Gå til innhold
Fiskersiden

Examples on how to read SideScan


erik
 Share

Recommended Posts

det er flott at dere deler dette, men som et generelt hjertesukk bør produsentene lage software som transformerer informasjonen til et bilde med mye høyere kontrast, og som er enklere å tolke for bruker. Detalj er vel og bra, men noen ganger kan det bli for mye detalj. Et bilde bør inneholde den informasjonen som er relevant for fiskeren, men ikke noe ut over det. Et perfekt detaljert bilde vil inneholde for mye "støy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrast kan du enkelt justere selv. Som "default" er den typisk ganske lav for alle merkene, og det har nok sammenheng med at i det største markedet for dette så ser man typisk mer etter struktur enn enkeltfisk.

I bildene i artikkelen ligger jeg et par hakk over default, nettopp for å vise fisk bedre. Hvis målet mitt er "pene" bilder av struktur (stein, tømmer etc) senker jeg normalt kontrasten versus der jeg ser etter fisk, for å få frem skyggene av strukturen bedre. 

Her ser jeg etter et spesfikt vrak, og justerer da ned kontrasten for å få skygger (her har jeg også zoomet inn):

HDS+8+08.09+%25282%2529.png

Hadde jeg økt kontrasten i bildet over, hadde detaljene på vrakets dekk blitt "borte" og åpningene i dekket hadde ikke vært synlige.

Her ser jeg etter fisk:

Hurdal+HDS+10m+20.08+%25282%2529+red.png

Med økt kontrast "popper" fisken bedre mot ellers mørk vannsøyle. Bildet viser forøvrig en stim abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.