Gå til innhold
Fiskersiden

Airmar tm185m med Raymarine kontakt overgang til Simrad?


mavi
 Share

Recommended Posts

Jeg kan muligens få en god pris på en Airmar tm185m via en forhandler som kun fører Raymarine. Usikker på om det er med Raymarine kontakt eller mix and match (?). Jeg har selv en Simrad s2009, finnes det overganger som gjør at jeg kan bruke denne med en evt Raymarine kontakt om det er det som tilbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mavi skrev:

Jeg kan muligens få en god pris på en Airmar tm185m via en forhandler som kun fører Raymarine. Usikker på om det er med Raymarine kontakt eller mix and match (?). Jeg har selv en Simrad s2009, finnes det overganger som gjør at jeg kan bruke denne med en evt Raymarine kontakt om det er det som tilbys?

Det finnes ingen ferdige overganger mellom Ray og Simrad/ Navico. Det enkleste er å kutte Ray-kontakten og koble til en Simrad-pigtail. Bare sjekk at Ray og Simrad har samme impedans først (da må du typisk grave litt i dokumentasjonen Airmar har på sine nettsider, det må du uansett for å koble riktig om du kapper).

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Det finnes ingen ferdige overganger mellom Ray og Simrad/ Navico. Det enkleste er å kutte Ray-kontakten og koble til en Simrad-pigtail. Bare sjekk at Ray og Simrad har samme impedans først (da må du typisk grave litt i dokumentasjonen Airmar har på sine nettsider, det må du uansett for å koble riktig om du kapper).

Finnes TM185M som en mix and match svinger? Da er vel det en mulighet så er det bare å kjøpe rett kabel i tillegg. Så noen forhandlere skrev det, men fant ikke noe om det på Airmar sine sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En råtipp fra min side er at Airmar (som vanlig) ikke har oppdatert nettsidene sine videre godt. De er heldigvis bedre på å lage ekkoloddgivere enn å oppdatere nettsider... I følge nettsidene leveres denne bare med plugg til Furuno og Garmin, noe vi vet er mangelfult siden den også kommer med plugg til Raymarine og Simrad (Navico).

Men det har vært mye leveringstrøbbel i bransjen i kjølvannet av covid, så det kan hende at de ikke leverer denne med M&M, forhandler sitter vanligvis på mer opdpaterte lister enn nettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mix & Match er ikke tilgjengelig i Norge. M&M cable for Navico enkanal CHIRP er AIR-MMC-9N. TM185M M&M er AIR-TM185C-M-MM.

 

Det er ofte ikke mulig å finne ut impedans for Airmar svingere fra dokumentasjoen som er tilgjengelig på nett. Alle TM185M har samme impedans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da er ikke M&M svinger aktuelt.
Driver å kikker litt i Norge og over dammen og ser at prisforskjellen mellom Norge og USA fortiden er ca 5-6000 etter at frakt og moms er betalt. Så blir fort en bestilling over dammen om ikke jeg klarer å få ett veldig godt tilbud i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg litt på ett par norske leverandører, men fikk tommel ned da det visst hadde vært en kraftig prisoppgang på slutten av fjoråret. Da gikk jeg over dammen så en stk TM185M er forhåpentligvis snart på vei til meg. Skal havne på ca 9500 norske inkl frakt og mva så ganske store prisforskjeller akkurat nå. 

Så blir det montering av Simrad S2009 sammen med svingeren og Lowrance Elite ti med eksisterende svinger når nybåten er hentet i løpet av våren. Da børe jeg være klar for alt fiske jeg vanligvis bedriver fremover.   

Bør TM185 boltes fast med gjennomgående bolter eller holder det å skru den fast? Skal monteres på en Ibiza 20 Sport. Aldri montert noe i nærheten av så stor svinger tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har S2009/Ti 7"/TM185M selv. Funker helt supert sammen. Brukte skruene som fulgte med til montering og det sitter som fy. Jævlig tricky å få bra bilde i plan på min båt, så kommer til å montere en 40mm plastplate med gjennomgående bolter til skroget og syrefaste vognbolter i langhuller i plastplaten fra baksiden nå til våren for å gjøre det enklere å fintune posisjon. Med slik løsning slipper jeg rive av alt og guffe på med tettemasse hver gang en bolt er skrudd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvordan ei plastplate skal hjelpe ved montasje av en så stor og tung svinger med TM260 hus (TM260 var den første svingeren som brukte dette huset, nå finnes det mange svingere som bruker samme hus).

Enten må en bruke de lange skruene som kommer med svingerene eller lignende eller gjennomgående. Antar at du ikke mener at en skal bruke ei 7-8 cm tykk plastplate som vil være nødvendig for at skruene ikke skal gå gjennom plastplata. Ved gjennomgående skruer så ser jeg ingen fordeler med ei plastplate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Følger opp denne. Airmar TM185M er kjøpt, båt er kommet over fjellet, men måtte rett på vann igjen pga leid henger og tid til sjåfør så ikke fått montert lodd eller giver enda. 

Men jeg har og en Elite TI som skal være med. I utgangspunktet tenkt som ren plotter, men vurdert om jeg skal ha en giver montert på denne og. Primært til bruk på grunt vann (0-50m). Har 50/200/455/800 giveren liggende, er det noe vits i å oppgradere denne? Enten til 3in1 eller en tm150m eller noe annet? Typisk bruk vil være fiske etter feks lyr på grunna, se bunn i forbindelse med hummerfiske osv. Kanskje litt dorging etter sjøørret eller laks, men ikke primær bruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mavi skrev:

Følger opp denne. Airmar TM185M er kjøpt, båt er kommet over fjellet, men måtte rett på vann igjen pga leid henger og tid til sjåfør så ikke fått montert lodd eller giver enda. 

Men jeg har og en Elite TI som skal være med. I utgangspunktet tenkt som ren plotter, men vurdert om jeg skal ha en giver montert på denne og. Primært til bruk på grunt vann (0-50m). Har 50/200/455/800 giveren liggende, er det noe vits i å oppgradere denne? Enten til 3in1 eller en tm150m eller noe annet? Typisk bruk vil være fiske etter feks lyr på grunna, se bunn i forbindelse med hummerfiske osv. Kanskje litt dorging etter sjøørret eller laks, men ikke primær bruken. 

Min mening, nei det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.