garnfiske og fiske med håndsnøre/stang er vanskelig å kombinere, og har vært årsak til konflikter mange steder helt siden garn ble tatt i bruk som fiskeredskap. Jeg har vært imponert over hvordan saken har vært løst i Borgundfjorden. Her får garnfiskerne holde på fram til 1. mars, men er så utestengte i to måneder. Men selv om de blir utestengte fra gyteområdene, så er garnfiske fortsatt tillatt i Hessafjorden og områdene videre utover. Det er altså tillatt med garnfiske etter torsk som er på vei inn til gyteområdene. Jeg er klar over at ordningen har kommet i stand for å begrense fisket etter gytetorsk, og ikke for å løse en konflikt mellom yrkesfiskere og fritidsfiskere. Likevel er jeg imponert, særlig når jeg vet hvordan problemet med overbeskatning av torsk er løst i Oslofjorden.

Yrkesfiskere hevder at fritids- og turistfisket beskatter torsken mer enn hva yrkesfiskerne ville ha gjort. Den pågående kartleggingen av fritids- og turistfisket som Havforskningsinstitutet driver, vil vel gi svar på det spørsmålet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Den gule andungen skrev:

Tirsdag ettermiddag ble Borgundfjorden og Aspevågen pepret med krepseteiner og blåser. Det var en protest fra yrkesfiskere som blir utestengte fra fjorden, se: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-moere-og-romsdal/202203/DKMR99030822/avspiller

Vi forstod til å begynne med ikke hvorfor det var kommet en mengde blåser i fjorden. Vi hadde hørt at Fiskeridirektoratet hadde gitt tillatelse til å sette ut krepseteiner i fjorden i år, og vi har også sett lenker med teiner i Åsefjorden. Men på Bygrunna og i Aspevågen er det ikke mye kreps å få fordi det er for grunt der. Svaret fikk vi da vi hørte kveldsnyhetene. Dette var altså en aksjon fra yrkesfiskere for å hindre fritids- og turistfisket i Borgundfjorden.

Garnfiske og fiske med håndsnøre/stang er vanskelig å kombinere, og har vært årsak til konflikter mange steder helt siden garn ble tatt i bruk som fiskeredskap. Jeg har vært imponert over hvordan saken har vært løst i Borgundfjorden. Her får garnfiskerne holde på fram til 1. mars, men er så utestengte i to måneder. Men selv om de blir utestengte fra gyteområdene, så er garnfiske fortsatt tillatt i Hessafjorden og områdene videre utover. Det er altså tillatt med garnfiske etter torsk som er på vei inn til gyteområdene. Jeg er klar over at ordningen har kommet i stand for å begrense fisket etter gytetorsk, og ikke for å løse en konflikt mellom yrkesfiskere og fritidsfiskere. Likevel er jeg imponert, særlig når jeg vet hvordan problemet med overbeskatning av torsk er løst i Oslofjorden.

Yrkesfiskere hevder at fritids- og turistfisket beskatter torsken mer enn hva yrkesfiskerne ville ha gjort. Den pågående kartleggingen av fritids- og turistfisket som Havforskningsinstitutet driver, vil vel gi svar på det spørsmålet.

 

Eg veit ikkje om eg skal le eller grine. 

Argumentasjonen fra fiskerne i det innslaget er jo smått absurd, men viss fiskerne fikk bestemme, så hadde vel ikkje levedyktig bestand vore hovedfokus, men heller får alt inn på konto i år, så får vi finne en annan stad å fiske neste år. 

Her skal fisken gyte, så derfor må vi teppelegge med garn, for det er den mest effektive måten å få med seg mest mulig av fellesskapets ressurser. 

Det har ikkje slått desse fiskerne at dei 14 åra med stengt for garn etter 1. Mars, kan være en av hovedgrunnane til at man har en slik kraftig gytende torskestamme inne på havna i Ålesund? 

 oppgitt.

Jan Petter

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint på Borgundfjorden om morgenen, men i dag var det nesten ingen båter der. Årsaken var nok yrkesfiskerne sin aksjon med krepseteiner og dobber over hele Bygrunna. Det er umulig å fiske der uten å sette pilken fast i flytetauene som går mellom teinene.

2088449043_BorgundfjordenXI.thumb.jpg.eebbca9185e4a2c8ef73bfef68b12ec8.jpg

Om kvelden var det flere båter utpå, kanskje 10-15 stykker. Båtene samlet seg i Aspevågen, innenfor de innerste blåsene.

1197778636_BorgundfjordenXII.thumb.jpg.81bdbdba638af1f8da6f5744f5755346.jpg

Det var ergerlig å havne midt i en fiskerikonflikt. Vi har reist langt for å få oppleve fisket i Ålesund. Fisken så vi på ekkoloddet.

311605676_BorgundfjordenXIII.thumb.jpg.5e34a8aeba588c5271027ce447aed035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Snekkefiskeren skrev:

Er det slik at det er lagt teiner på bygrunna? Er det noen bevegelse i denne saken?

Det var teiner og dobber over hele Bygrunna slik at det var umulig å fiske der. Det så ut til at noen dobber var fjernet onsdag, men Sunnmørsposten skriver at det fortsatt var noen teiner igjen på torsdag, se: https://www.smp.no/nyheter/i/9KVPMM/aksjonerte-i-borgundfjorden-vil-sende-et-tydelig-signal-til-myndighetene

Vi har ikke vært utpå fjorden i dag og i morgen reiser vi hjem. Det blir derfor ikke flere rapporter fra Den gule andungen, men jeg hører gjerne fra andre hvordan fisket går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andunger !
Dumt dere reiser ned igjen om dere ikke må. Det er jo i dag det virkelige fine været kommer !
Mener det var dere jeg så utpå der i går kveld ?
Var det en GH med et fiskemerke ala Loomis på babord side og en elmotor foran ?
Så en slik en på innsiden av Hundsværholmen først og så kom den ut på grunna. (Som egentlig ikke er en grunne..)
Jeg har en Antares 680 og vanligvis fenderne hengende ute.. :D
Teinene som ligger der nå er egentlig ikke særlig i veien, men håper yrkesfiskerne tar til vett og fjerner de så fort som mulig.

Jeg var utpå som sagt i går og fikk 2 fisker på ca like mange timer. Fisken samlet seg i skumringen uten at den var veldig villig.
Når mørket kom så spredde fisken seg fort. Da ser en hvilke mengder som virkelig er der !
Det øker på kjapt med fisk nå. Tror helgen kan bli bra !
Jeg skal se om jeg kan kjøre litt oppdateringer her utover.

Miljøet blant fritidsfiskerne i Borgundfjorden er veldig bra. Og fiskere som kommer utenfra blir på ingen måte sett ned på/utelukket eller at en holder en masse hemmeligheter for seg selv. Tvert om er de fleste mer enn glade for å dele tips og triks. Men en og annen særing finnes jo alle steder.
Det som også kan være rart og skremmende er måten båtene sloss om plassene over de største stimene. Men hovedtrikset er å oppdage de først. De blir jo større og vanligere etter hvert disse også.
Og som jeg har skrevet før: morgenen kan være svært giftig. Være på plass i mørket og få med seg grålysningen.

Som dere skriver er dybdekontroll veldig viktig. Vi prøver å komme oss midt over stimene ved hjelp av loddet. Så slipper vi pilkene ned en meter eller to over toppen på den. Pilker med ganske små bevegelser og slipper sakte nedpå. Men sjeldent særlig ned i stimen for det kan skremme den til å spre seg.
Dybden kan kontrolleres med  hjelp av dybdemåler, men fargekodet multifilament er like bra.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Daggad skrev:

Hei Andunger !
Dumt dere reiser ned igjen om dere ikke må. Det er jo i dag det virkelige fine været kommer !
Mener det var dere jeg så utpå der i går kveld ?
Var det en GH med et fiskemerke ala Loomis på babord side og en elmotor foran ?
Så en slik en på innsiden av Hundsværholmen først og så kom den ut på grunna. (Som egentlig ikke er en grunne..)
Jeg har en Antares 680 og vanligvis fenderne hengende ute.. :D
Teinene som ligger der nå er egentlig ikke særlig i veien, men håper yrkesfiskerne tar til vett og fjerner de så fort som mulig.

Jeg var utpå som sagt i går og fikk 2 fisker på ca like mange timer. Fisken samlet seg i skumringen uten at den var veldig villig.
Når mørket kom så spredde fisken seg fort. Da ser en hvilke mengder som virkelig er der !
Det øker på kjapt med fisk nå. Tror helgen kan bli bra !
Jeg skal se om jeg kan kjøre litt oppdateringer her utover.

Miljøet blant fritidsfiskerne i Borgundfjorden er veldig bra. Og fiskere som kommer utenfra blir på ingen måte sett ned på/utelukket eller at en holder en masse hemmeligheter for seg selv. Tvert om er de fleste mer enn glade for å dele tips og triks. Men en og annen særing finnes jo alle steder.
Det som også kan være rart og skremmende er måten båtene sloss om plassene over de største stimene. Men hovedtrikset er å oppdage de først. De blir jo større og vanligere etter hvert disse også.
Og som jeg har skrevet før: morgenen kan være svært giftig. Være på plass i mørket og få med seg grålysningen.

Som dere skriver er dybdekontroll veldig viktig. Vi prøver å komme oss midt over stimene ved hjelp av loddet. Så slipper vi pilkene ned en meter eller to over toppen på den. Pilker med ganske små bevegelser og slipper sakte nedpå. Men sjeldent særlig ned i stimen for det kan skremme den til å spre seg.
Dybden kan kontrolleres med  hjelp av dybdemåler, men fargekodet multifilament er like bra.
 

Takk for hyggelig melding og gode råd. Jeg fikk også et godt inntrykk av fritidsfiskerne i Ålesund. Det er bare yrkesfiskerne som vil ha all fisken for seg selv.

Det var ikke oss du så på fjorden. Vi var ikke ute på sjøen torsdag, vi hadde behov for å slappe av da. Vi fikk med oss hjem litt forskjellig fra Ålesund: Torsk, lange, sei, hyse, ølgylte og covid.

Vi har hatt en fin tur til Ålesund, og det frister absolutt til gjentagelse. Neste år får du se etter en Hobby 555 Proff med en 50 hk Honda og baugmotor.

1015528257_BorgundfjordfisketXIV.thumb.jpg.64e9ef11cda49085e52dfbd0aefebe0f.jpg

Så får jeg bare ønske deg og andre fritidsfiskere skitt fiske videre. Jeg ser fram til å lese flere rapporter om fisket på Borgundfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der fredag kveld og skulle prøve meg for første gang i år. Kom dit i halv fem-tiden og dro tilbake halv åtte. Masse båter, men vi så ikke en eneste som dro opp fisk. Heller ingen måker å se rundt noe båter. 
 

Skulle sjekke hvor godt det nye budsjett-ekkoloddet fra Jula virket. Det vet jeg fortsatt ikke - jeg så hvertfall ikke noe fisk der :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var utpå en tur i dag. Stakk i ett-tiden på bunn fjøre og hadde ikke mye håp men det var et fantastisk vær. Blikk stille og vel rundt 15 grader vil jeg tro.Mange fiskere i t-skjorte !
Fant fort en lopp (stim) med fisk og det bet veldig fort. Med min haspel Light Jigger og 175g svenskepilk med liten krok måtte jeg være forsiktig da fisken var stor. Vel i båten veide den 16.8 kg.
Loppen stakk men dukket opp igjen etter en stund og da fikk jeg en ny stor fisk men denne løsnet etter ca 30m.
Fikk så en på rundt 7kg.
Så ble det litt dødt men fikk noen til. En på 12.6kg når solen gikk ned og et par andre på 5-7kg.
Alt i alt en ok dag utpå  Dette blir jo bare bedre og bedre nå. Fisken samler seg nå kun i korte perioder.
Når mørket kommer ser virkelig hvor mye fisk som er der når de siger opp og sprer seg over alt.

Til dere som skal prøve dette fisket så vil jeg bare si at de er der og det handler om å finne konsentrasjonene på et veldig lite område. Selv pilker jeg veldig forsiktig. Små vipper i pilken er det som skal til for å lokke de til å bite. Bare se på pilken et par meter ned, det er ikke mye bevegelse som skal til for å lage liv. Torsken er stor og treg så en må gjøre det enkelt for de å ta godbiten !

Skitt fiske ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Sesam !
Var ute en tur på ettermiddagen i dag. Fikk 6 stk jeg også. Dette var utafor Fiskeriteknisk og kanten fra 50-80 mot sør. Mange som fikk og mye stor fisk !
Så flere som måtte være nær 20kg. Mine var fra 5-10 sånn ca.
Det artigste innslaget var disse guttene om hadde vært utpå siden tidlig morgen og ikke fått noe. Men så begynte de å spørre om råd og diltet etter oss med ekkolodd. Og da dro de to flotte fisker i båten, herlig !!
Dagens soleklare høydepunkt !


 

Gutter på fisketur.jpg

Gutter på fiketur 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.3.2022 at 21.43, Daggad skrev:

Grattis Sesam !
Var ute en tur på ettermiddagen i dag. Fikk 6 stk jeg også. Dette var utafor Fiskeriteknisk og kanten fra 50-80 mot sør. Mange som fikk og mye stor fisk !
Så flere som måtte være nær 20kg. Mine var fra 5-10 sånn ca.
Det artigste innslaget var disse guttene om hadde vært utpå siden tidlig morgen og ikke fått noe. Men så begynte de å spørre om råd og diltet etter oss med ekkolodd. Og da dro de to flotte fisker i båten, herlig !!
Dagens soleklare høydepunkt !


 

Gutter på fisketur.jpg

Gutter på fiketur 2.jpg

Veldig kult! De gutta der har fått et minne for livet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal blåse litt nå i et par dager men søndagen ser veldig lovende ut i alle fall.
Kommer nok mye fisk den neste uken, men det blir spennende å se om fisket vil vare til påske i år da den er sen.
Jeg tror det men en vet aldri. Utrolig hvor fort fjorden kan tømmes når det er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, folkens.

Hyggelig med slike rapporter, og gratulerer med fine fangster.

det at fisken er litt uberegnelig der dere er, skyldes at den er der for å gyte, og mattilgang har underordnet betydning. Jeg har vært med endel sesonger på vinterfiske i vesterålen og lofoten, og det er akkurat likedan der. Temperaturen er det som betyr mest for den nå, og fisken kan flytte seg opp eller ned i vannlagene pga dette.

Når den er ferdiggytt, så legger den umiddelbart på vandring til bedre matforhold, og det kan se ut som den forsvinner totalt ila et par ukers tid.

Også der kan juksafiskerne ofte oppleve noe som minner om svart hav, selv om de ser mye fik på ekkoloddet. Den er ikke intr i mat, og biter rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...
7 timer siden, Den gule andungen skrev:

Du får vinke torsken videre sør-øst til oss her nede. Her venter en ren og fin (??) fjord som skriker etter torsk. Fredet er torsken også, så den får svømme i fred ut april … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2023 at 8.08, TT skrev:

Du får vinke torsken videre sør-øst til oss her nede. Her venter en ren og fin (??) fjord som skriker etter torsk. Fredet er torsken også, så den får svømme i fred ut april … 

Jeg tror vi beholder torsken her, det er visst ikke helt rent der heller: https://www.nrk.no/osloogviken/anbefaler-forbud-mot-utslipp-av-kloakk-fra-fritidsbater-i-oslofjorden-1.16281357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2023 at 8.08, TT skrev:

Du får vinke torsken videre sør-øst til oss her nede. Her venter en ren og fin (??) fjord som skriker etter torsk. Fredet er torsken også, så den får svømme i fred ut april … 

Borgundfjorden er ren og fin i forhold til Oslofjorden: https://www.dagbladet.no/nyheter/i-ferd-med-a-kollapse/78424008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 8.3.2023 at 10.21, HalvorStu skrev:

Hei, 

 

Skal me dra i gang ein liten diskusjon om status på fisk i år også? Me tenker å dra nedover med båt i morgon tidleg og byrja fiske i morgon kveld. Spent. Dette er fyrste gong med fiske i Borgundfjorden for min del :) Takk for mange gode tips og mykje god informasjon i denne tråden. 

Jeg håper at du og andre fritidsfiskere på Borgundfjorden kommer med rapporter om fisket, det er alltid kjekt å lese. Selv drar jeg ikke til Ålesund i år, jeg fikk ikke noen av kammeratene mine med meg og har ikke lyst til å dra alene. Men jeg skal tilbake. Det er en fin plass hvor en omtrent er garantert å få torsk. Fisket foregår i helt innelukket farvann og det er ikke ofte en blir stoppet av været. Reisen er adskillig kortere enn til andre kjente fiskeplasser som Lofoten og Sørøya. Jeg får bare ønske dere skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.