Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye koster det å leie en fisker /m båt (fra Nord-Norge)


Ouroboros
 Share

Recommended Posts

Hei

Prøver å finne en fisker i fra Nord-Norge som er villig til å leie ut seg selv som kaptein og båten sin. Hvor mye penger er det snakk om for at dette skal lønne seg for en fisker? Et yrke med høy inntekt har jeg hørt så regner ikke med det blir billig. Oppdraget er ganske simpelt. Fra Nord-Norge til Svalbard, så 600km til en plass. Så tilbake igjen til Nord-Norge.   

 

Jeg kom selv fram til at dette kom til å koste meg en 80-90 000kr. Men en venn av meg mener at jeg må regne med mye mer. At det ikke er "bare" å leie en fisker /m båt.

Noen fiskere her som kan gi meg en indikator på hvor dyrt dette vil bli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet ikke jeg, men jeg vil anta at mellom vinterfisket og før stimene av vandrende fisk kommer oppover vil være egnet tid. 

Dog tviler jeg på at du får napp på lukrativt. Nordnorske fiskere har såpass ego at de ikke trenger fendere, så det vil nok henge mere på om planen din er interessant nok.

Og i den sammenheng lurer jeg jo veldig på hva du har i tankene, men jeg går utfra at du ikke har lyst å komme med spoilere, så om du sender en pm kan jeg sende videre til de kontaktene jeg har nordpå. 

(som ikke er så mange lengre)

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.1.2022 at 11.56, Ølgylt skrev:

Det vet ikke jeg, men jeg vil anta at mellom vinterfisket og før stimene av vandrende fisk kommer oppover vil være egnet tid. 

Dog tviler jeg på at du får napp på lukrativt. Nordnorske fiskere har såpass ego at de ikke trenger fendere, så det vil nok henge mere på om planen din er interessant nok.

Og i den sammenheng lurer jeg jo veldig på hva du har i tankene, men jeg går utfra at du ikke har lyst å komme med spoilere, så om du sender en pm kan jeg sende videre til de kontaktene jeg har nordpå. 

(som ikke er så mange lengre)


Klikk meg

 

Burde avdekke ganske klart hva jeg er ute etter. Kan også lese the smoky god, historien om Olaf Jansen. 

Konspirasjonsteori. Har lyst å fysisk reise dit for å sjekke. Men det er ca. 600km fra Svalbard og tilbake og har ikke båt selv, eller peiling på hvordan styre en båt. Vet ikke hvor lang tid en tur på 1200km totalt med båt tar. Så ikke sikker på hva det vil koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er festlig med å utforde gitte sannheter, men denne var litt i overkant stor kamel for svelging. Men jeg skal allikavel prøve å svare ordentlig utfra det jeg vet.

For å ferdes i de farvannene den lille delen av året det er mulig vil du trenge en rimelig stor båt, med vant mannskap med hauger og lass med kurs og polarutstyr, En slik båt har normalt marsjfart på rundt 20 knop. Det vil si at turen turretur svalbard tar ca 40 timer, og båten skal jo til svalbard og, så du kan doble det og litt til. Skal båten kjøre kontinuerlig i 4 dager må du ha to skift ombord, ellers må du doble igjen, så rundt regnet kan du klare turen på en uke med 4-6 personer. Og hvis du klarer å finne noen som ikke kaller deg søring og bare ler, vil dine 90000 holde til dieselen. En gjennomsnittslig fisker har 800000 i året, så hvis vi deler det på 40 som sikkert ikke er så veldig feil ihht hvor mange uker i året de jobber blir det 20000 per pers, så anslagsvis vil du ikke komme under 200000 for turen.

Og det er ganske mye å betale for å se på en iskant. Men det ville jo vært kult hvis du fant noe annet.

Ting dukker jo opp fra isen:

https://www.nrk.no/urix/verdens-nordligste-oy-kan-vaere-oppdaget-1.15628205

 

Alternativt kan du finne en eventyrer med havseiler. De gjør ganske outrerte ting, og kan sikkert overtales. Myten er jo kul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ølgylt skrev:

Jeg synes det er festlig med å utforde gitte sannheter, men denne var litt i overkant stor kamel for svelging. Men jeg skal allikavel prøve å svare ordentlig utfra det jeg vet.

For å ferdes i de farvannene den lille delen av året det er mulig vil du trenge en rimelig stor båt, med vant mannskap med hauger og lass med kurs og polarutstyr, En slik båt har normalt marsjfart på rundt 20 knop. Det vil si at turen turretur svalbard tar ca 40 timer, og båten skal jo til svalbard og, så du kan doble det og litt til. Skal båten kjøre kontinuerlig i 4 dager må du ha to skift ombord, ellers må du doble igjen, så rundt regnet kan du klare turen på en uke med 4-6 personer. Og hvis du klarer å finne noen som ikke kaller deg søring og bare ler, vil dine 90000 holde til dieselen. En gjennomsnittslig fisker har 800000 i året, så hvis vi deler det på 40 som sikkert ikke er så veldig feil ihht hvor mange uker i året de jobber blir det 20000 per pers, så anslagsvis vil du ikke komme under 200000 for turen.

Og det er ganske mye å betale for å se på en iskant. Men det ville jo vært kult hvis du fant noe annet.

Ting dukker jo opp fra isen:

https://www.nrk.no/urix/verdens-nordligste-oy-kan-vaere-oppdaget-1.15628205

 

Alternativt kan du finne en eventyrer med havseiler. De gjør ganske outrerte ting, og kan sikkert overtales. Myten er jo kul.

 


Takk for solid svar :) Så minst 200k, sikkert 240-260k ville blitt en realistisk price tag? 

Greien er at blandt konsp.teoretikere så er de fleste der enten de tror på denne eller ikke, seg enig i at "de gjemmer noe" helt nord. Så om ikke et hemmelig kontinent, så en inngang til inner earth og andre greier, og at man vil bli "stoppet av militære styrker lenge før man kommer dit". Så det er en win-win situasjon. Enten ER det faktisk noe der, men om ikke så har jeg videobevis på at "Hei! Jeg reiste opp der med en ekspedisjon. Filmet alt. Var ingenting der og ble ikke stoppet!". Men hadde sikkert blitt anklaget for fake evidence da :D

Uansett fant jeg bare dette utrolig fasinerende og interessant og fikk utrolig lyst å faktisk "bare" ta turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen ville helt sikkert vært en fantastisk opplevelse uansett.

Med tanke på konspifolk ville nok de eneste du hadde overbevist med dette vært de som var med, såsant du da ikke faktisk fant noe eller ble stoppet, men antar at det ville vært en underordnet bekymring.

Skulle jeg vært med på noe sånt ville jeg nok ha lagt inn noen fiskedager, men hva jeg ville gjort hvis jeg plutselig fikk på en hyperboreer er uvisst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ølgylt skrev:

Turen ville helt sikkert vært en fantastisk opplevelse uansett.

Med tanke på konspifolk ville nok de eneste du hadde overbevist med dette vært de som var med, såsant du da ikke faktisk fant noe eller ble stoppet, men antar at det ville vært en underordnet bekymring.

Skulle jeg vært med på noe sånt ville jeg nok ha lagt inn noen fiskedager, men hva jeg ville gjort hvis jeg plutselig fikk på en hyperboreer er uvisst.

 

Yep! Og sant det :D 

Hva sier du? Spleise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den eneste vettuge grunnen til å skulle blåse 250K +/- og å utsette seg for den risikoen en slik "ekspedisjon" ville medføre, måtte jo være for å fiske, med et berettiget håp om å dra opp noen oppsiktsvekkende store fisk. ;) Når det gjelder en eventuell bekreftelse eller avkreftelse av konspirasjonsteorier, er det kanskje nyttig å minne om noen grunnleggende sannsynlighetsteoretiske prinsipper. Uansett hvor mange ganger du skulle finne på å ta en slik tur, vil du trolig verken få bekreftet eller avkreftet en slik teori, kun styrket eller svekket sannsynligheten for den. Og når det gjelder konspirasjonsteorier generelt er det gode grunner til å mene at sannsynligheten for slike er lav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonsteoretikere er komplette idioter og godtar ikke noe bevis. Bilder og film blir avskrevet som CGI hvis det ikke bekrefter deres egne teorier. Det har ingen hensikt å dra på ekspedisjoner for å filme noe der dimlingene sier det finnes "noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, BAN skrev:

Konspirasjonsteoretikere er komplette idioter og godtar ikke noe bevis. Bilder og film blir avskrevet som CGI hvis det ikke bekrefter deres egne teorier. Det har ingen hensikt å dra på ekspedisjoner for å filme noe der dimlingene sier det finnes "noe".

Jeg må si meg enig med @BAN her. Det finnes (tilsynelatende) fungerende mennesker som insisterer på at jorda er flat ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er utrolig hva enkelte tror på. De aller, aller fleste konspirasjonsteorier viser seg å være bare tull og tøys. Og selv om det en sjelden gang skulle vise seg at en konspirasjon er reell, er det største problemet med det at folk tror på slikt vås det BAN er inne på, at de standhaftig nekter å endre mening uansett hvor sterke bevisene for at de tar feil måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ja. Men nå var ikke trådstarter ute etter å overbevise konspifolk. Han er fascinert av en myte og ønsket litt fakta å forholde seg til hvis han skulle velge å jakte på den. 

Og for å være helt ærlig, er det ikke noe verre å svi av en kvart million på en drøm, enn å gjøre det etter en fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

Og for å være helt ærlig, er det ikke noe verre å svi av en kvart million på en drøm, enn å gjøre det etter en fisk. 

Dette har du selvsagt rett i! Galskap er relativt. Når jeg en lørdag kveld ikler meg vadebukse og trasker langs Akerselva til lyden av byens uteliv, og festglade mennesker styrker forbi i flokk, er jeg ganske sikker på at de ser på meg som rimelig sprø ... 

Forskjellen på eventyrere og konspirasjonsteoretikere går kanskje på at sistnevnte nekter å forholde seg til bevis og vitenskapelig metode, og bekymringen til "folket" her inne gikk kanskje på at ekspedisjonen til trådstarter således kan vises seg å være litt bortkastet ... Men, på den andre siden, når er en fisketur bortkastet. Det er jo von i hengande snøre ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå startet en crowd funding på kickstarter. Tviler på jeg når målet though. Spare opp 250k+ selv blir alternativet, så blir sannsynligvis en 3-4 år til jeg vil ha råd om jeg lever litt spartansk. I følge noen jeg har snakket med må båten være glassfiber. Fordi at mange av mytene om Hyperborea og et gjemt kontinent - snakker om et fjell som heter Mount Maru som visst er veldig magnetisk - sterkere jo nærmere man kommer.   

  

Så spørsmålet da er... hvilke glassfiber båt vil best egne seg til en ekspedisjon i så kalde forhold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.1.2022 at 14.03, Ølgylt skrev:

Han er fascinert av en myte og ønsket litt fakta å forholde seg til hvis han skulle velge å jakte på den. 

That's it yep :) Er ikke sånn super tinfoil inn i konspirasjonsteorier. Men mytene og sagnene rundt dette er utrolig interessant. Det som skremmer meg er ikke om jeg finner ingenting, da blir jeg lettet. Blir jeg stoppet eller finner noe.... så betyr det at verdenslederene våre er forbi ondskap. Å skjule en slik hemmelighet for menneskeheten er en kriminell handling jeg selv anser som utilgivelig. Ingen krigsforbrytelser kan toppe det å gjemme noe sånt for menneskeheten.  

 Så HÅPER jo egentlig at jeg ikke finner noe også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.