Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første


TT
 Share

Recommended Posts

Da var omsider årets første SØ unnagjort. Det tok meg fire kvelder i isende vind her på vestkysten. Et godt stykke unna det svenske minstemålet på 45 cm, så den svømmer videre, men i det minste en fisk. 
11F7C0FB-8857-4EDD-81C8-6F1504BF6CF3.thumb.jpeg.decf1024de070ec3c8ca29819fd7d84d.jpeg

Nå har vinden løyet litt og jeg har satt jolla på vannet. Så får vi se om det gir bedre resultater … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, FatCat skrev:

Flott fisk:D 

Nja, skulle vært 10 cm lengre :P

Kort tur utpå med jolla i går kveld før mørket kom sigende. Mista en fisk, men det var nok ingen kjempe. 
 

Litt rusten på logistikken; husket båt, motor, plotter og til og med riktig kartbrikke, men batteriet står igjen hjemme :angry:

Nytt forsøk i kveld, om ikke vinden er for gæli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kveldstur med jolla. Fin kveld, men stang ut hva gjelder fisk. C8737264-73EC-47EA-8D7C-D74F4D795F1C.thumb.jpeg.6173cc15348149b3927c2c6567fe9965.jpeg
 

Jeg hadde sett meg ut en ny sydvendt bukt, og der ble det etterhvert blikk stille. Det resulterte i første kvelden der jeg så mye fisk i overflaten. Kastet først fra båten, og nesten med en gang gikk det på en fin fisk tett på land. Jeg hadde glemt å stramme bremsen, så i tilslaget dro jeg spolen rundt i stedet for å få skikkelig kontakt med fisken. Det ble kanskje avgjørende. Fisken fulgte fint med i 30 meter mot båten, og jeg hadde så smått begynt å fikle med hoven da fisken plutselig gikk bananas og hoppet intenst. Hoppende kroket fisk er et dårlig tegn, og plutselig var den borte. Denne snuste nok på 45 cm. 
 

Innerst i bukta var det en rekke vak, og det så ut til at flere fisker gikk i stim. Jeg gjorde en rekke kast over vakene både med flue (bombarda) og sluk, men kjente intet. Etterhvert gikk jeg på land, og så da at fisken vaket etter mygg (!). Myggfiske var jeg ikke akkurat utstyrt for. Jeg er en ganske selektiv fluefisker, men nå angret jeg på at fluestanga lå i takboksen på bilen og ikke i båten. For etterhvert ble det så stille at bombarda-duppen så ut som danskebåten på vei inn. Mulig jeg skulle gått for en «vektløs» versjon. Hva bruker folket her? 
 

Jeg fisket meg langs land ut av bukta. Vannet lå som speil, og duppen var som danskebåten. Det var litt strøm i vannet og ved en odde ut i vannet var denne strømmen ekstra sterk. Der fikk jeg duppen til å gå med klassisk «fluesving» og jeg fikk assosiasjoner til lakseelva. I det flua svingte inn tett mot land hogg det til. Fisken var bare på et øyeblikk, men rakk å rulle seg i overflaten så jeg så bredsiden. Det var en skikkelig fisk! Ai ai, altså stang ut, men det er godt å kjenne liv. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ølgylt skrev:

I Sverige?

Er ikke fiskene der godt vant til danskebåter?

Bra å se rustne fiskere (og fisk) som kvikner til av vårsola

Japp, rusten så det holder! Men jeg har faktisk vært på isen i vinter. Hele to ganger. Men det var ikke akkurat noe å skrive hjem om … 

Og ja, Sverige. Har (eller disponerer, som det jo heter) hytte der. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kapittel i påskekrimmen - det finnes et snev av rettferdighet! 
 

Lørdag var det påskeaften og 15 års dag - ergo ingen fisking på far. I dag skulle vi reise hjem, så da måtte jeg satse på en morgentur. 
 

Når man køyer i to-tiden, blir 0600 litt for tøft, men kl 8 fikk jeg da karret meg opp. Det var en strålende morgen med sol og blå himmel, men dog en kald, småsur vind. D01D6FB3-2306-4843-BA13-CCEFA3DCCD9E.thumb.jpeg.080a42fc116cec0c5ba4a36e2f4bb5e2.jpeg

Det ble samme vika som sist. Båten minner jo om en blikkboks, og i vind blir avdriften stor. Siden jeg fremdeles drømmer om, og ikke har, el.motor, blir kasting fra båten mer jobb enn moro, og jeg går derfor heller i land. Fisken står jo uansett i fjæresteinene nå. B42DB0BC-241A-4B2C-B96A-F040AED5340D.thumb.jpeg.8ef296c1bdcd3a2717439f9d463ebf6b.jpeg

Jeg er bortpå flere fisk, men de vil ikke sitte. Men omsider, innerst i bukta på under en meters dyp, kaster jeg på et vak og fisken tar. 48 cm med svensk sølv. 85C06C61-3C42-46D0-9C66-B69B188394C0.thumb.jpeg.4eb8b776f5ddcff8cd21f78f7437885d.jpeg
 

Ikke den feiteste ørreten, men den gulper opp både reker og yngel, så den hadde startet etegildet. 
 

Synd at en eller annen Konge klart å rote bort Bohuslän til svenskene, ellers kunne jeg meldt fisken inn til Havfiskern … Jeg får sikte meg inn på Oslofjorden neste gang. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

ja, disse kongene hadde ikke mye styr på rikene sine. Du kunne hoppet i båten og tauet den over i norsk farvann før du tok den opp

 

Planen var å dra rett vest for å få fisken målt av Mr. Havfiskern selv, @Atle Høidalen som sikkert fisket på 2000 meters dyp etter rare fisker et sted mellom Norge og Danmark. Men så hadde jeg bare et par liter bensin igjen på 13 fotern, så da droppet jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TT skrev:

Planen var å dra rett vest for å få fisken målt av Mr. Havfiskern selv, @Atle Høidalen som sikkert fisket på 2000 meters dyp etter rare fisker et sted mellom Norge og Danmark. Men så hadde jeg bare et par liter bensin igjen på 13 fotern, så da droppet jeg det. 

pingle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 2 months later...

9216819B-7150-4151-964E-5CFB60E7B0B5.thumb.jpeg.6b2305a5e48501861146cb98ea7ec75e.jpeg

Det var ikke veldig mye som minnet om vår da jeg gravde fram jolla og hengeren i går. Men i dag åpnet sjøørretfisket på den svenske vestkysten og dessuten er det påskeferie! 

Jeg kommer meg ikke på sjøen før onsdag, men skal følge opp med bilder av blanke julegriser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Kan da friste deg med at tre bekjente åpnet hos söta bror i går. De fikk 13 sø, hver. Største på 49cm.

 

Bare sånn i tilfelle du trengte motivasjon. :thumbsup:

Det var såpass motivasjon at jeg gikk og rigga opp en bombardastang. Jeg er i Sverige nå, men må av hensyn til familiefreden, tilbringe et par dager i Gøteborg først. Den frie viljen Gud visstnok utstyrte mennesket med, har jeg blitt fratatt for lenge siden. Om ikke annet har jeg sjekket ut hvor den beste fiskeutstyrs-sjappa i Gøteborg ligger. Om jeg rekker innom, er dog en annen sak … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status: 

Noen korte turer er unnagjort. De første forsøkene var av det mer famlende slaget, med kun et napp som resultat. I dag satte jeg på vekkerklokka for noen tidlige timer. Jeg måtte skrape is av bilen for å kjøre ned til havna. Vannet er kaldt. I dag morges var det nede i 4 grader enkelte steder. Trolig er det litt for lite for sen helt store aktiviteten på grunt vann. Men det er meldt sol et pr dager og buktende kan bli varmet opp. 
 

Jeg kjørte til favorittbukta mi og gikk raskt på land. Nesten blikk stille vann, men ingen aktivitet. Kjente lenge intet, men innerst i bukta på grunt vann kjenner jeg først et støt, så et sug og så går en stor fisk i været. Fisken er så stor at den må «kjøres» på tradisjonelt vis med flere utras og flere hopp. Siden jeg står på en strand, er planen og dra fisken opp på sanden. Etter at de verste utrasene har gitt seg, går fisken fram og tilbake noen meter fra stranden. Sjøørretpersen min er 1,4 kg. Denne er garantert større og kan snuse på 2 kg. Mer rekker jeg ikke å tenke, før duppen kommer susende og fisken stikker. Etter noen harde gloser, oppdager jeg det fatale; flua har løsnet i knuten. Møkk og dobbelt-møkk! 
 

Vel vel, beter hooked and lost than never hooked at all.
 

Jeg får to trøstefisk. Begge undermåls, men den største var nok et stykke over 40 cm. 

 

Kun en skygge av meg selv etter å ha mistet den store: 20C852BC-E1C4-4ED6-9226-7B3076D626B0.thumb.jpeg.0cc0d44c74999de11ee13bf7e564be05.jpeg

 

Trøstefisk; 

C7156DCD-F78E-4EE5-BF93-78F65BE66B1D.thumb.jpeg.7bb85a3ab7f299d25373acb362721995.jpeg

 

 

6567E081-785E-4AE7-9D03-34769B315BE6.jpeg

E29E7789-1829-43FB-A428-69EB1FC6D353.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sniktur til vestkysten

Påsken ga ikke det helt store resultatet, med en 43 cm som største fisk. Jeg følte meg derfor på ingen måte ferdig med vårfisket i den svenske skjærgården. Men fritid er mangelvare, så det måtte planlegges godt. Men intens innsats klarte jeg å holde jobbkalenderen tom på fredagen og meldte meg som frivillig til dugnad i båthavna i Sverige på lørdagen, og dermed hadde jeg både rom og forpliktelser til en sniktur mot sør. 

Etter litt "gjemmekontor" på hytta fredag, duret jeg utover tidlig ettermiddag. Sommeren hadde kommet til Norden, og det var vel 16-17 grader og rimelig stille. Som det vanedyret jeg er, gikk kursen mot vika "mi". 

1442702633_IMG_87671.thumb.JPG.b4655f6ce0c904ad878337a5b0760d19.JPG

Jeg kastet litt med sluk langs oddene ved inngangen til vika, uten resultat. For å avfiske de innerste og grunneste delene, liker jeg best å gå i land. Til dette fisket er det flue og dupp der går i. 

På første kast er det en fisk som slår etter duppen, for så å gå etter flua sekundet etter. Oi oi, her blir det liv, tenkte jeg, men slik ble det selvsagt ikke. Jeg hadde et par slag til på flua, men ingen som satt. Det var tydelig mer aktivitet nå, enn i påsken, var blitt noen grader varmere. Fra 4-5 i påsken til 8-9 nå. 

Vaking til tross, fluestanga kom aldri lenger enn hit: 

1458056879_IMG_87611.thumb.JPG.9f4b9a7eeb305ed2c22a847d083dbda1.JPG 

Å true lenge på samme plassen, har jeg ikke tro på, så jeg flyttet meg etter en stund. Satte kursen mot en langt, smalt sund, der jeg vet det er flere grunne områder. Fisket meg først langs med land med sluk, før jeg kom til en litt større, grunn bukt. Fisket av de grunneste områdene først, før jeg så et vak ved overgangen til dypere vann og innenfor kastehold (som med bombarda og 10,6 foter er ganske langt ...). Et kast, og så satt den. 47 cm med svensk sølv. 

1510210431_IMG_87621.thumb.JPG.7d34a168c59b5dfa70f4630ef44d32ab.JPG

 

Noen hunder meter videre var det et nytt gruntområde, og her vaket det flere fisker på litt dypere vann. Kastet over det jeg så av vak, uten resultat. Et kast inn på helt grunt vann, og dermed satt fisk nr. 2. Også den 47 cm. 

1046520443_IMG_87631.thumb.JPG.b31c9f6e56a7606c9bc59c878d7d4366.JPG

To fisk over 45 cm er faktisk "bag-limmit" i Sverige, og dessuten var jeg blitt ganske sulten, så da passet det godt å avslutte.

Dagen etter skulle det altså være dugnad kl 9. Etter det måtte jeg sette kursen hjemover. Jeg følte meg imidlertid ikke helt ferdigfisket, så jeg satte klokka på 0530. Kom meg i båten i 0630 tiden. Da var det rim på bakken og termometeret viste minus 1. Hadde begrenset tid, så jeg dura rett i "vika" som er en kort kjøretur unna. 

Første fisken var en undermåler på kanskje 40 cm., som var kroket en en av bukfinnene. Fisken skar som en oterfjøl gjennom vannet og noen sekunder trodde jeg den var mye større. På neste kast gikk den på en ny, og denne var 45 cm prikk.  

Flytter meg litt utover i vika, og kaster etter vak. Rett før jeg må gi meg, lugger det i reka før det suger seg fast en fisk. 48 cm og rundt 900 gram. 

108038188_IMG_87661.thumb.JPG.c58e579d60ff58e5f0aa149dc8d12f78.JPG

Da ble det "bag-limmit" og rødt kort også denne dagen. Dessuten ventet dugnaden. Den er det ikke stort å fortelle om, utover at ullstilongs og ulltrøye etter hvert ble i varmeste laget da sola kom fram  ... 

TT

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.