Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretfiske i rundt Larvik.


Blusky
 Share

Recommended Posts

Hei, har prøvd å fiske sjøørret en del, aldri fått noen da :( . Har hørt at det er fint å fiske på våren. Så det hadde vært fint med noen tips fra dere som vet! Fisker med sluk (Møresilda). Har lest en del, men jeg vet ikke hvor mye som er rikting, så jeg er egentilg ute etter alle tipsene jeg kan få. Hvordan man sveiver inn, hvilke sluk farge, hvor den står på vårenm, osv. Har veldig lyst til å fange en snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Slukvalget ditt er greit, men ikke for store sluker. Blå/sølv er et sikkerstikk nå på våren.  Ang innsveiving så er variasjon nøkkelen, litt sakte,litt fort osv, med en og annen spinnstopp, slik at sluken synker litt. Dette er spesielt viktig når sluken er noen få meter fra land, det trigger ofte en følgefisk til å hugge.

Beste tida er fra en time før solnedgang og utover kvelden til det er helt mørkt. Utløpet av grunne bukter, strender med en markert marbakke eller utstikkende nes og pynter der det er ei lita bukt inn mot land er bra plasser. Ørreten går gjerne på kanten av marbakkene for å ta avstikkere innover grunna på jakt etter mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Loven sier vel at man må stå mer enn 100m unna elver der det er lakseførende arter som går opp, så da er det kanskje smart å stå 150-200 meter unna en slik en og kaste?

En kompis av meg fikk en 4 kilos laks fra land, 500-600 meter bortenfor en lakselv, flere som fikk tilsvarende, samt sjøørett.

Har selv fått laks i forbindelse med kasting fra land i bukter eller fjorder der det er lakseførende vassdrag som kommer ut. (alltid langt unna men fisken ser ut til å gå ganske langt unna selve elven uansett).

Spesielt rett før isen går på vann og elver i nord er det populært å kaste fra land, da står det gjerne mye fisk i fjordene og venter på å kunne gå opp.

Har fått laks, sjøørrett på sorte med gule prikker, gule sluker, blanke sluker og på drag, som nesjødraget og "skje", med en diger klyse mark hengende etter, stingstilda blir ofte for tung og man må sveive som en tulling, tobis sølv er den jeg ofte bruker og har hatt hell med, den går i passe hastighet og virker å invitere diverse fisker til hugg både titt og ofte.

Endret av Spinnervillt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.