Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg skal på tur til Hitra, men hva i alle dager skal jeg kjøpe med meg??


Philip L
 Share

Recommended Posts

Jeg og aluminiumsjolla på 14 fot og 30 hester ble invitert på tur til Hitra i midten av april. Her skal det snorkles, nytes, fiskes, oppdages og drikkes ganske hardt i en Air-bnb kåk i 6 dager. Det ligger ann til å bli en fantastisk tur!

 

Jeg skal nok stå mest for personelltransport for dykkerene, men skal nok få meg en tur på dypet selv :)

 

Dog er jeg veldig glad i å fiske! 

Jeg dorger nok en 4-500 motortimer hvert år etter ørret, laks og gjedde i både fersk og saltvann. Så utstyret til dette har jeg.

Men nå er det jo nye arter å bryne seg på.!

 

Kveita hadde jo selvsagt vært en drøm å få med seg i kjøleboksen! Men steinbitt, uer, skrei og andre av norges edlere sorter tar jeg imot med takk! Her blir det variert fiske med alt fra 500g-150g loddvekt.

 

Spørsmålet er da hva jeg burde kjøpe inn til dette. Jeg har selvsagt 4 sett med abu sneller og daiwa stenger til dorging, men disse er rigget med ekstremt fleksibelt snøre og jeg ønsker en ny stang til dette "tunge" havfiske!

Jeg har budgett på ca 4000kr for stang og snelle. Håper det finnes noe brukanes til denne prisen?

Dette er hva jeg har kikket på selv. Hva tror folk om dette?

Screenshot_20220124-010203_Chrome.thumb.jpg.449768fc3001b978c51e0632a9f39f9b.jpg

 

Eventuelt andre forslag til hva som funker til alt fra kveite og nedover? Ønsker noe universelt, med god brems, som ikke ruster, og som tåler litt juling. 

 

Ps. Jeg er venstresveivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det du har som utgangspunkt 

Penn lager ganske gode sneller, og den du har plukket ut duger til det meste. Jeg ser ikke helt poenget med gir, men kanskje de gir mening hvis du får på noe virkelig svært. Leverdrag er viktig. 

Stanga kommer nok til sin rett hvis du kjører stor kveite, men ellers blir den stiv pinne, 30lbs er riktigere for det meste av det du får på til vanlig. 

Det er ingen grunn til å bruke så tykt snøre. 0.20 til 0.28 er passe, og 0.60 til 0.80 mono fortom. 

Søkkene det går mest i er 300 og 400, og du bør ha med noen 650 til dype innfall. 

Kroker bør være fra 3/0 til 11/0, mest av de rundt 3-6/0, og da er de såpass grov i godset at du ikke må ha owner, finnes mange gode billigere alternativer. Du rekker å bestille noen pakker fra Kina, men ikke regn med at størrelsen er helt riktig derfra. 

Knekklys kan til tider gjøre stor forskjell 

Hvis du skal være båtfører og skal innom Sverige på veien opp er norrlands guld med 3,5 et godt alternativ til sånt som lager problem med 0.8 promille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye enig med forrige taler angående råd. En 60lbs stang er alt for stiv, en 20-30lbs stang er stiv nok til all round sjøfiske, jeg bruker en 30lbs stang til mitt kveitefiske. Jeg ville nok aldri gått under 0.25mm braid til slikt fiske (pga muligheten for stor kveite), men rundt 0.28-0.30 er et godt kompromiss. Og jeg bruker ikke fortom under ca 1mm nylon. Alternativt kan man bruke litt tynnere fortom hvis den er av fluorkarbon, fordi denne tåler mer slitasje.

Angående alkohol, drikker jeg aldri det før jeg skal ut, eller mens jeg er på sjøen. Hvis man faller i sjøen er varmetapet så utrolig mye raskere med alkohol i blodet, og man blir sløv og vil lettere gjøre gale vurderinger. Dette er spesielt viktig på våren, da sjøen er på sitt kaldeste; trolig ca fem grader utenfor Hitra. Og i og med at dere skal dykke må jo sikkerheten settes ekstra i fokus. Men å ha med nok sløyepils og god vin til fiskemiddagen er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, 

Eg er og enig med tidligere talere om 60 lb stang. eg bruker stort sett 30 lb pluss minus 10lb på vestlandet og nordnorge. 

legg og merke til at den Penn snella, som eg forøvrig har 3 av i forskjellige størrelser, er venstresveiva. 

Dette kan bli veldig feil når du er vant til, det eg antar er, høgresveiva ambassadeur sneller. 

håper dette var til hjelp.

mvh

Jan Petter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.1.2022 at 19.23, cannonbang skrev:

Hei

Hvor på hitra?

Øya er ganske stor, og det er ganske forskjellige forhold der ettersom hvor på øya du befinner deg.

Vi skal en tur til Titran! Blir vel utenfor der fisket kommer til å foregå. Ser at det er mye variert man når med kun 10 minutter med båten. Alt fra grunner, sandbunner, bratte fall og 300m dype groper.

Kveita er hovedmålet. Ellers er Stor torsk, brosme, steinbitt og uer også ettertraktet. Sei og Lange ikke så intressant. Det har jeg nok av i fryseren tatt med fra Nordsjøen.

Den 30.1.2022 at 14.37, Ølgylt skrev:

Til det du har som utgangspunkt 

Penn lager ganske gode sneller, og den du har plukket ut duger til det meste. Jeg ser ikke helt poenget med gir, men kanskje de gir mening hvis du får på noe virkelig svært. Leverdrag er viktig. 

Stanga kommer nok til sin rett hvis du kjører stor kveite, men ellers blir den stiv pinne, 30lbs er riktigere for det meste av det du får på til vanlig. 

Det er ingen grunn til å bruke så tykt snøre. 0.20 til 0.28 er passe, og 0.60 til 0.80 mono fortom. 

Søkkene det går mest i er 300 og 400, og du bør ha med noen 650 til dype innfall. 

Kroker bør være fra 3/0 til 11/0, mest av de rundt 3-6/0, og da er de såpass grov i godset at du ikke må ha owner, finnes mange gode billigere alternativer. Du rekker å bestille noen pakker fra Kina, men ikke regn med at størrelsen er helt riktig derfra. 

Knekklys kan til tider gjøre stor forskjell 

Hvis du skal være båtfører og skal innom Sverige på veien opp er norrlands guld med 3,5 et godt alternativ til sånt som lager problem med 0.8 promille 

Det ble faktisk en Penn snelle! mer om dette lengre ned! skal kjøpe inn Søvik selvlysende søkke på 400gr til uer fiskinga. her tenker jeg 6/0-9/0 kroker med makrellbiter og søkket nederst. Ellers skal jeg ha forskjellige pilker til pilking med opphengere (15 cm sild etterligninger med 9/0 krok) har kikket på Søvik Torsken og Søvik natural. virker som gode pilker til sitt bruk. Takker ellers for tips ang stang og snøretips!

Den 31.1.2022 at 7.42, piscator skrev:

mye enig med forrige taler angående råd. En 60lbs stang er alt for stiv, en 20-30lbs stang er stiv nok til all round sjøfiske, jeg bruker en 30lbs stang til mitt kveitefiske. Jeg ville nok aldri gått under 0.25mm braid til slikt fiske (pga muligheten for stor kveite), men rundt 0.28-0.30 er et godt kompromiss. Og jeg bruker ikke fortom under ca 1mm nylon. Alternativt kan man bruke litt tynnere fortom hvis den er av fluorkarbon, fordi denne tåler mer slitasje.

Angående alkohol, drikker jeg aldri det før jeg skal ut, eller mens jeg er på sjøen. Hvis man faller i sjøen er varmetapet så utrolig mye raskere med alkohol i blodet, og man blir sløv og vil lettere gjøre gale vurderinger. Dette er spesielt viktig på våren, da sjøen er på sitt kaldeste; trolig ca fem grader utenfor Hitra. Og i og med at dere skal dykke må jo sikkerheten settes ekstra i fokus. Men å ha med nok sløyepils og god vin til fiskemiddagen er viktig!

Jeg endte på 0,28 j-braid og kjøpte inn 1,2mm fortomm til å knyte tackler og diverse rigger av. Stivt, ja! men tunge pilker retter vel ut det meste!

Den 1.2.2022 at 10.28, JanPetter skrev:

hei, 

Eg er og enig med tidligere talere om 60 lb stang. eg bruker stort sett 30 lb pluss minus 10lb på vestlandet og nordnorge. 

legg og merke til at den Penn snella, som eg forøvrig har 3 av i forskjellige størrelser, er venstresveiva. 

Dette kan bli veldig feil når du er vant til, det eg antar er, høgresveiva ambassadeur sneller. 

håper dette var til hjelp.

mvh

Jan Petter 

Faktisk har jeg brukt "venstrehendte" sneller da jeg dorger. Jeg vet at dette er "feil", men da dorgeutstyret ble kjøpt inn, så var jeg så vandt med å sveive hapselstenger at høyrehendte meg følte dette ble mest riktig. Dette ble det dog endring på nå!

 

Hva som ble kjøpt inn!

Litt tilfeldig så letet jeg etter en fiskeutstyrsbutikk jeg kunne titte på denne tidligere nevnte Pennsnella. På gjennomkjøring gjennom Oslo dukket https://www.torshovsportsfiske.no/ sin lille butikk opp! at disse hadde en haug med Penn sneller og en svært dyktig kar bak kassa hjalp jo meg godt som i utgangspunktet bare skulle litt.

45 minutter etterpå gikk jeg lykkelig ut med hendene fulle av masse nytt utstyr.

Han overbeviste raskt høyrehendte meg om at denne "vranglæra" jeg holdt på med vedr. venstresneller skulle jeg bare slutte med før det var for sent.

Det ble en høyresveivet Penn fathom 30 med 2 gir og leverdrag. Veldig fornøyd med den uten å ha brukt den. Virker solid bygget med god brems og lett betjening. 

penn-fathom-30-lever-drag-2-speed-lh-2.jpg.a601e3b61f8f7921aa02dca7919fa3f0.jpg

Stangen ble en Penn Regiment 2 xt 7" 15-40 lbs. deilig tjukt håndtak, fin spenst i tuppen og en knallsterk rygg. Har løfta full vaskebøtte uten at den knakk, så da må det vel fungere!

 

penn-havfiske-allround_02_1440.thumb.jpeg.553222883ef6f12ac1ddedda0542953e.jpeg

Da det kommer til alkoholkonsum skal det selvsagt ikke drikkes så voldsomt mye. Jeg tar på meg flytedrakta, med vhf og noen kalde halvlitere. 

Takker så mye for alle tipsene jeg har fått, så skal jeg holde dere oppdaterte på fangsten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Titran ligger faktisk på frøya, ikke hitra, så denne misforståelsen er rydda unna.

Ang styrepilsen, så er jeg enig med flere her, dropp den, spesielt hvis du skal ut på vestsida. havet er værhardt her, og tungsjøen ute fra havet kan komme fort. Da er det ikke noen steder å komme seg innaskjærs, og med en båt i din størrelse så har du lite å stille opp med.

Utstyret ser forøvrig bra ut, du må kanskje regne med å takle ei stor lange også, spesielt hvis du er ute etter kveita. De er på gytevandring i den tida du skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.