Jump to content
Fiskersiden

Kjøring med båt på henger på vinteren?


mavi
 Share

Recommended Posts

Er det noe ekstra en bør tenke på når en kjører med båt på båthenger på vinteren i forhold til båten?

Noe ekstra en bør gjøre med båten før en kjører i mange timer? Er en skjærgårdsjeep på 20fot.

Henger har helårsdekk. Skulle helst hatt vinterdekk, men fikk ikke ordna det før båten skal hentes.

Trollene driver veldig kjører til Sverige osv på vinter/vår noen som vet hva de gjør, om noe?

Link to comment
Share on other sites

har vært med og kjørt båt på henger på glatt føre til Sverige noen ganger. Båten må forankres på hengeren på samme måte uansett føre, så der er det ingen forskjell. Men skrekken er jo å få sleng på hengeren. Da er man i deep shit. Løsningen er å unngå bråbremsing, og derfor må farten ned. Tror det er det beste tipset. For øvrig er det påkrevet med hengere med bremser, men det er uansett en selvfølge med en 20 fots båt. Sjekk bremsene grundig før du legger ut på tur. Generelt gir en tung båt ganske stort trykk mot underlaget, slik at man har ganske godt feste selv med (nye) helårsdekk, men vinterdekk er definitivt å foretrekke. Men det skal litt til for å få sleng hvis man kjører fornuftig. Medmindre det er helt ekstremt glatt da, type underkjølt regn. Men da bør man vel ikke begi seg ut på veien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen tusen kilometer med båt på slep på vinterføre, og er helt enig med piscator. Som alltid må det som er på hengeren sikres, og man bør sørge for at elektrisk anlegg, hjullager og bremser er i en tilstand som gjør at de er egnet på offentlig vei. Jeg har alltid med reservehjul og utstyr fir hjulskift på lengre turer. Rservehjulet til hengeren er festet permanent på hengeren. I min karriere med båt på slep har jeg pungtert med hengeren tre ganger og derfor lært på den sure måten.... Hvordan hjulet er festet kan du lese om her: https://teamcolibri.blogspot.com/2019/12/feste-for-reservehjul-pa-bathenger.html

Da jeg jevnlig "pendlet" Oslo-Vänern-Oslo skiftet jeg til piggdekk på hengeren hver senhøst siden jeg har den typen dekk på bilen. De senere år har jeg vært lat og kjørt med nyere helårsdekk (som er et idiotisk uttrykk, de er ikke bra hverken sommer eller vinter) hele året. Jeg har hatt antydning til sleng på hengeren i en og annen rundkjøring, noe som utelukkende har vært min egen feil (for høy fart). 

Oppsummert: Kjør sakte.

Edited by erik
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det er i utgangspunktet planen. Nesten ny henger jeg skal låne så dekkene er heldigvis gode. Tar og med nok gode stropper så den biten skal og være ok. Dekker dere til båten noe ekstra? 

 

Link to comment
Share on other sites

Forrige båt hadde overbygg så den gjorde jeg ikke noe med.

IMG_3855.JPG

 

Dagens båt er åpen så der bruker jeg transporttrekk:

IMG_5862.JPG

 

Åpen båt uten trekk og transport om vinteren = vaskejobb. :)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I og med at du skal låne henger og jeg er sylfersk BE-innhaver og derfor har dette friskt i minne, så antar jeg du har kontroll på ymse vektgrenser?

Dvs totalvekt på henger, maks hengervekt på bil og maks vogntogvekt for deg selv (B, B96 eller BE)  

Edited by TT
Link to comment
Share on other sites

Hei

Nå sier du ikke noe om hvor dere skal kjøre, men generelt så er det lurt med en god tildekking. Saltsørpe iblandet sot og asfalt er en h#%@tes greie å fjerne.

Sett gode stropper langt bak på båten, det er der de største belastningene oppstår.

Skal dere kjøre på vinterføre så er et sett lettkjettinger en god investering, selv en firehjulstrekker kan få problemer med det. Biltema sine er ok, og de koster ikke allverden.

Og som nevnt, kjør defensivt, det er spesielt viktig inn mot skarpe svinger og rundkjøringer. Hvis farten er for høy når du svinger brått, så vil hengeren få en brå oppbremsing mot bilen, og denne bremsekrafta vil virke på tvers av denne, med en solid saksesleng som resultat. I verste fall kan bil og henger klappe sammen med store skader som resultat. De lønner seg også å kjøre bilen i manuell gearmodus i nn mot bakker og opp disse hvis den har automat. Da unngår du ubeleielig giring, som kan resultere i full stopp midt  i bratta med så mye ekstra vekt på slep.

Hilsen en lastebilsjåfør som kjøewe mye med bil og henger på vinterveier

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.