Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge dypt


FatCat
 Share

Recommended Posts

God kveld folkens:)

Nå er det ikke lenge før det er lov å dorge, eller dregge som vi sier der jeg kommer fra, på de store innsjøene. 

Jeg har tidligere ikke fått noe fisk ved å dregge tidlig på sesongen med sluker som gjør det bra senere på sesongen. Det får meg til å tro at mye av fisken står dypere nå. Og spørsmålet er som følger: Hva et den beste metoden for å få sluken ned?

Er det å bruke en dyptgående wobbler, å bruke vanlig wobbler/sluk med rigg eller bare å sette på litt bly foran agnet?

Jeg har bare en robåt med en 5hk motor tilgjengelig ved Mjøsa, så jeg kan nok ikke kjøpe inn de flotteste og dyreste riggene, men jeg kan ordne mye rart diy.

Takker for alle svar og erfaringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blyparavan eller et søkke får jo wobbleren ned, men sjelden dypere enn 5-8 meter. Dyptdykkende wobblere går vel også ned på tilsvarende dyp. Skal man dypere må man bruke rig (best) eller eventuelt en såkalt "Dispy diver" eller liknende. 

Men angående hvor dypt man bør fiske, så har jeg inntrykk at en stor andel av fisken tas ganske høyt i vannet, også tidlig på sesongen. Men det er rimelig å anta at ørreten er å finne i de vannlagene byttefisken (lagesild eller krøkle) går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du dorge etter ørret på Mjøsa når det åpner, er det siste du skal gjøre å fiske dypt. 
 

Men for å svare på spørsmålet ditt, så kan du fiske dypere med dette:

- Pærebly eller dorgebly, 0,5-3 meter.

- Blyparavan 3-7 meter

- Dipsy Diver 0,5–10 meter

- Dyprigg 0,5-70 meter

Dybdene over er cirka-cirka, fart, type/ modell, snørelengde har mye å si. Vær litt obs på at blyparavan og dipsy ikke er noe å bruke på myke stenger, der bør du bruke stivere stenger.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin presisering erik. Hvor dypt man klarer å komme avhenger naturligvis av tyngden på søkket, og fart, og avstanden til agnet. Har dorget med shad og med 10-15 grams hode, og vært i bunnen på fem-seks meters dyp i hastighet ca 1 knop. Generelt er paravan og dipsy diver noe "herk" når man kjører fisk. Skal man fiske dypt er derfor en rigg å anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.