Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvannsagn i saltvann?


FiskerStavanger
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har trengt å prøve meg litt på å fiske i ferskvann, relativt små vann, men fisker mest i saltvann. Har normalt mest agn hjemme for og fra saltvann. Reker, makrell, av og til blåskjell.

Er fisker i ferskvann kresne på dette eller funker det helt fint?

Siden jeg ikke har fisket i ferskvann før så sikter jeg ikke nødvendigvis på en spesifik art først. Så spørsmålet mitt dreier seg vel om de vanligste artene. Abbor og ørret f.eks

Endret av FiskerStavanger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, abbor skrev:

I ferskvann må agn stamme fra samme vassdrag så agn fra sjøen er ikke tillatt. Reglen er for å hindre mulig smitte.

 

Hvis du skal fiske etter ørret og abbor er meitemark det beste agnet.

Kravet om samme vassdrag er avgrenset til fisk som agn: 

Lakse- og innlandsfiskeloven § 37 annet ledd:

     Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:

     (..) 

     8.Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.

Så reker er ok. Noen bruker vel reke ette røye? Men mark er jo uansett en sikker vinner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kokte reker er effektive agn til særlig røye, men også til stam, sik og harr, og kanskje ørret og abbor noen ganger, og er helt uproblematiske mhp spredning av parasitter på grunn av varmebehandlingen. Døde saltvannsfisk, særlig sild og makrell, er jo gode agn til gjedde og lake, men dette er vel nå forbudt, jfr den nye lakse og innlandsfiskeloven? Men man kan jo bruke død ferskvannsfisk istedet, fra samme vassdrag man fisker i. Blåskjell og blekksprut kan også være gode agn til ferskvannsfisk, og er vel innafor så lenge de er varmebehandlet før bruk, på samme måte som reker. Men som det påpekes ovenfor; det enkleste er ofte det beste; mark og maggot fungerer godt til de fleste arter i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell og strandsnegler har fungert fint for meg. Har prøvd med saltet agn for å få det til å sitte bedre på små kroker og har fått nok fisk til at man ikke kan avskrive det.

Noen virus er representert både på ferskvannsfisk og saltvannsfisk så jeg ville nok vært litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.