Gå til innhold
Fiskersiden

Noe av det føles som om det var i går


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

For rundt 44 år siden dro faren min meg og brodern ut på sjøisfiske. Akkurat hvor det var husker jeg ikke men i nærheten av Alta.

Jeg husker godt hvor skummel råken ved land var. Jeg  kunne se ned i dypet under isen, og for de som kan se for seg en Ølgylts fantasi toppet med barnlig innlevelse, var suget til å bli dratt under ytterst reelt. Men det var ikke langt å hoppe, og jeg var så lettet over å klare det at jeg hoppet frem og tilbake noen ganger. 

Ute på isen satte vi igang med fiskingen og for en liten pjokk som var vant med å isfiske 2-300 grams røyer, var torskene enorme, men mest sannsynlig snakker vi om 2-3 kilos fisk, med noen større inniblandt.

Og så hugg det på noe som presset grensene for det spinkle utstyret vi brukte, fisken raste ut og jeg tviholdt i stanga, og etter noe som føltes som ett sekund og en evighet så jeg fisken komme opp mot hullet. Den vokste og vokste til den ikke var annet en ett stort øye som kikket opp mot meg. Og der stod vi, stanga i helspenn og pjokken likeså, og torsken presset opp mot hullet i isen som var altfor lite til at den kunne komme opp. Jeg kikket rundt meg men ingen hjelp i nærheten. Jeg stakk hånda ned i hullet for å prøve å dra, men det ga fisken nok slakk til at den klarte å slå seg løs. Med et barns motstandskraft mot motgang, slapp jeg ned igjen, men ingen flere slike kom den dagen.

Og ja, jeg husker den turen som om den var i går, og siden den gang har jeg hatt lyst til å gjenskape en slik situasjon, men vinne denne gangen.

I fjor omtrent på denne tiden tok de bergenske regngudene ferie, og gjorde at hagen min så slik ut

869947974_hagenin.jpg.d28c1d3fa441d2d363e7a61c45537a0d.jpg

som jo ser fint ut, men mer viktig ble det også sjøis i fjordarmer rundtom.

Første forsøk var preget av utrolig fine forhold

1609841558_frstetr.jpg.8a0fc44da93ae8b5b25570b38766689c.jpg

Knurr

1777452250_knurrfrtsetur.jpg.19c811dce734fcfa91756689987752c5.jpg

og hauger og lass av hvitting, som dog var anstendig størrelse på. Største 1245gram. samt selvfølgelig lyr, blåstål, ål og diverse annet, men ingen store fisk.

Andre tur var nm i sjøisfiske, som strengt tatt gikk i dass. Nesten ingen av artene som vi skulle plukke på veien til isen ville være med, og isen der vi hadde valgt var ikke akkurat trygg. Vi brukte timevis på å rigge sikkerhetsnett bare for å finne ut at vi kom ca 10 meter fra land før strøm under isen hindret oss i å komme videre. Det var en tvilsom affære å tasse rundt der og se isen gynge hvis vi kom for nært hverandre. Men fisk ble det

23008079_andreturcoronaedition.jpg.07f4b72a5997853d633e982ddbf8c531.jpg

På dette tidspunktet hadde vi gitt opp så jeg tror ikke jeg gadd å melde den inn, så i all hovedsak var andre forsøk en bom.

De som var litt smartere hadde dratt til Haugsværfjorden, hvor isen var trygg og fin. Så vi måtte over fjellet vi og.

176614580_overfjellettredje.jpg.d2f4d90830263f37de3d3d28ef40b5d6.jpg

Jeg synes egentlig ikke den fjorden er noe magisk sted, og siden fjorden fant ut av det hevnet den seg på meg på denne måten

tredjeturhvitting.jpg.f3e883825327561c5123ff32fdab580a.jpg

Joda, litt flere arter ble det, men heller ikke her kom vi i kontakt med større ting.

Men sjøis er sjøis, så jeg fikk ordnet slik at kompiser som ikke har opplevd isfiske før fikk dratt hvitting de og

familienapel.jpg.de83b8c12575fb126ef716d7dd130475.jpg

 

emmahvitting.jpg.e638e1e59465aae16553717dc1491e98.jpg

 

thingehvitting.jpg.f75e6d9722ca23065df46e830452375d.jpg

Hunden på bildet har omtrent ikke spist annet enn fisk fisket av undertegnede, så den er en muskelplugg av dimensjoner, og følgelig trakk den utstyret. Det var mildt sagt festlig å se den fyke rundt på isen med stroppet akebrett bak. Ikke like festlig å se den flere hundre meter borte når man skulle ha agnet som lå oppi, men men. 

Med koseturene unnagjort var det på tide å prøve seg etter større fisk. Og jeg hadde flere fjorder i ermene. Jeg og knurrdamen la i vei grytidlig og utforsket. Første plass, nope, backupplass, nope, men mens vi så etter sveipet vi forbi noe vi ikke hadde tenkt på, og der gikk det an å komme ut. Så mens knurring over idiotisk trekkløsning pågikk studerte jeg kart, og konkluderte med en spot ca 400 meter fra land.

Mens vi labbet utover reflekterte jeg over hvor mye vanskeligere det er å lese avstander på is enn på sjø, noe jeg synes er pussig, siden det er de samme teknikkene jeg bruker. (Steinaldermennesker bruker ikke elektronikk til sånt) men tilslutt følte jeg meg rimelig sikker på at vi var på rett plass.

Til å begynne med skjedde det ingenting, så etterhvert kom knurr og hvitting innom, men ikke i store mengder, og så begynte noe pussig napping. Beste beskrivelse er vel at stanga sitret. Men sitte fast, det ville de ikke. Jeg var på jakt etter større fisk, men ett lite tackel med 10er mosquito hadde sneket seg med. Og det var tingen. For disse er fine

245492034_femtestrmsild.jpg.8fee8755cfe6942001dd9c0e8c4da24b.jpg

Timene tikket, og med unntak av sporadiske hvittinger skjedde det ingenting på hovedsnøret. Jeg begynte å tvile, kunne jeg ha valgt feil plass. Det ble ikke bedre av at det kom bortom en fyr for å skryte av fangsten han hadde fått inne ved land, og fiskeferdighetene sine, og diverse andre ting. Noen ganger har man jo behov for å blåse på tromma, så jeg jattet med, mens jeg prøvde å fiske ut av han lokalkunnskap. Bortsett fra en anelse selvhevdelse var jo fyren ganske trivelig.

Og som regissert; Midt i en historie røsket det i stanga og snøre raste ut. Selvom kroppen skrek etter å trive stanga, tente jeg rolig en røyk og sa "det ser ut som noe ok" Men da syntes jeg at jeg hadde vært kul nok og treiv stanga. Og YES! det var tungt i andre enden, og skatebevegelser. Jeg øynet et håp. Hullet i isen var klassisk mikkemus med 150mm pr gjennomboring, det skal ganske stor fisk til for å ikke komme opp av det, men jeg følte meg rimelig trygg på at dette var skatepers, og de trenger mye plass. Kampen var ikke allverdens dramatisk, jeg brukte kraftig utstyr, og når en owner 5/0 har satt seg skal det mye til før det løsner, og opp til hullet kom den. Det er noe med hvordan fiskeøyne fremheves gjennom hull i isen. Den skulte stygt, og stoppet. Ikke snakk om at den skulle opp hullet, og ikke kunne den det heller. Det var faktisk for lite.

skateihullet.thumb.jpeg.6baa65e53eb17b458145c6c4a2589639.jpeg

Så stod jeg et lite øyeblikk med stanga i spenn og fisken klint oppi isen og kjente 43 år renne vekk. Men denne gangen var jeg forberedt.

Jeg brukte kleppen til å sikre fisken, mens jeg først forsøkte å lirke fisken gjennom, og så fikk knurrdama til å holde kleppen mens jeg borret hullet større. Det var ikke is å speile i, men jeg er rimelig sikker på at jeg hadde et barnlig glis påklistret mens jeg borret og økset i vei.

Og så kunne jeg løfte den opp

skaten.thumb.jpeg.f4905400533f6b19e8c44a1380c5cbb8.jpeg

 

Denne gangen vant pjokken.

Og med det i boks løsnet det 

1578528256_endeliglsnetdet.jpg.1079509625a581a04df0d151f4832a83.jpg

eh, ja. Kanskje ikke akkurat den da. Men  vi fikk flere skater, svarthå, hågjel og og litt innblanding av mer pelagiske, og jeg avsluttet med skate i det første hullet jeg borret

2022758824_andreskateihullet.jpg.2be192aba143b6bc1fb48cf76bc83072.jpg

toogenhalvkilos kom lett opp mikkemus.

Og med den turen avsluttet også isfiskesesongen, ettersom gudene kom tilbake fra ferien sin og startet med en storm som knakk opp all is. Og i år var det nærmeste jeg kom å mimre om i fjor, og noe av det føles som om det var i går.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget flott rapport!

I gamle dager var det både regelmessig sjøis og torsk i områdene rundt "Norges eneste by", og da fartet jeg rundt i Sandviksbassenget med isbor og balansepilk. Skikkelig artig med torsk på 2-3 kg, når isfisket for øvrig besto av 25 grams abborer. Sjøis kan man vel fremdeles finne, men torsken er både borte og "no-go", så den typen jakt er en saga blot. En kompis av meg klarte for øvrig kunststykket å få en torsk på rundt 14 kg på isfiske i Indre Oslofjord. Jeg mistenker at den var avlsmoren til all torsk i fjorden, for etter at han kakka den, begynte det å gå nedover med torskebestanden ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.1.2022 at 19.04, cannonbang skrev:

Hei

Velskrevet og interressant som vanlig.

Opplevde faktisk vinterglatte veier ute i Os for tre uker siden, og da ramla det inn med meldinger om bulking og biler i trøbbel der ute.

Så det er håp, om enn aldri så lite.

Hvor  er forresten knurrdama, har ikke hørt fra henne på lenge nå.

Hjelper lite med nattefrost når det regner og blåser på dagen. Men nå har jeg vurdert å komme meg litt innover i landet og se etter røye i fire fem år, så det er kanskje slik jeg får litt tid på isen.

Knurrdama er i vigør, men visst ikke i humør for skriverier. Men med hennes evne for formuleringer klarer hun nok ikke å holde seg borte så mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TT skrev:

Meget flott rapport!

I gamle dager var det både regelmessig sjøis og torsk i områdene rundt "Norges eneste by", og da fartet jeg rundt i Sandviksbassenget med isbor og balansepilk. Skikkelig artig med torsk på 2-3 kg, når isfisket for øvrig besto av 25 grams abborer. Sjøis kan man vel fremdeles finne, men torsken er både borte og "no-go", så den typen jakt er en saga blot. En kompis av meg klarte for øvrig kunststykket å få en torsk på rundt 14 kg på isfiske i Indre Oslofjord. Jeg mistenker at den var avlsmoren til all torsk i fjorden, for etter at han kakka den, begynte det å gå nedover med torskebestanden ... :P

Takker og bukker.

Jeg har gått på is utenfor Bontelabo, og hørt beretninger om is helt over til Askøy, så der ihvertfall var det bedre i gamle dager.

14kilos torsk er respektabel uansett plass, og i oslofjorden er det vel som verdensrekord å regne. Synd han kakket den da, slike gener mangler fjorden der borte. Men den ville vel dødd av alle de andre problemene fjorden har uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.