Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd, lage kart/logging av nytt vann


Truls HJ
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er fersk bruker av lodd, har Lowrance elite FS, m/ 3in1.

Jeg har et gjeddevann som er veldig variert med en del bratte kanter og en del struktur her og der. Jeg har lyst til å få logget vannet og få laget meg et undervannskart av det for å få best mulig oversikt og lettere planlegge hvor jeg skal prøve til ulike tider av sesongen.

Men hva gjør jeg for å komme best mulig i gang, og hvordan får jeg best mulig resultat?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et Micro SD minnekort på maks 32GB, et på 8-16GB holder lenge. Gjerne et billig ett, for minnekort og fukt er ikke venner så de varer ikke evig, jeg bruker mest Biltema sine selv. 

Putt minnekortet i Eliten, kom deg på vannet. Åpne bildet for 2D.ekkoloddet, sett frekvens til 200kHz og auto-modus. Trykk rask på Power, i menyen der starter du sonarloggen. (formatet spiller ingen rolle, men til denne bruken kan du gjerne bruke SLG, den tar minst plass på minnekortet). Start og stopp opptaket ca hver time så blir filene i en størrelse som raskt lastes opp senere, men du kan laste opp opptak som er inntil fire timer langt så det er ikke krise om du glemmer å stoppe/ starte.

Vel hjemme putter du minnekortet i en PC, og går til https://www.genesismaps.com/ Lag deg en konto, og last opp sonarloggene dine. Etter en stund (alt fra noen dager til en måned) kan du laste ned kart til din Elite. Du kan logge til den samme minnebrikken du har kartet på, og du kan bruke Genesisi Live mens du logger, om du ønsker det.

Tips på veien: Pages-Innstillinger-System-Om, ta et bilde av det som står der for du trenger informasjonen når du skal registrere Eliten din før du laster ned ferdig kart. Vær NØYE når du legger inn serienummer og Innholds-ID basert på bildet ditt, og bruk BARE det fra bildet ditt.

 

Hvis du ønsker å lage mer avanserte kart enn det du kan via C-Map Genesis, så er Reefmaster alternativet. Det er dog også et stort steg opp hva gjelder kompleksitet så den diskusjonen kan vi heller ta om det blir aktuelt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.