Gå til innhold
Fiskersiden

Laks/ørret


Stratten
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker ganske mye i en brakkvannsfjord (Skjoldafjorden), og til tross for at jeg er oppvokst i sjøkanten og har oppnådd en anseelig alder har jeg aldri blitt sikker på forskjellene mellom laks og aure... Pinlig.

For enkelthets skyld pleier jeg derfor å kalle alt jeg får av edelfisk for aure. Men de kommer jo i alskens fargevarianter.

Er det noen her som kan fastslå arten på nummer to nedenfra her? Og hva ser man det på, i tilfelle?

19454387119_b0bc40b0aa_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

To tegn på ørret er relativt mange prikker under sidelinja og senter av øyet litt  bak bakkanten av det øvre kjevebeinet. Laksen har senteret av øyet lenger fram, så hvis du tenker deg ei linje fra kjevebeinet og gjennom øyesenteret, så vil denne være vertikal på en ørret, mens den skrår framover på en laks. Hvis du skal se dette, så må du klemme igjen munnen på de, da ser du det ganske tydelig.

På større fisk kan du også holde den med et grep rundt halerota, det klarer du med en laks, men ikke med en ørret, da den har bredere halerot og mykere finnestråler.

I dette tilfellet er det litt vanskelig å se på fotoet. Det kan være en ørret, men jeg heller til at det er en rømt oppdrettslaks. Den er for stor til å være en utvandrende smolt. og for liten til å være en innvandrende laks. Disse ville også være sølvblanke. Mens denne er mere grå

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.