Gå til innhold
Fiskersiden

Beste knute til 0.40 mono


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Kva knute bør ein bruke til 0.40 mono når ei knyter svivel for sluk? Har brukt uni, men syns ikkje den er optimal. Snakka med ein på agdars i dag. Han meinte at enkel slukknute med 3 vindingar opp og deretter 3 vindingar ned før ein stakk gjennom holet var det beste. I alle fall om ein brukte tjukk fluorocarbon. Eg ønsker høgast mogleg knute styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNI er sterk, men er et problem på tykk sene, og 0.40 er kanskje i grenselandet? Kan redusere antall vindinger med tykkere sene. Vanlig dobbelt slukknute gir veldig høy bruddstyrke, som regel mer enn nok. Et alternativ er såkalt (forsterket) fast nylonløkke, eller Rapala-løkka, som den også kalles, fordi den er spesielt egnet til wobblere. Det er knuten jeg bruker til ørretdorging, vanligvis med 0.30-0.40 fluorkarbon sene/fortom. Har aldri opplevd at den har gått opp under praktisk fiske.

EDIT: NB! det er viktig å stramme løkka nøye, og teste den før bruk.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har bare positive erfaringer med UNI til .40 mono, med 5 vindinger (ingen grunn til å redusere med den tykkelsen, i hvert fall ikke med de senene jeg har brukt, før i hvert fall .50 er passert). Har prøvd en del annet de siste 40 årene, men alltid gått tilbake til UNI etter ganske kort tid.

Det er viktig at sena fuktes godt underveis, og at knuten dras til sakte og metodisk, mens man følger med på at den "legger" seg riktig.

Endret av dagniko
La til kommentar om .50, for å klargjøre at jeg ikke anser .40 som noen grenseverdi i så måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Eg bruker dobbel slukknute opp til ca 0,50, og så bruker eg Uni knute opp til ca 1,5 mm. under 1,0 mm bruker eg 4-5 vindinger. 1 -1,5 mm bruker eg 3 vindinger på. 

så tjukke snører er uansett så sterke at om eg svekker det til 60-70% så har det ingen praktisk betydning.  

Alt over 1,5 mm crimpes. 

Eg trur alle har sine egne preferanser her, og man får ulike svar alt etter kven man spør.

skitt fiske

Jan Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.