Gå til innhold
Fiskersiden

Oslo 2022


OsloFisker
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, TT skrev:

Dropp duppen og bruk noen splitthagl på snøret en halv meter over marken. Agnet må ned. 

Jeg tror du blander fiske etter ørret i de øver deler av elva, med fiske etter laks og sjøørret i den nedre. Det selges fiskekort etter laks og sjøørret i de nedre deler, og det er sikkert det som starter salget 2. juni. Laksen går opp til Granfossen (AKA Fåbrofallet), om lag på høyde med CC vest. I de øvre deler, ca fra Lysejordet og opp, gjelder OFAs vanlige kort. I sonen mellom er det så vidt meg bekjent, fritt fiske. 

Alle tegn fra torsk i indre Oslofjord  er gledelig! Den er som kjent fredet, så flott at du satte den ut igjen. 

Ah skal prøve uten dupp neste gang! 
takk for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TT sier er fiske i denne typen mindre elver litt spesielt. En slags geriljafiske. :)

Du bruker krok, mark og ett til to splitthagl (avhengig av strømmen) ca 30cm over kroken. Kast ut, la strømmen føre marken din dit fisken er, og følg nøye med på sena med fingeren din som nappindikator. Hvis sena stopper sitt drift - tilslag. Hvis du kjenner napp, si «takk for den» og utslag. (Poenget er å gi fisken et par sekunder til å bite skikkelig.)

Smyg deg frem, unngå å vise silhuetten din mot himmelen. Ta deg god tid, ikke stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, erik skrev:

Som TT sier er fiske i denne typen mindre elver litt spesielt. En slags geriljafiske. :)

Du bruker krok, mark og ett til to splitthagl (avhengig av strømmen) ca 30cm over kroken. Kast ut, la strømmen føre marken din dit fisken er, og følg nøye med på sena med fingeren din som nappindikator. Hvis sena stopper sitt drift - tilslag. Hvis du kjenner napp, si «takk for den» og utslag. (Poenget er å gi fisken et par sekunder til å bite skikkelig.)

Smyg deg frem, unngå å vise silhuetten din mot himmelen. Ta deg god tid, ikke stress. 

TakkTakk skal prøves ut snart! Kommer sikkert en update også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erik said:

Lysakerelva akkurat nuh.D4B29FB8-1202-459A-BF5B-8EBB7A0301B8.thumb.jpeg.be295f2bb6c5fa69187917deb97d0672.jpeg

H***ike, denne er jo større enn de jeg fikk på Skrim forrige uke jo.

Til Oslofisker, kast mest mulig oppover mot strømmen når du fisker i små elver som dette. Fisken stor for det meste med hodet mot strømmen, og kommer du ovenfra så skal det lite til før du skremmer den. Ørreten har svært godt syn, og den er var for bevegelser når den står i elv

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cool! Hvor mye av elva fikk dere trasket? Tipper kanskje dere sluttet ved Bærumsveien, for der ifra og ned blir litt litt styrete … 

Som sagt min barndoms elv. Her fikk jeg min første ørret, sjøørret og laks. Har også fått regnbue, mort, laue, ål, gjedde og skrubbe, samt at jeg mista en torsk ca 100 meter ovenfor (!) togbrua på Lysaker. Men bekkørreten dominerte, selvsagt. Områdene fra Bærumsveien og nordover var favorittplassen. Her er det fremdeles et lite sus av villmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet ved demningen ved Fossum, og som du sier ruslet vi de nevnte 14.000 skritt ned til Bærumsveien før vi tok kollektivt tilbake siden bilen stod igjen øverst. Så får vi ta Bærumsveien og ned en annen gang det blåser så mye at andre fiskeplasser utelukkes. Litt av poenget var å dra med Vera langs stiene jeg tråkket i min ungdomstid, samt at hun ikke hadde prøvd denne typen fiske før. Jeg har en ide om å ta en helg i en smålakselv til høsten, og da er lett markfiske som dette bra trening for å lese elv, følge marken, vurdere når man skal sette tilslag etc. Morro er det dessuten også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Akkurat nå har du omtrent den vanskeligste tiden i marka med tanke på ørret. Varmt vann, mye folk og de store klekkingene er i hovedsak ferdige = inaktiv og vanskelig fisk.  Men det snur fort, når det straks blir mørkere på kvelden starter den kanskje letteste perioden med tanke på å få ørret i marka, nemlig harvesesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Akkurat nå har du omtrent den vanskeligste tiden i marka med tanke på ørret. Varmt vann, mye folk og de store klekkingene er i hovedsak ferdige = inaktiv og vanskelig fisk.  Men det snur fort, når det straks blir mørkere på kvelden starter den kanskje letteste perioden med tanke på å få ørret i marka, nemlig harvesesongen. 

Slutter meg til Erik her. Jeg har hatt mine beste harveøkter i marka i august. Men litt vind og «ruskevær» er klart å foretrekke. Harving på speilblankt vann er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykklet langt i marka, til et lite tjern som det ikke engang sto navn på google maps. Ørret på disse str hoppet ut av vannet for å ta fluer. Helt sylt opplevelse. Jeg kastet ut mark med liten krork. Skulle sveive inn så merket jeg at fisken var på!! Og dermed første gang fikk jeg også ørret. 
 

-hvordab anbefaller dere å fiske der fisken er veldig aktiv? Jg brukte noen splithagler? Ca 30cm over meiten. Jeg fikke ikke mer en den ene så sikkert jeg kunne gjort noe annet også.

prøvde etter det dup med mark/flue. Prøvde ogsp bunnmeite, men fikk ikke napp selvom det vaket overalt

CA9BE780-F956-43AD-9841-C96225BFBE7B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, piscator skrev:

Normalvekt for en 30cm ørret er 250-300 gram. Kanskje den veide nærmere 300 gram, siden den ser ut til å ha vært i god kondisjon?

Ja kan godt hende den var mellom 250-300g. 
 

Når jeg kom hjem så fant jeg ut at den hadde massevis av egg i seg. Fikk litt dårlig samvitighet, men det var forsent nå..lurer også på om det ikke er er altfor tidlig at ørret gryter i august? Sep-okt står det på andre nettsider.
Hadde jeg vist, så hadde jeg sluppet den ut igjen og kommet igjen enste år til kanskje enda mer ørret i vannet..

A935BC01-9A33-4C6B-94C5-91CA7CF5ABE1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ørreten gyter senhøstes, men rogna begynner å utvikles ganske tidlig på sesongen. Nå på sensommeren begynner rogna å ble nesten ferdig utviklet. Hvis man klarer å se forskjell på kjønnene, kan man sette tilbake hunfisk, men å se forskjell på kjønnene er kanskje ikke så enkelt før hannene begynner å utvikle typisk gytedrakt? Så med mindre man bedriver nesten konsekvent C&R må man nok regne med at det innimellom ryker en hunfisk, uten at det nødvendigvis er noe stort problem. Man kan jo spise rogna, enten ved å steke den, eller ved å lage en improvisert "kaviar". Så får man utnyttet mest mulig av fisken, noe som er bra når man først kakker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

ang lenge så kan du veie alt mulig. Tidlig i sesongen fikk jeg en på 39csm som veide 540g. I dag fikk jeg en på 36cm som veide 903g. 
Anbefaler innkjøp av en liten digitalvekt, alltid morsomt å ha med seg om det blir fisk :).

når det er mye vak kan du gjerne prøve tradisjonelt dupp meite. Sett på en dupp og en markkrok 30-60 cm under duppen. Ikke bruk blyhagl, la den bare synke naturlig. Elternativt kan du prøve bunnmeite med et lite søkke ( 1/2-1g) og kaste over vaket for å så sveive sakte inn.

enig i at harvesesongen kan gi gode fangster, men det er fortsatt mulighet for vanlig fiske. Juli er dødt, men det plukker seg gjerne noe opp mot midten/ slutten av august.

gratulerer med fin fisk forresten, spesielt om det er første ørret i marka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.8.2022 at 22.39, Fiskenoob skrev:

Hei!

 

ang lenge så kan du veie alt mulig. Tidlig i sesongen fikk jeg en på 39csm som veide 540g. I dag fikk jeg en på 36cm som veide 903g. 
Anbefaler innkjøp av en liten digitalvekt, alltid morsomt å ha med seg om det blir fisk :).

når det er mye vak kan du gjerne prøve tradisjonelt dupp meite. Sett på en dupp og en markkrok 30-60 cm under duppen. Ikke bruk blyhagl, la den bare synke naturlig. Elternativt kan du prøve bunnmeite med et lite søkke ( 1/2-1g) og kaste over vaket for å så sveive sakte inn.

enig i at harvesesongen kan gi gode fangster, men det er fortsatt mulighet for vanlig fiske. Juli er dødt, men det plukker seg gjerne noe opp mot midten/ slutten av august.

gratulerer med fin fisk forresten, spesielt om det er første ørret i marka!!

Takk takk! Gleder meg til harvesesongen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.