Gå til innhold
Fiskersiden

Hva brukes 13 fot stang til?


fiskemann1
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt en "Westin W3 Ultralight Spin 2nd 13' 7-30g". Har ikke prøvd den ennå, men angrer litt på kjøpet da den var veldig lang. Jeg ønsker mest å drive med sjøørret-fiske fra land med sluk. Er denne egentlig brukenes til dette? eller hva burde jeg egentlig brukt? ville en 9 fots stang vært bedre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 12-14 fot stenger i årevis og kommer aldri til å gå ned til 9 fot igjen. Stangen din takler agnfiske, bombarda og sluk på en elegant måte mens en nifoter stort sett bare egner seg til slukdenging.

Det tar litt tid å venne seg til en så lang stang men etterhvert får du både lengre kast og bedre presisjon en med kortere stenger. Anbefaler deg virkelig å gi stangen en sjanse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2022 at 16.32, fiskemann1 skrev:

Har kjøpt en "Westin W3 Ultralight Spin 2nd 13' 7-30g". Har ikke prøvd den ennå, men angrer litt på kjøpet da den var veldig lang. Jeg ønsker mest å drive med sjøørret-fiske fra land med sluk. Er denne egentlig brukenes til dette? eller hva burde jeg egentlig brukt? ville en 9 fots stang vært bedre her?

Jeg kan i alle fall fortelle hva jeg bruker den stanga til, for jeg har akkurat den modellen, dog i første utgave. 

Jeg bruker den nesten utelukkende til markfiske etter (små-) laks og sjøørret i elv. Og så har jeg så vidt brukt den til wobberfiske etter laks, når man skal forsøke å kaste en lett wobbler med relativt tjukt snøre. Funka fint til det også. 

Stanga vil sikker også funke fint til ulike varianter av flue og dupp, der man kan bruke lange fortommer enten over eller under duppen, og må kaste med mye snøre ute. En 20 grams bombarda og 0,12 multi, og jeg tipper du kaster så langt at du må ha kaffepause på vei inn. (og etter hvert oppdager at fisken tar 4 meter fra land ;))

Til slukfiske synes jeg stanga er alt for lang. Rundt 9 fot synes jeg er mer enn nok til det. (med mindre du skal til en super-langrunt fjellvann der du faktisk må kaste 100 meter for å få fisk ...). Jeg har gått ned på stanglengder de siste årene, og synes korte stenger er morsommere å fiske med. Den korteste stanga jeg bruker til sjøørretfiske i dag, er 6,3 fot. 

Men @BAN liker jo lange stenger, så dette er nok en smak- og vanesak. Den beste måten du kan finne ut av dette er å teste i praksis. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min 13' stang til å denge ørretbombe og fluer eller sluk og fluer så langt som mulig i et fjellvann der den store fisken står langt fra land hele døgnet. Det er et dypere område på "baksiden" av vannet hvor fisken står mye nærmere land, men dit er det ikke lovlig å kjøre med bil, men for et par uker siden kom elsykkelen minB). Så nå kan jeg snart fiske med 6,5' stang og liten multiplikatorsnelle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, abbor skrev:

Jeg bruker min 13' stang til å denge ørretbombe og fluer eller sluk og fluer så langt som mulig i et fjellvann der den store fisken står langt fra land hele døgnet. Det er et dypere område på "baksiden" av vannet hvor fisken står mye nærmere land, men dit er det ikke lovlig å kjøre med bil, men for et par uker siden kom elsykkelen minB). Så nå kan jeg snart fiske med 6,5' stang og liten multiplikatorsnelle:)

Dette gir jo mulighet for å teste en av mine favorittaktiviteter; sykling med 13’foter i full lengde! Jeg bedriver dette stadig langs Akerselva i august og september, og føler meg tidvis som en ridder til hest med lansen klar for duell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet med to surfstenger handa...

 

Jeg fisker svært ofte med bombarda etter sjøørret og med sildesluk etter stor ørret som går langt ute i vannet. Det gjør nok at nifotern og ultralettstangen på 5 får stå mye i fred. Utenom når jeg er ute i packraft. Ultralett, packraft og stor fisk er genialt. Spesielt når man ofte glemmer håv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BAN skrev:

Har syklet med to surfstenger handa...

 

Jeg fisker svært ofte med bombarda etter sjøørret og med sildesluk etter stor ørret som går langt ute i vannet. Det gjør nok at nifotern og ultralettstangen på 5 får stå mye i fred. Utenom når jeg er ute i packraft. Ultralett, packraft og stor fisk er genialt. Spesielt når man ofte glemmer håv.

Jeg fisker en del fra packraft jeg og. Dessverre er det langt mellom storfiskene her i Oslomarka, men jeg har da opplevd at halvkilos ørret har rotert raften 360 grader rundt. Jeg kjøpte meg faktisk i fjor en sånn "moderne" glassfiberfluestang på rundt 7,5 fot for å teste til slikt lekefiske fra packraft (impulskjøp på FINN ...), men den er foreløpig uprøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må tilpasse stanglengde til hva slags fiske man bedriver. Fra båt og packraft lønner det seg med korte stenger med tanke på landing, men da er ikke kastelengde et aktuelt problem. Jeg bruker en sjufots stang til mitt packraft-fiske etter abbor og ørret. Det fungerer utmerket. At fisken kan snurre packraften er noe man må lære seg å leve med. Til landbasert fiske i fjellvann, eller i fjorden etter sjøørret vil fiske på langgrunne steder gjøre at en lang stang er en fordel. Som det sies vil en 13 fots stang være en fordel særlig hvis man meiter eller fisker med bombarda, selv om man gjerne kan denge jern med en slik stang også. Men en lang stang krever lengre håvskaft ved landing. Derfor er ofte et kompromiss bedre på fjellet. Jeg bruker en 11-fotsstang til slikt fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2022 at 19.47, BAN skrev:

Har brukt 12-14 fot stenger i årevis og kommer aldri til å gå ned til 9 fot igjen. Stangen din takler agnfiske, bombarda og sluk på en elegant måte mens en nifoter stort sett bare egner seg til slukdenging.

Det tar litt tid å venne seg til en så lang stang men etterhvert får du både lengre kast og bedre presisjon en med kortere stenger. Anbefaler deg virkelig å gi stangen en sjanse.

 

Jeg er stort sett enig i det, med forbehold om at jeg ikke har prøvd en så "myk" stang på 13' som dette handler om. Hvis den blir "slaskete" så blir det et problem ift. lange og nøyaktige kast.

Det hender imidlertid at forholdene på kaste-plassen(e) gjør at en kortere stang fungerer bedre (avhengig av bl. a. kasteteknikk), så det er en fordel å ha et lite utvalg. Så kort som 9'  er ikke lengre aktuelt for meg til annet enn båtfiske, eller på steder hvor lange kast er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Har ikke 13 men har en 15' stang, den brukes til bombarda og slukfiske, etter sjøørret og i større fjellvann.

 

Lavkvalitets stang så litt tung og slitsom å bruke, kjøpte den mest for å teste hvordan det er å leve med en slik stang. Så en 12 eller 13" høykarbon stang står høyt på ønskelista, siden jeg ønsker noe som er litt mindre slitsomt å bruke.

 

På helt generelt grunnlag er det jo flotte stenger, det er deilig å kunne bytte til bombarda ved behov. Og jeg fisker stort sett i åpne områder hvor det er en fordel å kaste langt, så for meg går det nesten utelukkende i 10-13" stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gabriel skrev:

Har ikke 13 men har en 15' stang, den brukes til bombarda og slukfiske, etter sjøørret og i større fjellvann.

 

Lavkvalitets stang så litt tung og slitsom å bruke, kjøpte den mest for å teste hvordan det er å leve med en slik stang. Så en 12 eller 13" høykarbon stang står høyt på ønskelista, siden jeg ønsker noe som er litt mindre slitsomt å bruke.

 

På helt generelt grunnlag er det jo flotte stenger, det er deilig å kunne bytte til bombarda ved behov. Og jeg fisker stort sett i åpne områder hvor det er en fordel å kaste langt, så for meg går det nesten utelukkende i 10-13" stenger.

15 fot er langt! Og sjeldent. Hva slags stang er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, TT said:

15 fot er langt! Og sjeldent. Hva slags stang er det? 

 

Husker ikke merket for øyeblikket men det er en billig teleskopstang med treg aksjon, kostet vel ca 550 kr. Den ble kjøpt for morro skyld for å teste ut bombarda fiske samt prøve hvordan det er å fiske med en såpass lang stang.

Lette litt for å se om jeg kunne finne samme stangen men klarte ikke å finne noe. Det er uansett ikke en stang som jeg vil anbefale på noen som helst måte, men det var en fin stang i forhold til å skaffe seg litt egne erfaringer med slike lange stenger.

Den viktigste av dem er at jo lengre en stang er jo viktigere er det at det er en kvalitetsstang som veier lite. Når man bærer rundt på en så lang stang så merker man faktisk at den blir ganske så topptung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabriel skrev:

 

Husker ikke merket for øyeblikket men det er en billig teleskopstang med treg aksjon, kostet vel ca 550 kr. Den ble kjøpt for morro skyld for å teste ut bombarda fiske samt prøve hvordan det er å fiske med en såpass lang stang.

Lette litt for å se om jeg kunne finne samme stangen men klarte ikke å finne noe. Det er uansett ikke en stang som jeg vil anbefale på noen som helst måte, men det var en fin stang i forhold til å skaffe seg litt egne erfaringer med slike lange stenger.

Den viktigste av dem er at jo lengre en stang er jo viktigere er det at det er en kvalitetsstang som veier lite. Når man bærer rundt på en så lang stang så merker man faktisk at den blir ganske så topptung.

Teleskop gir jo menig! Jeg var ikke på jakt etter noe slikt, bare nysgjerrig samt bidra til litt aktivitet på forumet ;)

Jeg har hatt noen slaskete teleskopstenger opp igjennom. Det regner jeg som et tilbakelagt stadium. Men jeg kjenner noen gamle markfiskere som fremdeles sverger til dette. Ellers finnes det vel et par spesial-stenger for markfiske på rundt 17 fot (i alle fall en som heter wormstick, eller noe slikt) som sikkert er letter og mer følsomme enn teleskopstenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TT said:

Teleskop gir jo menig! Jeg var ikke på jakt etter noe slikt, bare nysgjerrig samt bidra til litt aktivitet på forumet ;)

Jeg har hatt noen slaskete teleskopstenger opp igjennom. Det regner jeg som et tilbakelagt stadium. Men jeg kjenner noen gamle markfiskere som fremdeles sverger til dette. Ellers finnes det vel et par spesial-stenger for markfiske på rundt 17 fot (i alle fall en som heter wormstick, eller noe slikt) som sikkert er letter og mer følsomme enn teleskopstenger. 

 

Dette blir litt off topic men teleskop er helt fantastisk, jeg har 3 stykker totalt. 13 Fishing Omen Gold 9' 5-20 og samme i 15-40 samt 15 foteren (som jeg ikke tar så seriøst). Hadde også en annen tidligere, 6' Dam Shadow Tele Minispin, var vel 5-15g.  Den ble ødelagt men det var ikke stangen sin skyld.

Den store fordelen med teleskop er at man kan tre snøret, ha på snelle og snap-svivel og stangen er i praksis ferdig montert. Med Dam stangen tok det da i underkant av et minutt fra stangen ble tatt frem til første kast var i vannet.

13 Fishing Omen Gold stengene er også noe helt annet enn billigstenger, det er 36 ton karbonstenger som veier lite og kjennes veldig faste og fine ut når du har montert dem. Dette er kvalitet, og det er stenger jeg anser til å være fullt på høyde med tilsvarende 3, 4 og 5 delte stenger.

Et par andre stenger som er verdt å nevne er Shimano STC Minitele som er en god stang med svært kort transportlengde til ca 1300 kroner. Dette er stangen jeg ville ha kjøpt hvis Omen Gold ikke eksisterte.

Samt Dam Backbone Stellfish som er... noe for seg selv? 26.1 fot lang 50-100g teleskopstang. :) Dette er en stang jeg har veldig lyst til å prøve bare for morro skyld... :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.