Gå til innhold
Fiskersiden

Lettmetallfelger til båttralle?


Den gule andungen
 Share

Recommended Posts

Bildekk er ferskvare sies det. Noen sier at bildekk bør skiftes etter etter maks 4 år, andre sier at dekkene kan vare i 7-10 år. Når det gjelder bilen min er dette ikke en aktuell problemstilling, etter et par sesonger begynner mønsterdybden å bli så liten at dekkene bør skiftes. Men når det gjelder båttrallen så kan en ikke se at dekkene er slitt, selv om dekkene er 8 år gamle. På grunn av alder begynner jeg likevel å tenke på skifte dekkene.

Samtidig tenker jeg på å bytte felgene, de begynner å bli nokså rustne. Jeg kjører normalt bare dekkene ut i vannet, men det er ikke til å unngå at det av og til kommer litt sjøvann opp på felgene. Jeg tenker på å bytte til lettmetallfelger for å unngå rust, men vet ikke om dette er en dårlig idè. Vil aluminiumsfelger korrodere mer enn stålfelger? Det finnes lettmetallfelger til varehengere, men finnes det lettmetallfelger som er egnet for båttraller? Jeg har BK-hengeren, modell P 1219T, hvilke felger anbefales til denne hengeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en henger jeg har hatt i fem år, forrige eier byttet felger og dekk for muligens ti år siden til gamle golf alu felger. Er ikke pene lenger, men ikke helt jævlige heller. Byttet dekk i fjor uten kommentar på at noe var galt selv om jeg spurte om tilstand. Dekkene var ti år ved bytte og var blitt litt sprekne. Ville lett satt på alu selv. Rustne stålfelger er mye tristere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er overflaterust og i første omgang kosmetisk, kan det vel bare overmales med bengalakk? Finnes både i sort og sølv. 

En rask puss med stålbørste og så noen lak med spraylakk, og så er vårpussen unnagjort. Da stoppes også rusten fra å utvikle seg. 

På hytta hadde jeg for øvrig en gammel opplagshenger der felgene ble så rustne at det til slutt  piplet luft ut gjennom selve metallet. Da er det for seint med lakk ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er alufelg på båthenger noe som kun bør brukes i ferskvann. Årsaken er korrosjon, som igjen gir luftlekkasje og et evig styr med sjekk av trykk og etterfylling. (Been there, done that).

 

Som TT sier kan stålfelger vedlikeholdes ganske enkelt (om enn noe tidkrevende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenlikne bil og henger er ikke helt rett frem. Kvaliteten på komponentene er ofte vesentlig dårligere på en henger. Feks har jeg aldri opplevd at bremsene på bilen henger seg, men kommer bremsene på hengeren i kontakt med saltvann så henger de tvert. Jeg har aldri skiftet et hjullager i en eneste bil jeg har eid, på hengeren skiftes de hvert 3-4 år etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Å sammenlikne bil og henger er ikke helt rett frem. Kvaliteten på komponentene er ofte vesentlig dårligere på en henger. Feks har jeg aldri opplevd at bremsene på bilen henger seg, men kommer bremsene på hengeren i kontakt med saltvann så henger de tvert. Jeg har aldri skiftet et hjullager i en eneste bil jeg har eid, på hengeren skiftes de hvert 3-4 år etc.

Er ikke det først og fremst fordi bilen brukes nesten daglig, mens hengere kan stå i lange perioder? 
 

Jeg kvitta meg med gamlebilen for litt siden. Da hadde den stått i kanskje tre uker. Forhjulet sto da bom fast et par meter, før det begynte å rulle … (den var bakhjulsdrevet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi like vilkår så har henger et enklere liv. 
 

TT; du bor i Oslo hvor det er det tøft for bilen og stillstand kan ruste bremser fast i skiver fort i den salte årstiden, særlig om bremsene allerede sliter som typisk er at stempler på innside allerede har rustet fast, noe som fort kan skje allerede etter et år eller to uten at man oppdager det.
 

Erik har et lite poeng, for tromler på hengere er ofte ikke laget med labyrint slik som tromler på bil ofte er, men tilhengerbremser som ruster kan man utelukkende skylde seg selv for når man dypper de i havet. Selv ikke de beste tromler fra bil tåler å bli dyppet, de er laget med «oppkanter» og øvrig geometri for å slynge vekk vann ved rotasjon. 
 

for å beskytte mot dypping trengs tetninger eller overtrykk. Kun et fåtall tilhengere har dette og de koster…
 

Vil påstå at om man har bremser som henger eller må bytte hjullager så ofte som hvert 3-4 år kan man utelukkende skylde seg selv, det har intet med konstruksjon å gjøre, kun at man dypper det i saltvann. Forstår at noen ramper må man dyppe bremser og lager på, men er det verdt det sikkerhetsmessig? Lager kan gå veldig fort til helvete i hastighet og låse seg, lagerhavari skjer ikke nødvendigvis gradvis. Skjer en ulykke hvor hjullager eller bremser har sviktet kan man bli skyldig/medskyldig pga dette. Noe å tenke på for de som frakter langt og av og til dypper bremser og lager. 
 

prøver ikke være smart ass her, men heller oppfordre til å ikke salte tromler og hjullager uansett hvor sugen man er på å komme ut på vannet og å spyle særlig hjul med ferskvann etter bruk, da helst i retning som hindrer vann å entre tromler. Da spiller det ingen rolle om man har stål eller alu felg som var utg pkt for tråden (magnesium ville jeg vært skeptisk til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt diskusjon har aldri skadet noen. ;)

Bruken min er nok hakket over snittet. Båten går opp og ned fire ganger annenhver helg sånn cirka, og hengeren ruller 2000-5000km i løpet av ett år. (7000 på det meste, men det er heldigvis ikke hvert år jeg trailer Oslo-Tromsø-Oslo). Da er det ikke til å unngå at ting slites, ei heller kan man unngå at det kommer et bølgeskvulp eller to innimellom. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.